Vergeten auto #76: Toyota Celica Cruising Deck Concept

<p>Toyota viert dit jaar haar 75 jarig bestaan en daarom pikken we er een aparte concept car van de Japanners uit. De Celica Cruising Deck is een spielerei van het Toyota van eind jaren '90.</p>
Toyota viert dit jaar haar 75 jarig bestaan en daarom pikken we er een aparte concept car van de Japanners uit. De Celica Cruising Deck is een spielerei van het Toyota van eind jaren '90.

In 1999 stelde Toyota op de Tokyo Motor Show een 2+2+2 coupé voor. Een vreemd concept, al belichaamde die ook drie thema's waarvan Toyota vond dat een sportwagen moest voorzien zijn; stijl, vermogen en betaalbaarheid.

"Driving should be fun, and this car screams fun in the sun," zo stelde Tadashi Nakagawa, hoofd van de designafdeling destijds. Dat mag je letterlijk nemen, want de wagen was, behalve een aanhangwagen, uitgerust met een rumble seat (ook wel dicky seat genoemd). Die was vooral populair in de jaren '20 en is misschien wel het bekendst uit de Ford Model A en de Bugatti Type 55. Oorspronkelijk deed de rumble seat dienst als een zetel voor bedienden.

Toyota zag de achterbank echter niet als een bediendenbank. De designers zorgden ervoor dat wie dat wenste, de achterbank kon uitrekken tot net onder de dikke spoiler, zodat een ligzetel waar zonnekloppers wel weg mee zouden weten. De hoofdsteunen konden dan weggeklapt worden onder de spoiler. Tegelijk was de Celica Cruising Deck ook voorzien van de nodige veiligheidsgordels, zodat de achterste passagiers veilig vervoerd konden worden. Werd ze niet omgevormd, dan was de wagen een soort van pick up. De kofferklep opende zijdelings, zoals bij een terreinwagen. Dat zorgde ervoor dat grote zaken makkelijk in de laadbak konden worden geschoven.

Onder de kap van de Celica Cruising Deck was er weinig extra creativiteit. De ingenieurs kozen voor een 1.8 Twin Cam benzinemotor met 187 pk. Die vond je destijds ook terug in de serie-Celica.

Voor de gein bouwde men ook een aanhangwagen waar een waterski op paste. Zo werd het vrijetijdskarakter van deze concept car extra in de verf gezet.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
24395

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago