Elektrificatie is aan een opmars bezig, en vooral hybrides worden met de dag populairder. Dat is mooi meegenomen voor Toyota, want zij hebben de hybridewagen zowat uitgevonden. De Japanners meldden in 2022 dan ook het grootste marktaandeel in België sinds meer dan 20 jaar.
Zo’n 25 jaar geleden pakte Toyota uit met de Prius, een auto die gezien wordt als de eerste echte hybridewagen ter wereld. Het eigenzinnige model wist niet alleen heel wat beroemdheden te overtuigen die een milieubewust imago wilden uitdragen, maar de Prius verbruikte ook daadwerkelijk flink wat minder. Daarmee luidde hij een nieuw tijdperk in voor Toyota, dat naast zijn reputatie op vlak van betrouwbaarheid ook steeds meer gezien ging worden als hét hybridemerk bij uitstek. Dat merk je vandaag meer dan ooit aan hun geëlektrificeerde gamma.
Elektrificatie in alle segmenten
Op het Autosalon van Brussel pakt Toyota namelijk uit met maar liefst zes zelfopladende hybridemodellen. Zo kan je er kennismaken met de nieuwe Yaris Cross Hybrid en Corolla Cross Hybrid, maar zijn ook vaste waarden als de Yaris Hybrid, de Corolla Hybrid, de C-HR Hybrid en zelfs de ruime RAV4 Hybrid vertegenwoordigd. Anno 2023 moet je zelfs al flink je best doen om Toyota-modellen te ontmaskeren die niet verkrijgbaar zijn met een hybride aandrijflijn. De Japanners bieden namelijk geëlektrificeerde alternatieven aan in vrijwel alle segmenten, en dat heeft de Belgische klant gemerkt.
Zo schopte die Yaris het vorig jaar nog tot de derde plaats in de lijst van populairste automodellen van ons land, met dank aan een verkoop van maar liefst 7.700 exemplaren. De overgrote meerderheid van die Yarissen (5.175 stuks) werd daarbij trouwens op naam van een particulier ingeschreven. Op de particuliere markt werd Toyota daardoor het op één na populairste merk van ons land met een aandeel van bijna 9%, terwijl ook 4% van de nieuwe bedrijfswagens Toyota’s waren. Alles samen tekent het merk een Belgisch marktaandeel van 5,8% op in 2022, en dat is het grootste in ruim 20 jaar.
Vijfde generatie hybridetechniek
Denk dan maar niet dat de gemiddelde koper toch voor een niet-geëlektrificeerd exemplaar kiest, want bijna 80% van alle in 2022 verkochte Toyota’s beschikte over een zelfopladende hybride aandrijflijn. Onder de in totaal 7.700 ingeschreven Yarissen waren er vorig jaar bijvoorbeeld 4.049 hybrides, terwijl de Yaris Cross Hybrid goed was voor 3.651 inschrijvingen en de Corolla Hybrid die allebei overtrof met zijn 4.638 tenaamstellingen. Het Japanse merk heeft zelfs net de vijfde generatie ontwikkeld van zijn iconische hybridetechniek, die debuteerde in de nieuwe Corolla Cross. Deze verbeterde technologie maakt later dit jaar ook zijn opwachting in de vernieuwde versie van de Corolla, met een nog zuinigere en krachtigere aandrijflijn tot gevolg.
In het midden van zijn vooruitgang is Toyota zijn herkomst echter niet vergeten, want ook de iconische Prius is er nog steeds. Die maakt zich in zijn vijfde generatie op voor een nieuw tijdperk van Toyota-hybrides, want de Prius zal bij ons uitsluitend verkrijgbaar zijn als plug-inhybride met een elektrisch rijbereik van maar liefst 70 kilometer. Daarnaast komt er ook een nieuwe C-HR aan, die naast de zelfopladende hybridetechniek ook als oplaadbare hybride aangeboden zal worden. Het kan echter nog elektrischer, want sinds kort heeft Toyota ook een competent zuiver elektrisch model in het gamma in de vorm van de bZ4X. Ook die kan je bewonderen op het Autosalon van Brussel, van 14 tot 22 januari 2023.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen