Vergeten auto #49: Volvo 780

In de jaren '70 zorgde Bertone met de Volvo 262C voor een coupé op basis van de robuuste Volvo 242/244/264. Hoewel de proporties vanwege een verlaagd dak en grotere portieren wat gewijzigd waren ten opzichte van de berline, viel het verschil de gewone man weinig op. Na het einde van de productie in 1981 kwam Volvo in 1985 met een nieuwe coupé naar de autoshow in Genève, de 780 op basis van de 740/760-reeks. Volvo deed nogmaals beroep op Bertone die ditmaal een veel afwijkender ontwerp uit de hoed toverde.

Original ID
7692

De wagen werd volledig opnieuw ontworpen en valt op door zijn rankere B-stijl en iets lagere daklijn. De wagen was vooral bestemd voor de Amerikaanse markt waar Volvo de verkopen wat wilde opschroeven. Dat zie je aan de harmonica bumpers die toen verplicht waren in Amerika en ook aan de bouw van de koplampen, die veel weghadden van de Amerikaanse versies van andere Volvo's uit die periode. Ook de viertrapsautomaat werd op het lome rijgedrag van de gemiddelde Amerikaan afgesteld.

Image
Vergeten auto #49: Volvo 780

Volvo wilde de 780 als topmodel profileren. Hij moest comfortabeler, exclusiever en daardoor ook duurder worden dan de 740/760-modellen. Onder de kap plantten de Zweden dan ook een 2.8 V6 motor aangeboden (150 en later 175 pk) met daarnaast een 2.4 Volkswagen zescilinderdiesel, voorzien van 129 pk. Naderhand werd ook een 150 pk sterke 2.0 turbo benzinemotor aan het gamma toegevoegd, tegen het eind van zijn carrière was er ook een 2.0 met 200 pk. Oorspronkelijk zou Volvo de 2.4 V6 motor van Renault gebruiken maar dat plan ging in rook op toen bleek dat de motorruimte te klein was voor de motor, waardoor die vrij snel warm liep. De wagen werd voorzien van - voor die tijd - allerlei snufjes als airco, elektrische ramen en spiegels, eveneens elektrische zetelverstelling en open dak. De elektrische zetels bleken af en toe wat kuren te vertonen, tot groot ongemak van de klanten. Vanaf 1989 kreeg de Volvo 780 ook Volvo's Nivomat, onafhankelijke demping voor de achteras ter beschikking. Volvo stond er ook op dat de carrosseriedelen bij de productie (bij Bertone) dubbelgegalvaniseerd werd, om roestvorming te voorkomen.

Image
Vergeten auto #49: Volvo 780

Met een voorziene productie van slechts 1.000 stuks per jaar laat de Volvo 780 een officieel aantal van 8.518 stuks noteren. In 1987 en 1988 werden telkens 2.344 exemplaren geproduceerd. Niet alle exemplaren zijn behouden gebleven, deels omdat wisselstukken vrij moeilijk te vinden zouden zijn. Veel 780's werden in Italië verkocht, dus de kans bestaat dat een aangeboden wagen hier helemaal werd ingevoerd uit Italië. Daar durfden ze vrij vaak de carrosserie herspuiten om enige mankementen te verbergen. Toch sprongen ze vaak nonchalant om met het herspuiten. Best even op letten als je naar een occasie-exemplaar gaat kijken. De laatste modellen van de 780 zouden de interessantste zijn, vanwege de comfortwinst dankzij de Nivomat aparte achterophanging. Erg vaak kom je ze niet tegen in België en als dat wel zo is, betaal je zowat 7.000 euro voor je exclusieve Zweedse coupé.

Image
Vergeten auto #49: Volvo 780

De Volvo 780 werd gebouwd tot 1991. Vanaf dan gaapte er een gat in het coupé-aanbod van Volvo, waar de 480 een heel ander publiek aansprak. Pas in 1995 werd dat gat weer opgevuld door de C70, een model waarvan zijn opvolger nu nog steeds dezelfde benaming draagt.

Image
Vergeten auto #49: Volvo 780

Bovenstaande afbeelding: Volvo 262C, de voorloper van de 780.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Advies

Hier vindt u alles over autofiscaliteit, oldtimers, leasing en private lease

Zeven betaalbare youngtimers op het Antwerp Classic Car Event (2023)

Het Antwerp Classic Car Event draait op volle toeren, en wij waren op dag één natuurlijk meteen van de partij. Daar moesten we onze portemonnee echter stevig beheersen, want er verschenen flink wat betaalbare klassiekers op onze radar. Hieronder vind je er zeven van het relatief recente type, oftewel: youngtimers.

avatar
door Joram Van Acker
1 year ago

AUTOSALON BRUSSEL: 100 jaar Autosalon in 15 modellen (2023)

Ze hebben het goed aangepakt bij FEBIAC, deze honderdste editie is namelijk de eerste échte fysieke editie na de pandemie en zo kan FEBIAC fel uitpakken met een hoop nieuwigheden op de jubileumeditie. Nieuwigheden vind je in dit artikel nochtans niet, we gaan even grasduinen doorheen de rijke autogeschiedenis aan de hand van iconische modellen die tentoon gesteld zijn in de patio.

door Sven Geiregat
1 year ago

50 jaar BMW M volgens de redactie: het favoriete ///Model van Sven Geiregat

Feest en taart, want BMW’s motorsportafdeling bestaat deze week 50 jaar. De ideale gelegenheid dus om terug te blikken op een halve eeuw geschiedenis en onze redactie hun favoriete BMW M te laten nomineren. Vandaag heeft redacteur Sven Geiregat het over de E34 BMW M5 Touring.

door Sven Geiregat
2 years ago

Tien betaalbare klassiekers op het Antwerp Classic Car Event (2022)

Het ACCE is volop aan de gang, en wij gingen ter plaatse om ons licht op te steken tussen al dat klassieke schoon. Wat blijkt: het park van Brasschaat is dit weekend niet alleen de place to be voor exclusieve oldtimers, maar ook het event bij uitstek om inspiratie op te doen op vlak van betaalbare klassiekers. We pikken er tien voor je uit.

avatar
door Joram Van Acker
2 years ago

Sla je slag!: Deze auto's worden oldtimer in 2023

Volgend jaar worden er een hoop nieuwe auto's 30 jaar, waardoor ze onder het oldtimerstatuut vallen. Auto's die daardoor zonder twijfel een stuk interessanter worden en potentieel ook in waarde zullen stijgen. Waarom dus wachten tot 2023 als je nu al je slag kan slaan? Tijd voor enkele interessante voorbeelden!

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Deze Subaru R1e is voorvader van Subaru Solterra

Subaru pakt dit jaar groots uit met haar Solterra, de eerste elektrische SUV van het merk. Solterra was echter niet de eerste EV van het Japanse merk. Nee, dat was deze R1e. Stap even mee in de wacky geschiedenis van een auto die uit had kunnen groeien tot dé oervader van de moderne EV's.

avatar
door Yves Wouters
2 years ago

Audi viert 50 jaar "Vorsprung durch Technik"

"Vorsprung durch Technik", een slogan die al heel wat jaren aan Audi plakt. Dat is niet voor niets, het merk toonde de afgelopen vijf decennia namelijk dat techniek en technologie wel een kolfje naar hun hand zijn.

door Sven Geiregat
3 years ago

Deze 6 betaalbare nineties-cabrio's blijven door ons hoofd spoken

In de jaren 90 stonden ze als exclusieve cabrio's in de catalogi te pronken, vandaag zijn ze betaalbaar voor wie zijn vakantiegeld een aantal jaren opspaarde. Met het goeie weer laten deze roadsters ons niet meer los.

door Sven Geiregat
3 years ago

Krasse karren: Citroën Ami 6 wordt 60

Zestig jaar geleden presenteerde Citroën op exact deze dag de AMI 6, een wagen die op verschillende vlakken succesvol zou blijken.

door Sven Geiregat
3 years ago

Krasse Karren: Mercedes SL (R107) wordt 50 jaar

Geen betere auto om doorheen Florida te cruisen dan een Mercedes SL uit de jaren 70. Toch? Die luxueuze cabrio wordt dit jaar 50 jaar.

door Sven Geiregat
3 years ago