Gelukkige verjaardag, Audi A8!

De Audi A8 viert dit jaar haar 25e verjaardag. En dat mag gevierd; tourneé aluminium voor iedereen!

Goed, goed, Audi stuurde eigenlijk een persbericht rond voor de 25e verjaardag van de Audi A4. De A8 was echter een pak innoverender in die tijd, dankzij zijn ASF - Audi Space Frame - dat uit aluminium opgebouwd was.

De Audi A8 was de opvolger van de al even luxueuze V8. Een model waar Audi geen naam voor verzon, maar waarbij het nog gewoon de motorisatie in de naam verwerkte, net als bij het ontstaan van Audi. De A in de nieuwe naam stond bij de A8 net zo goed voor "Audi" als voor "aluminium".

Image
audi_asf_concept_1993

Aluminium was dan ook de grootste innovatie op deze limousine, want behalve het ASF werd ook het platform uit aluminium vervaardigd. Dat zorgde voor een grote gewichtsbesparing en gaf de Audi A8 (D2) een voordeel op de concurrentie. Wie dat toen waren? De Mercedes S-Klasse (W220) en de BMW 7 Reeks (E38). De keuze voor aluminium kwam er niet zomaar. Al in het begin van de jaren 80 ondertekende toenmalig topman Ferdinand Piech een overeenkomst met het Amerikaanse Alcoa voor de ontwikkeling van aluminium in de auto-industrie.

Image
audi_a8l_60_quattro

Het ontwerp van de uiteindelijke A8 was van de hand van Chris Bird en Dirk van Braeckel. Het traject van de laatste ken je intussen, Chris Bird is sinds 1999 aan de slag bij Ford als design director. De Audi A8 kwam er als sedan en in verlengde versie. De A8 L meet 127 millimeter langer dan zijn gewone broer.

sportieve reeks

Audi bouwde de A8 niet alleen met een 2.8 V6 met 174 en nadien 193 pk of 3.7 V8 met 230 en later ook 260 pk benzinemotor, voor de veelrijders was er ook een 2.5 TDI. Die had 150 en in een latere levensfase 180 pk onder de kap. De echte straffe motoren zitten echter hoger in het gamma; Audi bouwde ook een 4.2 - standaard met quattroaandrijving- en een 6.0 W12 in deze limousine. De eerste had ongeveer 300 pk, de S8-versie van de 4.2 kreeg er 340. De 6.0 W12 deed het met 420 pk. Om ook de dieselaars tevreden te houden, had Audi een 3.3 TDI in het aanbod zitten, met 225 pk.

Image
audi_s8_1996

coupegedachte

Een RS 8 is er nooit gekomen, net als de coupéversie van de Audi A8. Nochtans waren er voor die laatste wel plannen. Er is één prototype van gebouwd, bedoeld voor tests,maar omdat de BMW 8 Reeks en de Mercedes S-Klasse Coupé minder goed verkochten dan verwacht werden de plannen van tafel geveegd.

Image
audi_a8_coupe_by_ivm-automotive

Ook later bleef de A8 het vlaggenschip van Audi, met een tweede generatie in 2002 en een derde versie in 2011. De huidige generatie A8 dateert van 2018.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
43955

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago