Autonieuws

Aparte rijstroken en bredere Brusselse ring

Na heel wat onderzoek en wat getreuzel heeft de Vlaamse regering de knoop doorgehakt over de verbetering van de Brusselse ring. Er zullen aparte stroken komen voor doorgaand en lokaal verkeer.

Die stroken zullen gemaakt worden op het stuk tussen de E40 en de A12. Concreet komen er in het westelijke deel, tussen de E40 en de A12, 2x3 rijstroken voor doorgaand verkeer en 2x2 rijstroken voor lokaal verkeer. In het centrale deel, tussen de A12 en de E19, komen er drie rijstroken voor het doorgaande verkeer en 1 (permanente weefstrook) voor het lokale verkeer. In de zone Zaventem, het deel tussen de E19 en de E40 (richting Leuven) komen er opnieuw 2x3 rijstroken voor doorgaand en 2X2 rijstroken voor het lokale verkeer.

eerst Zaventem

De werken voor die aanpassing van de ring starten in 2016. Dan wordt de zone Zaventem aangepakt, omdat de werken daar het minst ingrijpend zullen zijn. De Vlaamse regering raamt die werken op 98 miljoen euro. Nadien wordt de rest aangepakt, met een kost van 280 miljoen euro. De zone rond het Laarbeekbos in Jette wordt ontzien.

meningen verdeeld

De meningen over het aanpassen en verbreden van de Brusselse ring lopen alvast uiteen. Zo zijn Unizo en mobiliteitsorganisaties Touring en VAB blij met de verbreding maar zijn Groen en de Bond Beter Leefmilieu helemaal niet gediend met de aankondiging.In het Brusselse gewest is er ook onenigheid tussen de verschillende regeringspartijen. Opvallend is dat de Brusselse sp.a afdeling fel gekant is tegen de plannen, terwijl de partij wel mee de goedkeuring gaf in de Vlaamse regering.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen