Povere crash score voor Mégane, MG3 en C-Elysée, vijf stuks voor Golf Sportsvan

citroen-c-elysee-peugeot-301-euroncap-crashtest

We trokken even onze wenkbrauwen op toen we zagen dat de Renault Mégane slechts drie sterren haalde op de EuroNCAP crashtests van deze maand. Ook de MG3 en Citroën C-Elysée kregen slechts drie sterren, terwijl de Volkswagen Sportsvan er als enige vijf krijgt, de Ford Tourneo Courier haalt er vier.

De Mégane is echter ontwikkeld op basis van vroegere crashtest-vereisten en haalde destijds nog mooi vijf sterren. Tijden veranderen en die drie stuks zijn dus wat er van overblijft. Waarom EuroNCAP hem nu nog eens test, is ons niet helemaal duidelijk.

Dat de Citroën C-Elysée / Peugeot 301 slechts drie sterren haalt, is iets minder verwonderlijk. De eisen in China - de belangrijkste afzetmarkt voor het duomodel - zijn minder streng dan de Europese. Hetzelfde verhaal is er voor de MG3. Dat de Ford Tourneo Courier vier sterren haalt is ook niet onaanvaardbaar, aangezien het om de personenversie van een bestelwagen gaat, en die scoren altijd iets minder.

euroncap-june-2014

Volkswagen was dus de enige die vijf sterren scoorde, de Golf Sportsvan werd daarbovenop onderscheiden voor zijn automatische noodstopsysteem.

renault-megane-euroncap-crashtest
ford-tourneo-courier-euroncap-crashtest
volkswagen-golf-sportsvan-euroncap-crashtest

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Waxweazel 08:18
afbeelding van Waxweazel

En om deze (onbenullige !) reden kreeg de relatief oudere Megane geen 4 sterren:

Euro NCAP:

A seatbelt reminder system is standard for the front and rear seats. The system for the front seats met Euro NCAP’s requirements. However, the system for the rear seats uses text to inform the driver of the status of the rear seatbelts and, as this information was not available in all languages, the system failed Euro NCAP’s assessment. Renault intend to address this issue very soon. With a compliant system, the Mégane Hatch would have been rated as four stars overall.

Met anderen woorden, hier zit nog weinig echte actieve veiligheid aan in die testen..

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws