Autonieuws

Kogel door de kerk: nieuwe auto’s vanaf 2029 elektrisch

De Vlaamse regering heeft een akkoord bereikt over maatregelen om onze CO2-uitstoot drastisch naar beneden te halen. Een van de meest opvallende maatregelen: vanaf 2029 mogen er in Vlaanderen alleen nog nieuwe elektrische auto’s worden verkocht.

Koop je over enkele jaren in Vlaanderen een nieuwe auto, dan zal die vanaf 2029 alleen nog elektrisch mogen zijn. Het is een van de meest opvallende beslissingen die de Vlaamse regering heeft genomen in een pakket van klimaatmaatregelen om de CO2-uitstoot in Vlaanderen tegen 2030 met 40 procent naar beneden te halen. Met die maatregelen trekt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) naar de klimaattop in Glasgow.

Bijgestelde plannen

Eerder deze week gonsde het al van de geruchten toen Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) vanaf 2027 een verbod op de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren wilde invoeren. Dat idee lokte felle reacties uit. In de eerste plaats omdat Vlaanderen plots voor wilde lopen op de Europese Unie, dat vanaf 2035 een verbod op nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren wil invoeren. Daarnaast zou ook de tweedehandsmarkt onder dat verbod vallen. In de bijgestelde plannen van de Vlaamse regering blijven tweedehandsauto’s voorlopig buiten schot.

Bovendien bleek de deadline van 2027 ambitieus. Volgens cijfers van sectorfederatie Febiac was in de eerste negen maanden van dit jaar amper 4,9 procent van de nieuw ingeschreven auto’s in ons land volledig elektrisch. Slechts 13,7 procent van die elektrische auto’s staat op naam van particuliere kopers. Zij betalen vandaag de volledige aankoopprijs voor een elektrische auto, die vaak tot 10.000 euro duurder is dan een gelijkaardig model met verbrandingsmotor. De Vlaamse regering rekent op een kantelpunt in 2026, wanneer dat prijsverschil volgens voorspellingen zou zijn weggewerkt, maar verschuift in de finale beslissing de oorspronkelijke deadline nu toch twee jaar naar achter.

Laadvoorzieningen

Die deadline bleek temeer ambitieus omdat ons land op vlak van laadvoorzieningen flink achterophinkt, zeker vergeleken met buurland Nederland. Heel wat autobezitters kunnen vandaag bovendien niet zomaar thuis of op het werk opladen. De Vlaamse regering wil daarom de komende jaren een stevige remonte inzetten. Vorig jaar kondigde minister Peeters 30.000 extra laadpunten aan tegen 2025, de Vlaamse regering wil nu 100.000 ‘semi-publieke’ laadpunten installeren tegen 2030.

De Vlaamse regering laat tot slot nog enkele cruciale vragen onbeantwoord. Zo weten we nog niet welke maatregelen er voor de transportsector zijn weggelegd. Ook over hoe de andere gewesten in ons land, Brussel en Wallonië, mee in het bad zullen worden getrokken, is nog niets bekend.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen