Elektrische en hybride auto’s zijn één constante op het Autosalon 2020, SUV’s en crossovers een andere. Een gegarandeerde bron van inkomsten voor zowat alle constructeurs, en dus loodsen wij je alfabetisch langs 12 nieuwe modellen op de Heizel.
Alfa Romeo Tonale Concept
Met de Stelvio heeft Alfa Romeo het licht gezien: een SUV levert geld op. Verwacht dus dat het Alfa-gamma binnenkort (broodnodig) wordt uitgebreid, en dat deze Tonale onder die Stelvio plaatsneemt. Vraag maar aan de BMW X1, Nissan Qashqai en VW Tiguan: een SUV in het C-segment levert inkomsten op. Tel daar nog een plug-inhybride bij en het moet Alfa Romeo weer wat ademruimte geven.
Audi RS Q8
Wij vragen ons eerlijk gezegd af wat de meerwaarde is van dergelijke imagomodellen, maar in het Midden- en Verre Oosten zijn ze er gek van. Zeker als die SUV in kwestie nog eens een record heeft neergezet op de Nürburgring. De RS Q8 dus, die dezelfde aandrijflijn gebruikt als de RS 6: een 4.0 V8 met twee turbo’s en 600 pk.
BMW X1 xDrive25e
BMW is aan sneltempo bezig zijn gamma te elektrificeren, en pakt op de Heizel uit met twee nieuwe plug-inhybrides: de X1 xDrive25e en X2 xDrive25e. Beide gebruiken een 1.5-driecilinder van 125 pk met elektromotor van 95 pk. De batterij heeft een capaciteit van 9,7 kWh, goed voor een elektrisch rijbereik van zowat 50 kilometer.
Citroën C5 Aircross Hybrid
Aan hybride SUV’s geen gebrek dus op het Autosalon. De hybride SUV van Citroën is dit jaar zowaar een wereldpremière: de C5 Aircross Hybrid. Een plug-inhybride met een systeemvermogen van 225 pk en een batterij van 11,8 kWh? Klinkt als de aandrijflijn van de Peugeot 3008 Hybrid.
Land Rover Defender
Zowat vier jaar geleden ging hij op pensioen, nu is zijn opvolger daar. Geen een-op-eenkopie zoals de Mercedes G-Klasse, maar een moderne interpretatie van een iconisch model. De Land Rover Defender dus, in twee lengtes verkrijgbaar: als 90 en 110. Terreinprestaties? Nog steeds aanwezig. Dit belooft geen flaneer-SUV te worden.
Mazda CX-30
Deze zomer werd hij gelanceerd, maar ga ‘m op de Heizel gerust eens van dichtbij bekijken: de Mazda CX-30. Past netjes tussen de CX-3 en CX-5, maar kreeg niet de naam CX-4. De connectie met de Mazda 3 is groot. Inclusief Skyactiv-X, de benzinemotor die het verbruik en de CO2-uitstoot van een dieselmotor belooft.
Mercedes GLA
Het salon van Detroit vindt niet meer plaats in januari, dus is dit soort wereldpremière in Brussel niet langer voorbehouden voor de black box achter de schermen. De GLA mag dus meteen het Heizelpaleis in als crossoverversie van de A-Klasse. Iets korter dan zijn voorganger, maar wel hoger en dus ruimer binnenin.
Nissan Juke
Tien jaar geleden een pionier onder de compacte SUV’s, vandaag een die tegen heel wat concurrenten zal moeten opboksen: de Nissan Juke. Aan de buitenkant misschien een tikkeltje braver dan zijn voorganger, maar ongetwijfeld opnieuw een aandachttrekker op de stand van Nissan. Check ook zeker onze rijtest.
Peugeot 2008
Een nieuwe Peugeot 208, dat betekent ook een nieuwe Peugeot 2008. De crossoverversie is minstens even populair als de stadsauto, en kiest voortaan voor de moderne looks van de grotere 3008. Komt er ook een elektrische versie? You bet.
Renault Captur
De grootste concurrent voor de Peugeot 2008 komt eveneens uit Frankrijk. De Renault Captur, de crossoverversie van de Clio. Wellicht de populairste crossover in ons land, en die steekt net als de Clio in een nieuw jasje. Wij hebben 'm al eens aan de tand gevoeld. Beide modellen krijgen trouwens een hybride aandrijving: een klassieke hybride in de Clio, een plug-inversie in deze Captur.
SsangYong Korando
Sympathie hebben we wel voor die ene Koreaanse constructeur die zo vaak over het hoofd wordt gezien. Vooral omdat die in sneltempo bezig is om zijn achterstand in te halen. SsangYong beleeft vandaag de revolutie die Kia en Hyundai zo’n tien jaar geleden doormaakten, met dank aan investeerder Mahindra. Kijk maar naar deze Korando, die we zelf ook al eens van dichterbij monsterden.
Volkswagen T-Roc Cabrio
Cabrioletversies van SUV’s: er zijn er maar weinig die zich eraan wagen. Wie zich de Nissan Murano CrossCabriolet niet herinnert, kent vast de vorige Range Rover Evoque Convertible wel. Die krijgt geen vervolg, dus zag Volkswagen wel een kans om in de niche te springen. De T-Roc Cabrio is voortaan dus het buitenbeentje in kwestie.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen