Gelukkige 25e verjaardag, Opel Calibra!

Dit jaar is het exact 25 jaar geleden dat Opel de Calibra voorstelde. Met een stroomlijnwaarde (Cx) van 0.26 deed hij even goed als de BMW i8 en de Nissan GT-R van dezer dagen. er zijn tot nog toe weinig auto's die beter doen.

Voor die opmerkelijke stroomlijn tekende Erhard Schnell het ontwerp. De designer deed in 1989 zijn laatste maanden bij Opel, om nadien in 1991 op pensioen te gaan na een rijke carrière waarin hij onder andere de Opel GT, Manta- en Kadett-modellen op papier uittekende. Dat Schnell bijna op pensioen ging was niet te zien aan zijn ontwerp van de Calibra. Die kreeg dus een mooie stroomlijn en werd ook voorzien van een rank design. Een lijn die resulteerde in een gestrekte achterzijde, waardoor de kofferruimte tot 980 liter bagage kon slikken. Inladen gebeurde door een breed openzwaaiende kofferklep.

Image
1989_opel_calibra_25_years

De Calibra maakte gebruik van het GM2900-chassis van de Vectra, net zoals zijn voorganger de Manta gebruik maakte van het chassis van de Ascona. Dat scheelde een stuk in de ontwikkelings- en productiekosten, waardoor de Calibra aan een aantrekkelijke prijs kon worden aangeboden.

Image
opel_calibra_25_years_trunk

Opel koos voor de motorisaties een aantal varianten van de 2.0 benzinemotor. Bij de lancering was een versie met 115 pk beschikbaar, een jaar later kwam er een opgepepte variant met 150 pk. Vanaf 1992 was er ook een 2.0 Turbo met 204 pk, terwijl er de laatste jaren een 2.0 'Ecotec' kwam die over 136 pk beschikte. Het neusje van de zalm was echter de 2.5 V6 die Opel van 1993 tot 1997 commercialiseerde. Ook kreeg de Calibra een variant met vierwielaandrijving die ook de Vectra 4x4 had en accelereerde in 6,8 seconden van 0 naar 100 km/u. Naast de manuele vijfversnellingsbak werd ook een zesversnellingsbak (op de 2.0 Turbo) en een automaat met vier versnellingen aangeboden.

Image
opel_calibra_25_years

Concurrentie vond de Opel Calibra in de Ford Probe, de Audi Coupé en de Rover 200. Die eerste was een makkie om te verslaan in de verkoopscijfers, omdat de Europese consument vond dat de Probe te fel naar de Amerikaanse roots neigde. De concurrentie met de Rover 200 was een stuk groter, al was zijn grootste concurrent misschien wel de Volkswagen Corrado. Dat weerhield Opel er niet van om in de zeven jaar durende carrière van de Calibra 238.647 exemplaren te slijten. De grootste afzetmarkten waren daarbij Duitsland, het Verenigd Koninkrijk - waar hij werd verkocht als Vauxhall Calibra, Italië, Spanje en Frankrijk.

Image
opel_calibra_25_years_interior

Een aantel raceteams namen met een Opel Calibra deel aan de ITC- en DTM-kampioenschappen. De 470 pk sterke Calibra werd in 1996 naar de eindzege in het DTM-kampioenschap gestuurd. Na 1996 werd er overigens geen DTM-kampioenschap meer gereden tot 2000. De vierwielaandrijving van de Calibra maakte de auto ook gegeerd in de rallysport, waar je hem tot nu kan zien rondrijden.

Image
opel_calibra_25_years_DTM

Hoewel de Opel Calibra al zeventien jaar uit de catalogus verdwenen is, kan je nog steeds heel wat exemplaren op de tweedehandsmarkt terugvinden. Toch zijn ze niet allemaal aan te raden, aangezien de auto in al die jaren geliefd materiaal was voor de tuners, waardoor ze er niet allemaal nog even goed uit zien.

Image
opel_calibra_25_years_tuning

Sinds het einde van de Calibra in 1997 werd er vaak gespeculeerd over een opvolger. De Astra G Coupé die door Bertone werd ontworpen kwam misschien nog het dichtst in de buurt maar een echte opvolger hebben we totnogtoe niet gezien. Opel heeft overigens wel andere katjes te geselen en gaf zelf al aan dat een nieuwe coupé niet tot hun doelen op korte termijn behoort.

Image
opel_calibra_25_years

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
29646

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago