
De Volkswagen ID.7 belooft het elektrische alternatief te worden voor zij die voorheen een Passat sedan reden, maar wat als die Passat best veel power had? Dan biedt Volkswagen binnenkort een antwoord, want dit zijn de eerste beelden van een sportievere GTX-versie voor de ID.7.
Al decennia maakt het anders bescheiden Volkswagen furore met zijn GTI-modellen, maar die naam past maar moeilijk in de gesloten grille van hun nieuwe elektrische auto’s. Daarom stampten de Duitsers het GTX-label uit de grond, waarbij de ‘I’ van ‘injectie’ vervangen wordt door de ‘X’ van ‘xierwielaandrijving’, of iets in die zin. Zo vind je tegenwoordig al GTX-versies van de ID.4 en de ID.5 in de catalogus, en ook de ID.3 zou binnenkort getrakteerd worden op het nodige vertier. Maar daar blijft het nog niet bij.
Meer vermogen dan andere GTX’en?
Volkswagen heeft namelijk een mooie fotocollage gedeeld die beelden bevat van een ID.7. Daarop zien we een koplamp, een achterlicht en een zijspiegel, en gelukkig prijkt er onder die spiegel een nieuw logo zodat we snappen dat het hier niet gewoon om een basis-ID.7 gaat. Daarop staat namelijk ‘GTX’, en ook de combinatie van Volkswagens ‘Kings Red’-lak met een zwart contrasterend dak is inmiddels synoniem geworden voor die sportievere modellen. Verwacht met andere woorden geen wereldschokkende wijzigingen aan de buitenzijde, al beloven de Duitsers wel het één en ander onderhuids aangepakt te hebben.

Dan hebben ze het niet alleen over wat rode stikseltjes, want Volkswagen verklapt dat de ID.7 GTX dezelfde Vehicle Dynamics Manager meekrijgt als de gelijknamige ID.4 en ID.5. Die jongleert met het vermogen van de elektromotoren om de beste prestaties te garanderen — want inderdaad: ook de ID.7 GTX krijgt vierwielaandrijving. Hoeveel vermogen die twee elektromotoren gaan produceren, weten we op dit moment nog niet. Iets zegt ons namelijk dat het meer vermogen wordt dan de 299 pk die de andere GTX’en tegenwoordig weten te bieden, want de standaard ID.7 beschikt als eerste over VW’s sterkere motor op de achteras. Voeg daar dus een krachtbron op de vooras aan toe, en er staat geheid een ‘3’-tje vooraan het vermogenscijfer. We leren het begin september, wanneer Volkswagen de ID.7 GTX onthult op de IAA in München.
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 2 dagen geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 2 dagen geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden