Land Rover Defender draagt historiek verder (2019)

landrover_defender_90_2019_12

Vlak na de Tweede Wereldoorlog, in 1948 stelde Land Rover de Defender voor. Een voertuig waarmee je door de modder kon ploeteren maar waarmee je nadien ook gewoon naar het dorp kon rijden. De wagen was net als bij de latere grote concurrent Jeep geïnspireerd op de Willy's, een voertuig dat in de oorlogstijden grote naam maakte dankzij zijn brede inzetbaarheid.

Drie jaar geleden zwaaide Land Rover de Defender uit en al een tijdje was een welles-nietes spelletje aan de gang over een opvolger. Die is er nu eindelijk, verschillend van zijn voorganger, en toch niet.

Herkenbaar...

De nieuwe Defender is er eentje die weinig afwijkt van zijn concept car-voorganger. Goed zo, designteam. Dat deden jullie bij de Evoque al even sterk. Voor de Defender wil dat zeggen dat de rechte flanken en het kenmerkende radiatorrooster terugkomen, dat het reservewiel achterop blijft en de buitenspiegels zo groot als een kluis zijn. De stalen wielen die je op de voorstelling van de Defender te zien krijgt, zijn enkel standaard op de basisversie, al kan je ze zonder meerprijs wel laten monteren op de andere uitrustingsniveau's.

Land Rover Defender 90 & 110 2019 (officieel)

Had je bij de originele Defender de keuze tussen een '90' en een '110', en in bepaalde periodes zelfs een '127' en een '130'-naam, dan blijft die naam vandaag gewoon toegevoegd aan de Defender benaming. Alleen staat hij niet meer voor de lengte van de wielbasis. De Defender 90 meet in totaal 4,58 meter lang, de 110 is 5,02 meter lang. Daarbij kan je 231 liter laden in de 110, dat wordt 916 liter indien je kiest voor de versie zonder derde zitrij en 2.380 liter met de achterbank neergeklapt. De 90 haalt 397 liter binnen, of 1.563 liter met neergeklapte achterbank.

Land Rover Defender 90 & 110 2019 (officieel)

Land Rover pakt het handig aan, want ook zonder derde zitrij kan je zes personen vervoeren. Zo heeft de Defender een pook die op de middenconsole wordt geplaatst, en kan daardoor een - weliswaar spartaans - zitje worden opengeklapt op de eerste rij. Al moet je dan wel de juiste uitrustingsversie kiezen.

Land Rover Defender 90 & 110 2019 (officieel)

Je mag dan wel wat laadruimte en luxe extra krijgen, aan terreincapaciteiten schijnt de Defender niet in te boeten. Zo krijgt hij een spoorbreedte van 1.704 mm, en heeft hij in offroadtrim een aanrijhoek van 38° terwijl de afrijhoek 40° bedraagt. Een diepe rivier op je pad? Geen probleem, tot 900 millimeter blijven je voeten droog. De bodemvrijheid bedraagt standaard 291 mm maar je kan die met een druk op de knop vergroten of verkleinen.

...en toch hip

De originele Defender had de 90 en 110. De nieuwe krijgt daarbij ook nog de S, SE, HSE en X-uitrustingspakketten die we van het huidige Land Rover-gamma kennen. Dat zorgt ervoor dat Land Rover je de keuze kan geven tussen verschillende uitrustingen, zonder de optielijst eindeloos te maken. Wie snel is, kan nog een First Edition bestellen, met speciale logo's en aparte velgen. Een Defender heb je vanaf 50.800 euro voor de Defender 90 D200 viercilinder turbodiesel. De Defender 110 begint op 56.800 euro.

Land Rover Defender 90 & 110 2019 (officieel)

Het chassis van de Defender is er eentje uit het D7x-gamma. Het is driemaal zo stijf als een gewoon ladderchassis en is beter bestand tegen offroadwerk. 900 kilogram kan je laden, waarvan 168 kg op het dak. Horen we daar de roep om een daktent voor de safari? Aan de trekhaak mag je 3.720 kilogram hangen.

Land Rover Defender 90 & 110 2019 (officieel)

Optioneel kan je dan wel kiezen voor een sper op de achteras maar standaard is de Defender al uitgerust met permanente vierwielaandrijving. De nieuwe Defender is heel wat gebruiksvriendelijker dan zijn voorganger. Zo heb je Configurable Terrain Response, dat je de keuze laat tussen automatische aanpassing aan de ondergrond, of zelf wat instellen.

Land Rover Defender 90 & 110 2019 (officieel)

Land Rover kiest de Defender voor de lancering van haar Pivo Pro 10 infotainmentsysteem met touch screen. Tegenwoordig kan je twee smartphones tegelijk aansluiten op de Bluetooth connectie. Die smartphones kunnen ook inductief worden opgeladen, afhankelijk van het type toestel. Apple Car Play, Android Auto zijn aanwezig voor de gebruiker, het navigatiesysteem is zelflerend. Daarmee bedoelen we dat het in bekende omgevingen de aanwijzingen vermindert, want die laatste drie straten naar je woning ken je natuurlijk uit het hoofd.

nieuwe motoren

Onder de kap van de Defender heb je de keuze tussen hele rits motoren. Zo is er als basis een D200 diesel, voorzien van 200 pk. De D240 staat daarboven. Benzines zijn er ook, met de onderaan de P300 viercilinder. Nieuw is echter de P400 MHEV zescilinder benzinemotor, met twinscroll turbo en 48V elektrische supercharger. Hij gaat in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/u. Alle motoren zijn standaard uitgerust met AWD en achttrapsautomaat. In 2021 komt er ook een P400e PHEV, een plug-in hybride versie van de Defender.

Land Rover Defender 90 & 110 2019 (officieel)

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Pamphiel 17:04
afbeelding van Pamphiel

Voor mij de korte versie graag met 3 zitplaatsen vooraan en op lichte vracht ingeschreven.

MT 08:51
afbeelding van MT

Meh.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws