Krasse karren: Maserati Bora wordt 50

Exact 50 jaar geleden onthulde Maserati de Bora, de eerste Maserati met middenmotor.

Die Bora was een ontwerp van Giorgetto Giugiaro, met een technische insteek van Giorgio Alfieri. Voel je de jaren 70-snor al groeien onder je neus? Dat het om Maserati's eerste wagen met middenmotor gaat is niet helemaal waar, want Maserati gebruikte die constructie destijds vooral voor racewagens.

Op de autoshow van Genève werd in maart 1971 dan het doek gehaald van de nieuwe Bora, de eerste Maserati met onafhankelijke wielophanging. Dat moest wel, want de concurrentie bij Lamborghini had dat al sinds 1964.

Image
Maserati Bora (1971)

uni-zetels

De motor zat achter de twee inzittenden. Die kregen een voor die tijd erg trek zijnde zetel in één stuk om hun lijf in neer te ploffen. Een draai aan de startsleutel wekte de 4.7 V8 tot leven, goed voor cruise-plezier met 310 pk. Die V8 werd in de lengterichting opgesteld en dreef via een vijftrapsversnellingsbak de achterwielen aan.

Image
Maserati Bora (1971)

moeilijke jaren

Maserati kwam vervolgens in zwaar weer terecht. Citroën deed haar aandeel van de hand en het merk werd overgenomen door DeTomaso in 1975. De Bora hield het vol tot 1978, waarna hij er het bijltje bij neerlegde. Intussen had Maserati in 1972 de Merak gelanceerd, een soort gekrompen Bora met V6-middenmotor. Die bleek succesvoller dan zijn grotere broer maar na deze twee kornuiten duurde het nog tot 2005 voordat Maserati nog eens een auto met middenmotor bouwde.

Image
Maserati Bora (1971)

De reden waarom Maserati de verjaardag zelf in de spotlights zet, is de MC20. Deze nieuwe super-Maserati krijgt eveneens een middenmotor en is voor Maserati het neusje van de zalm. Hopelijk mag Maserati er daarvan meer slijten dan de 564 exemplaren die ze van de Bora bouwden.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen
Original ID
47298

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Gijregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Gijregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de *place to be* voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de *wacky* geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Gijregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Gijregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Gijregat
3 years ago