Het verhaal van de Ford Streetka begint in 1997, wanneer Ford en Ghia op het salon van Turijn de Ghia Saetta voorstellen. De auto past in het plan van Ford om tegen 2000 een aantal wagens te ontwikkelen die de sportiviteit en het fun-gehalte terug in het gamma kunnen brengen.
De Ghia Saetta maakte gebruik van het platform van de Ford Fiesta. Daardoor kon Ford de productiekosten drukken. Want het concept uit 1997 werd werkelijkheid in 2003 toen de StreetKa werd voorgesteld, samen met de Sportka. Terwijl de SportKa 'the evil twin of the Ford Ka' was, werd de StreetKa een guitige roadster.
Hij nam het New Edge design van de Ford Ka over. De Ka was overigens één van de sterkste uitdragers van dit design en dat werd ook zichtbaar in de StreetKa. Beide wagens werden ontworpen door Claude Lobo (1943-2011), die ook het design van de eerste Capri en de eerste Ford Focus uittekende.
De Ford StreetKa was nochtans niet geheel identiek aan de Ford Ka. Uiteraard verschilden ze in carrosserievorm en bagageruimte maar de StreetKa kreeg ook een stevigere motor. Waar de Ka voorzien was van de 1.3 Endura-E en later de 1.3 DuraTec-motoren, de StreetKa kreeg de 1.6 DuraTec die ook terug te vinden was in de SportKa ter beschikking. Dat was in basis dezelfde Duratec 8v motor maar dankzij een grotere cilinderinhoud kreeg hij wat meer vermogen (95 pk ten opzichte van 60 pk in de 1.3).
Dat extra vermogen zorgde voor wat extra rijplezier, iets wat de StreetKa uitstraalt. Het ding woog 1064 kg en mat 3.650 mm. Daardoor had je geen knalprestaties, al weten we uit vorige reportages dat dat niet hoeft om plezier te hebben. Zo reed hij in slechts 12 seconden van 0 naar 100 km/u. In de bochten was hij dan weer leuk om sturen, want hij nam het stijvere chassis van de SportKa over.
De StreetKa zag er iets hoogstaander uit dan de Ka. Die had bij de lancering zwarte kunststoffen bumpers die de schade bij stadsgebruik moest maskeren. De eigenaars waren er echter niet helemaal tevreden over, waardoor Ford besliste om bij de facelift in lakkleur gespoten bumpers te gaan leveren. Dat was overigens het enige grote verandering in de facelift, iets waar de StreetKa van bij zijn ontstaan van mee kon profiteren.
Een StreetKa is best goed bewaard gebleven doorheen de tijd. Het was een nichemodel, dus erg veel werden er niet van verkocht. Toch blijkt hij nog eenvoudig te vinden op de tweedehandsmarkt, met prijzen rond de 5.000 euro. Dat is iets goedkoper dan de Smart Roadster waarmee hij destijds moest concurreren.
Nog niet overtuigd van de Ford StreetKa? Misschien helpt Kylie Minogue je wel over de streep:
En kijk ook even of deze Poolse Ka-rijder het nodige sex-appeal kan uitstralen, zoals hij zelf beweert:
De StreetKa op 5th Gear:
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen