Ook voor bedrijfswagens geldt de nieuwe berekening, leasingwagens vallen dan weer niet onder deze regeling.
In het huidige systeem (tot 1 maart dus) is de BIV berekend op het vermogen van de motor en werd die BIV voor tweedehandswagens minder hoog.
De nieuwe berekening is in het voordeel van nieuwe, zuinige wagens. “De maatregel zou dit jaar ook 138 miljoen euro moeten opleveren. Dit is dus geen verkapte belasting”, zegt CD&V-experte Griet Smaers.
Je kan zelf je BIV berekenen met de tool van de Vlaamse overheid. Meer info en de simulator vindt je op het belastingsportaal van de Vlaamse overheid.
Concreet wordt de BIV voor dieselwagens gemiddeld 200 euro [duurder][1], voor benzinewagens wordt dat tussen de 150 en 200 euro goedkoper. Wie in maart en april een wagen koopt, geniet van een overgangsregeling. Daarbij wordt de BIV berekend op beide manieren en wordt het laagste aan de inschrijver aangerekend. Tweedehandswagens genieten de komende drie jaar van een regeling waarbij de nieuwe berekening gedeeltelijk in het totaal bedrag wordt gepast.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen