Audi RS e-tron GT: hier zijn de specificaties van de eerste elektrische RS!

Audi RS E-Tron GT prijs specificaties rijbereik

Audi is bezig aan een uitgebreide teasercampagne rond zijn elektrische grand tourer, de E-Tron GT. Die krijgt al meteen van bij zijn debuut een RS-model, dat net als de gewone versies het platform van de Taycan gebruikt. De productieversie is nog niet klaar, maar Ingolstadt is wel al zo vriendelijk de specificaties vrij te geven.

De E-Tron GT zit al een tijdje in de pijplijn en moet Audi’s eerste volledig elektrische grand tourer worden. Hij deelt zijn platform, het J1-platform, met de Porsche Taycan, maar moet meer nog dan die eerste mikken op comfort. Audi zelf noemt zowel de gewone versie van de E-Tron GT als de RS-versie die op hetzelfde moment zal debuteren dan ook zelf “een GT, geen sportauto”.

Audi RS E-Tron GT prijs specificaties rijbereik

Bevestiging verwacht

In de tussentijd krijgen we wel al een hoop gedetailleerde informatie te horen, al wil Ingolstadt wel meegeven dat er nog niets van de specificaties 100 procent definitief is. Zo wordt de batterij uiteraard centraal en laag ingeplant met elektromotoren op beide assen, en zou het zwaartepunt lager komen te liggen dan dat van de R8. Het gewicht – reken op zo’n 2,3 ton – wordt net als bij Porsche gedempt via luchtvering met drie kamers.

De velggrootte varieert voorlopig van 19 tot 21 duim, in de optielijst zouden er remschijven uit koolstofvezel komen te staan. Het vermogen van de RS E-Tron GT wordt uiteraard naar de vier wielen gestuurd, want Audi wil ook zijn RS-modellen zoveel mogelijk hand in hand laten gaan met Quattro-vierwielaandrijving. Vierwielsturing is overigens standaard.

Audi RS E-Tron GT prijs specificaties rijbereik

Cijfermateriaal

Over naar de cijfers dan maar? De RS E-Tron GT krijgt een batterij met capaciteit van 93,4 kWh, waarvan 83,7 kWh bruikbaar. Een elektromotor van 175 kW (238 pk) op de voorwielen en een van 335 kW (456 pk) op de achterwielen zorgen voor een systeemvermogen van 440 kW (598 pk), al stijgt dat in overboost naar 646 pk. Het koppel bedraagt op zijn beurt 830 Nm.

Een uitdager voor de Porsche Taycan Turbo S of Tesla Model S Performance op de drag strip zal deze RS E-Tron GT niet worden: 0-100 km/u blijft met, volgens Audi, “minder dan 3,5 seconden” nog boven de grens van de 3 seconden. Al spreken we dan natuurlijk wel nog steeds over ingewanden-tegen-de-rug-en-afspraak-bij-de-kinesist-acceleraties. De topsnelheid ligt op 250 km/u.

Audi RS E-Tron GT prijs specificaties rijbereik

Dankzij het 800-voltsysteem dat de Taycan ook gebruikt is snelladen aan extreem hoge snelheden mogelijk, waardoor je in een dikke 20 minuten de batterij tot 80 procent zou moeten kunnen bijtoppen. Een WLTP-rijbereik is er tot slot nog niet, al wordt er bij Audi in de wandelgangen gefluisterd dat dit rond de 400 kilometer zou moeten liggen.

Auteur: Auteur: Wim Bervoets
Reacties: 4 reacties

Tags

Laatst gepubliceerd

Reacties (4)

Plaats een reactie
Nick Demeester 09:12
afbeelding van Nick Demeester

Electrisch rijden voor iedereen...die er euh...100.000€ tegen aan wil smijten...en dan meer dient te betalen voor elektriciteit (aan de zgn. « snel » laders) dan voor benzine. Mooi speelgoed, dat wel.

Ewoud Heijermans 09:38
afbeelding van Ewoud Heijermans

Beste Nick,

Ik heb zins 6 weken een Taycan.
Ben er mee naar Zuid-Frankrijk gereden.
Heb in totaal 110 euro uitgegeven aan elektriciteit. Aan snellaad pallen 0,35 cent per KW. Het is zeker een pak goedkoper dan een vergelijkbare wagen op Benzine. De afstand die ik gereden heb is 1250km. Enkel op LPG zou dit ook haalbaar zijn.
Het thuis laden kost dan nog eens een derde van de prijs. Er is zeker een goed voordeel te halen.

Groeten

Ewoud

Sonja 17:04
afbeelding van Sonja

Wij rijden met een audi A5 sportback maar dit is Top
Wat een mooie wagen amai
Dit is werkelijk een mooie en sportieve wagen
Dit is mijn droomauto♥️♥️♥️♥️

Fikodiko 14:01
afbeelding van Fikodiko

Ik zelf rij nu let een TTRS en mijn groene bewustheid zegt van dit is mmmmm.mmm
Zeer zeer mooi maar indien je woont op een plaats waar het onmogelijk is om zonnepanelen te plaatsen is verhuizen een optie maar dan ben ik me helemaal groen aan het betalen. Dus deze model met motor van RS6 zou een superpatse bak zijn... Groener is het helemaal niet

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws