Autonieuws: Varia

Verrassing: Ook in nieuwe cyclus lopen constructeurs er de kantjes af

Met de nieuwe WLTP-cyclus zou het voor eens en altijd gedaan moeten zijn met foutieve uitstootcijfers en het vals spelen van automerken bij de oude manier van testen. En toch hebben constructeurs weer een manier gevonden om de cijfers te manipuleren. Kapoentjes...

Het Nederlandse NRC schreef deze ochtend dat Europese constructeurs al nieuwe manieren gevonden hebben om de uitstootcijfers in de nieuwe testcyclus te manipuleren. Daarbij maken ze gebruik van een zeer simpel hiaat in de wetgeving die de Europese unie oplegt, waardoor het trucje feitelijk niet strafbaar of illegaal is. Wat er nu juist aan de hand is?

Meer voor minder

Uit documenten van de Europese Commissie blijkt dat constructeurs besloten hebben hun uitstoot kunstmatig op te krikken in de nieuwe WLTP-test. Jawel, dat las je goed. Alles heeft er mee te maken dat Europa de merken op heeft gelegd om stelselmatig de uitstoot met procentpunten terug de dringen. Als je dan al van een hoge basis start, dan is het natuurlijk makkelijker om CO2'tjes er af te schaven.

De truc werkt als volgt; Fabrikant X haalt haar automodel door de WLTP-cyclus en vergeet bijvoorbeeld - in het geval van een hybride - de batterij op te laden, het start-stop-systeem aan te zetten of ecologisch te schakelen. Het meetresultaat dat daar uit komt (tot 13% hoger dan feitelijk haalbaar) wordt voorgelegd als "nulmeting" die vanaf 2021 zal gehanteerd worden. Tegen 2025 moet de gehele vloot 15 procent minder uitstoten (lees: alle hulpmiddeltjes terug aanzetten, airco uit), in 2030 gaat het over 30 procent minder CO2-uitstoot.

Niet verboden, wel asociaal

Een praktijk waar Europa in principe niets tegen kan doen, want de nieuwe testcyclus werkt deze manier van werken net in de hand. Automerken hebben dan ook al lang ingecalculeerd dat ze beter de eerste jaren even minder competitieve cijfers voor kunnen leggen om tegen 2025 de doelstellingen te kunnen halen. Asociaal natuurlijk voor het klantenbestand. Want in België betaal je - tot het rekeningrijden - nog steeds taksen gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto. Waardoor je eigenlijk meer zal betalen dan echt nodig.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen