Autonieuws: Varia

BMW: China loopt tien jaar voor op Europa

Terwijl we in Europa aan het palaveren zijn over een digitaal geconnecteerde autowereld doen ze er in China al volop aan. Willen we naar de toekomst kijken van de auto, dan moeten we naar China turen volgens BMW.

Terwijl hier de gemiddelde autoklant niet wakker ligt van Spotify Premium in zijn nieuwe wagen of een applicatie op de smartphone om je op te laten pikken wanneer je te veel hebt gedronken is zoiets in China een normaliteit. Het valt alvast te verklaren door het verschil in die 'gemiddelde klant'. Want waar een BMW-klant in Europa nog gemiddeld 53 jaar is, is de leeftijd van de gemiddelde klant in China 35 jaar. Nog frappanter; het merk in Europa met het jongste cliënteel, Seat, doet het nog steeds met een gemiddelde van 43 jaar. Jep,dat las je goed.

In China heb je dus een extreem jong koperspubliek voor auto's. En die jongeren zijn veel meer bezig met de digitale trends zoals sociale media en online diensten. Meer nog, velen zien een auto niet meer als een bezit maar als een dienst. Autodeeldienst Didi weet er zo dagelijks 20 miljoen ritten te versieren. Het maakt dat automerken er een andere strategie moeten hanteren, een strategie die gemakkelijk tien jaar voorop loopt ten opzichte van wat in Europa nodig is.

CEO van BMW China heeft het alvast over: 'De Chinese digitale natives denken in termen van platformen en diensten in plaats van een individueel product. Daarnaast vermenselijken ze bedrijven. Pas je in hun levensstijl en denkwijze, dan ben je hun vriend. Doe je dat niet, dan ben je een 'niet vriend' en val je voor lange tijd uit hun smaak. We moeten als Europeanen dan ook leren van China.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen