Vergeten auto #21: Peugeot 309 GTi

Vergeten Auto: Peugeot 309 GTi 16

De Peugeot 205 GTi kent iedereen waarschijnlijk nog wel. Mochten we daar een stukje over gaan maken, zou het eerder een klassiekertest worden. Dat de 205 ook een grotere broer met de naam 309 had, is minder bekend. Toch had die wagen dezelfde goede eigenschappen als de 205 GTi, maar combineerde deze met een stabielere ophanging en een comfortabeler rijgedrag dankzij de langere wielbasis.

Original ID
7559

Image

Image

De Peugeot 309 was eigenlijk van oorsprong een concept voor het Franse merk Talbot. De PSA-group waartoe Peugeot behoorde nam het merk eind jaren ’70 over van het Amerikaanse Chrysler, besloot net voor de lancering van de Arizona om het merk Talbot op te doeken en doopte het model dat de naam Talbot Arizona moest krijgen om tot Peugeot 309. Peugeot zorgde voor een aangepaste snoet en kont en deponeerde het model tussen de 205 en 305 – vandaar ook het afwijkende nummer 9 in de typeaanduiding, vanaf 1989 werd het ook de vervanger van die 305. De Peugeot 305 had destijds ook een sportieve topversie, GT (later GTX)  gedoopt, die 94 pk (later 105 pk) voortbracht. Daarom werd in 1987 een GTi-versie van de 309 geïntroduceerd. Zoals eerder gezegd was deze technisch gelijk aan de 205, maar kreeg hij een aangepaste ophanging mee. Door zijn langere wielbasis stuurde hij ook stabieler dan de spring-in’t-veld die de 205 was.

Image

De 309 werd door Peugeot zelf ontworpen, terwijl de overige modellen uit die tijd (tot aan de 206) werden getekend door Italiaans designhuis Pininfarina. De wil van Peugeot om de portieren van de 205 ook in de 309 te gebruiken, verklaart ook het afwijkend ontwerp van deze wagen. Aangezien de 309 als grote broer van de 205 werd gezien, nam Peugeot ook voor de styling-elementen van de GTi-versie de kenmerken over van de 205 GTi. Daartoe behoorden aangepaste bumpers met ingewerkte mistlampen en de bekende GTi-velgen, ook de Miami Blue-kleur was in beperkte reeks aanwezig op de 309.

Image

In tegenstelling tot de 205 GTi, die bij lancering een 1.6 benzinemotor meekreeg, kon de 309 GTi direct genieten van de 1.9 benzinemotor die in 1986 reeds in de 205 was gelanceerd. De 1.6 motor was dezelfde als die uit de 305 GTX, met 105 pk. Daarentegen kreeg de 1.9 direct 122pk mee. Niet slecht voor die tijd, zeker niet in combinatie met een gewicht van 975 kg. Hij kon dan ook cijfers voorleggen die ook nu nog terug te vinden zijn bij de kleinere sportieve berlines. Een 0-100 deed de wagen in 8,7 sec, terwijl hij ophield bij 202 km/u.  Voor wie dat nog niet genoeg was, introduceerde Peugeot in 1990 de 309 GTi 16, die kon beschikken over een opgewerkte motor. Hij beschikte over 160 pk, waardoor de bovengenoemde cijfers nog konden worden verbeterd. 0-100 in 7,8 sec, een topsnelheid van 220 km/u. Bij de hernemingen tussen 90 en 120 km/u, kon een 309 GTi in die vorm zelfs wagens als een BMW M3, Mercedes 190 2.5 16v of een Ford Sierra Cosworth de baas. Die configuratie was echter geen lang leven beschoren, want omwille van gewijzigde emissienormen werd het vermogen teruggebracht naar 147 pk. De 1.9 zestienklepper uit de GTi 16 was overigens dezelfde motor die kon worden teruggevonden in de Peugeot 405 Mi 16 en de Citroën BX 16v.

Image

De 309 GTi werd drie jaar op rij verkozen tot ‘Best Hot Hatch’ door de redactieleden van Autocar & Motor Magazine, met als commentaar “The more you push this car, the BETTER it Gets!”

 

Image

Vanwege zijn stevige prestaties en zijn betrouwbare sturing werd de wagen ingezet in de rally-wereld. In 1990 kroop de betreurde Richard Burns achter het stuur van een 309 voor de Britse RAC-rally, die overigens werd gewonnen door Carlos Sainz in een Toyota Celica GT-Four. Burns werd 28e.

Image

Na een facelift in 1991 kreeg de Peugeot 309 een uiterlijk dat wat meer aansloot bij de 405 en 205, maar een echt succes is hij nooit geworden. Het ontwerp werd als oubollig beschouwd en dat kon nooit worden toegedekt door zijn gebruiksgemak en goede prestaties.

 

De 309 werd in 1993 vervangen door de 306, een wagen die de titel “Auto van het Jaar” kreeg. Ook van deze wagen was een GTi versie beschikbaar, al waren die prestaties minder fel vanwege hetzelfde vermogen bij een hoger gewicht.

Image

Een 309 GTi onderging door de jaren heen hetzelfde lot als een 205 GTi. De potente wagens werden ofwel aan flarden gereden, ofwel tot rallywagens omgebouwd en de overlevende exemplaren werden vaak onzacht behandeld door hun jonge eigenaars. Ook werden deze wagens vaak getuned, zowel optisch als motorisch, waardoor weinig originele exemplaren overblijven. Slijtage is het grootste probleem bij deze wagens, wat op zich niet erg is, die onderdelen kunnen steeds vervangen worden. Toch is de wagen aan een erg lage prijs op de kop te tikken, simpelweg omdat hij ondergewaardeerd wordt door het publiek. Voor pakweg 2.000 euro heb je een exemplaar met 130.000 km op de teller.

 

Promotiefilmpje van de Peugeot 309 GTi:

 

Rallyvideo uit 1989 met François Delecour:

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Deze verkeersbelasting betaal je voor een camper in Vlaanderen

Zin om zelf een camper te bezitten, maar geen zin om het hele jaar de volle verkeersbelasting te betalen? Geen nood, want in Vlaanderen gelden er speciale tarieven voor kampeerwagens. Dit betaal je dus wanneer je een camper inschrijft… En ja, het is flink wat minder dan het tarief voor een personenwagen!

avatar
door Joram Van Acker
24/06/2025, 12u22

Dit is waarom je plug-inhybride toch best af en toe op benzine rijdt

Neem je je plug-inhybride een beetje serieus, dan rij je die zo vaak mogelijk volledig elektrisch. Daar heb je hem uiteindelijk voor — tenzij je hem gewoon hebt voor het fiscale voordeel, natuurlijk. Toch is het geen slecht idee om geregeld eens een rit op benzine te maken, en dit is waarom.

avatar
door Joram Van Acker
19/02/2025, 15u38

Rijden met sneeuw op je auto, mag dat eigenlijk?

Haal de krabber maar boven, want het heeft nog eens gesneeuwd in ons land. Voor je deze morgen op pad kon, heb je dus voorbeeldig je auto ijs- en sneeuwvrij moeten maken. Maar welke ruiten moet je dan precies afkrabben? En mag de sneeuw op je dak gewoon blijven liggen? Dit zegt de wet.

avatar
door Joram Van Acker
11/02/2025, 17u39

Daarom kost deze tweedehands Abarth €49.900

Nu Abarth de elektrische toer is opgegaan, kijk je misschien met heimwee terug naar het brulkikkerige verleden. De beste manier om dat te doen is met deze unieke Abarth 695 Biposto! Al kost je dat wel een aardige duit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 13u45

EU's importheffing op Chinese EV's gaat Europeanen in... Chinese hybrides duwen

Hoewel Europa de Chinese opmars in het straatbeeld met forse importheffingen poogt te vertragen, is de kans klein dat de Chinese tsunami zal gaan liggen. Verschillende Chinese automerken verleggen hun focus van EV naar hybrides waardoor de Europese Commissie roet in het eigen gezicht gooit.

avatar
door Yves Wouters
07/11/2024, 10u47

Een tweedehands Ferrari kopen, hoe gaat dat in zijn werk?

Stel: je scharrelt al je spaarcenten bijeen en het bedrag waar je op uitkomt, is stiekem niet verkeerd. Sterker nog: je blijkt genoeg geld te hebben staan om een Ferrari te kopen, maar dan wel een gebruikt exemplaar… Dus moet je dat dan doen? En loont het om die occasie rechtstreeks via Ferrari’s eigen Approved-programma te kopen?

avatar
door Joram Van Acker
04/11/2024, 12u00

Deze elektrische auto’s komen in aanmerking voor de EV-premie van 5.000 euro

Progressieve particulieren opgelet, want de Vlaamse regering betaalt nog even mee voor je EV. Gedurende heel 2024 kan je namelijk tot 5.000 euro steun krijgen wanneer je een elektrische auto aankoopt, maar dan moet je wel de juiste kiezen. Dit zijn de modelletjes die in aanmerking komen.

avatar
door Joram Van Acker
10/10/2024, 14u30

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
06/05/2023, 19u43

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
15/01/2023, 09u41

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
27/05/2022, 13u58