Knars je ook elke dag op je tanden terwijl je weer nodeloos tijd verliest in de file? Dan ben je niet alleen, want België staat in de top 3 qua filedrukte in Europa. Hoe willen de grootste politieke partijen in de toekomst de structurele files aanpakken? Autofans zocht het uit.
De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen. ______
België scoort erbarmelijk in de lijst van landen met de grootste filedrukte in Europa. Maar welke maatregelen stellen de grootste Vlaamse partijen voor om de files naar beneden te krijgen? Je leest het hieronder per partij.
Groen:
Om de files te verkorten, moeten we op verschillende fronten werken. Groen wil een alternatief bieden. Meer, beter en goedkoper openbaar vervoer, en meer en veiligere fietsinfrastructuur kunnen mensen uit hun auto lokken. Maar ook een slimme kilometerheffing is een instrument voor een vlottere mobiliteit. Je spaart geld uit telkens je de wagen laat staan, zeker op de piekmomenten en -plaatsen.
Open VLD:
Inzetten op een modal shift richting duurzame verplaatsingen zoals openbaar vervoer, fiets, deelmobiliteit, combimobiliteit,… . Vlaanderen heeft de doelstelling om 40% van alle verplaatsingen duurzaam te laten verlopen, voor steden zoals Gent en Antwerpen zou dat moeten evolueren naar 50%. De fiets en zeker de elektrische fiets is perfect voor het afleggen van korte tot middellange afstanden. Binnen het laatste Onderzoek Verplaatsingsgedrag Vlaanderen zien we dat bijna 25% van de mensen op minder dan 5 km van het werk woont en 45% op minder dan 10 km. Deze cijfers tonen aan dat het fietsaandeel nog een groot potentieel heeft en dat willen we verder stimuleren via investeringen in veilige en comfortabele fietsverbindingen zoals fietssnelwegen. Daarnaast moeten we ook verder investeren in een betrouwbaar en performant openbaar vervoer.
Vlaams Belang:
Wij zullen hard inzetten op infrastructuurwerken. De capaciteit van onze wegen is nog steeds dezelfde als vier decennia geleden. Dat is natuurlijk vragen om problemen. Bijkomend willen we inzetten op slimme verkeerslichten. In andere landen werd dit reeds succesvol geïmplementeerd. Tot slot vinden we ook dat telewerk een bijdrage kan leveren om de verkeerscongestie in de spits te verbeteren.
Vooruit:
We breken na corona opnieuw alle filerecords in ons land. Die kosten onze economie jaarlijks 5 miljard aan verloren uren, klimaat- en gezondheidskosten. Vooruit wil die stilstand doorbreken en gaat resoluut voor een modal shift van verkeer over de weg naar meer duurzame vormen van mobiliteit die de files helpen verminderen.
CD&V:
Wat ons betreft, kan er nagedacht worden over een mogelijkheid om de bestaande kilometerheffing voor vrachtwagens te laten variëren naar tijd en plaats, zodat vrachtverkeer aangemoedigd wordt om de spits te vermijden en/ of voor leveringen ’s nachts. Daarnaast willen we meer dynamische verkeersborden om het verkeer maximaal af te stemmen met de noden van de reële situatie en de opgelegde beperkingen.
N-VA:
Er is geen wondermiddel voor de files. We moeten wel trachten ze te beperken vanwege de nefaste effecten op zowel economie als milieu. In de eerste plaats zetten we in op combimobiliteit. Dat houdt in dat we het geschikte vervoersmiddel op de geschikte plaats willen promoten. Op de ene plaats is dat de bus, op de andere de trein, de fiets of de auto. Op de grote assen, waar de files zich bevinden, moeten we het openbaar vervoer versterken. Zo zullen we veel mensen verleiden we om de auto te laten staan in de spits om snel op hun werk aanwezig te zijn. Ten tweede moeten we ook infrastructuurwerken laten plaatsvinden daar waar het nodig is, zoals de Brusselse ring of de Antwerpse ring.
PVDA:
Om verkeersopstoppingen te verminderen, willen we aantrekkelijke alternatieven voor de auto ontwikkelen. Ten eerste willen we massaal investeren in het openbaar vervoer. Modernere, betrouwbaardere en beter op elkaar afgestemde treinen, trams, bussen en metro's, en zelfs gratis voor De Lijn, TEC en MIVB. We willen ook de infrastructuur voor fietsers en voetgangers verbeteren. Tot slot creëren we een nationaal autodeelplatform om autodelen aan te moedigen.
Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans. _____
Reacties
door Ricado
door John
door this
door Rebelwithacause
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen