Autonieuws: Officieel

Alle EV's die duurder worden door EU-importtaks (en het zijn niet enkel Chinese modellen)

De lopende onderhandelingen even buiten beschouwing gelaten, zullen in China geproduceerde elektrische auto's per juli 2024 een stuk duurder worden in Europa. Maar over welke auto's gaat het nu? Kijk snel verder!

De Europese Unie heeft vorige week stevig zijn voet neergezet. Want willen Chinese automerken (of merken die in China produceren) nog auto's verkopen in Europa, dan moeten ze water bij de wijn doen óf een fikse importtaks slikken. Wist je echter dat er daardoor meer dan 30 modellen (!) uitkijken naar aan prijsstijging tot wel 38,1%? Hieronder alvast de volledige lijst van auto's die in China worden geproduceerd en hier verkocht worden en welke potentiële EU-taks er boven het hoofd hangt.

Aiways U5

De Aiways U5 wordt verdeeld door Cardoen en is het geesteskind van een ex-hoge pief van Volvo China. Onlangs werd het merk nog gered van het bankroet.

Huidige prijs: 39.628 euro
Importtaks: 21%
____

BMW iX3

De BMW iX3 is een absoluut verkoopsucces in leasingland. Ondertussen loopt de huidige generatie wel op zijn laatste pootjes om binnenkort vervangen te worden door de BMW Neue Klasse X.

Huidige prijs: 72.450 euro
Importtaks: 17,4%
_______

BYD ATTO3

De Atto3 is er eentje van BYD's eerste lichting voor Europa. Een rechtstreekse rivaal voor de Volkswagen ID.4, die verdacht veel gelijkenissen vertoont...

Huidige prijs: 37.990 euro
Importtaks: 17,4%
_____

BYD HAN

Het huidige vlaggenschip van BYD. Eentje die moderne EV-tech weet te verzoenen met de comfortabele kwaliteit van een Mercedes.

Huidige prijs: 54.990 euro
Importtaks: 17,4%
_______

BYD TANG

In tegenstelling tot je schoonmoeder wil je met deze BYD Tang wel samen tijd doorbrengen. Met zeven zitplaatsen, meer dan 400 pk en een luxe-afwerking was dit één van de eerste EV-MPV's.

Image
BYD Tang facelift info belgie

Huidige prijs: Tijdelijk onbeschikbaar
Importtaks: 17,4%
_______

BYD Dolphin

De kleinste van BYD's line-up en daardoor ook de goedkoopste. Gaat vlot onder de prijs van een VW ID.3 én zelfs MG4, zonder echt in te boeten op kwaliteit.

Huidige prijs: 29.240 euro
Importtaks: 17,4%
_______

BYD Seal

Momenteel misschien wel één van de beste auto's uit China. Een alternatief voor de Tesla Model 3, zonder dat je het gevoel hebt in te moeten boeten!

Huidige prijs: 46.990 euro
Importtaks: 17,4%
_______

BYD Seal U

In tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden niet simpelweg een verhoogde versie van de Seal sedan. Onderhuids is deze BYD Seal U namelijk een uitgetrokken Atto3. Volg je nog?

Image
Premier essai : BYD Seal U (2024)

Huidige prijs: 39.000 euro
Importtaks: 17,4%
____

Cupra Tavascan

Na de Born het tweede volstrekt elektrische model van Cupra. Zijn carrière start hij potentieel in mineur dankzij de Europese importtaks.

Image
Cupra Tavascan

Huidige prijs: N.b.
Importtaks: 21%
____

Dacia Spring

Het is de goedkoopste elektrische auto van België! Of dat ook zo blijft na de importheffingen is nog maar de vraag natuurlijk...

Huidige prijs: 16.990 euro
Importtaks: 21% ____

Honda e:Ny1

Wacht, heeft Honda nog een elektrische auto gemaakt na de geflopte "e"?! Ook wij waren het helemaal vergeten...

Image
Honda E:Ny1 2024

Huidige prijs: 47.860 euro
Importtaks: 21%

Hongqi E-HS9

Hongqi is het gloednieuwe merk van importeur Hedin Automotive. De E-HS9 (TEST) is een luxesloep die zonder gêne naast een Rolls-Royce kan staan... en er ook verdacht hard op lijkt.

Image
Test Hongqi E-HS9 2024

Huidige prijs: 69.995 euro
Importtaks: 21% ______

Hongqi EH7

Na negen komt, euhm, zeven. Deze EH7 is nog maar recent voorgesteld door Hongqi maar wil de degens opnemen tegen de Volkswagen ID.7. Oordeel HIER vooral zelf of hij een kans maakt...

Image
Hongqi e-H7

Huidige prijs: N.b.
Importtaks: 21%

Lotus Eletre

De huidige elektrische bazenbak in leasingland. Want knal je met deze Lotus Eletre over onze Belgische wegen, dan heb je het stiekem gemaakt. William Boeva heeft er eentje, en willen we stiekem niet allemaal zo grappig zijn als William?

Image
Lotus Eletre S test autofans belgie

Huidige prijs: 98.690 euro
Importtaks: 20% _____

Lotus Emeya

De gemiddelde Lotus-rijder heeft op z'n minst hoogtevrees. Waardoor zo'n Eletre wel wat te veel van het goede kan zijn. De Lotus Emeya zoekt het dan ook een stuk dichter bij de grond.

Image
Lotus Emeya prijs belgie

Huidige prijs: 109.490 euro
Importtaks: 20%

Maxus Mifa 9

Busje komt zo! En in het geval van de Maxus Mifa 9 meteen voor 9 personen. Veel meer luxe ga je niet vinden in het segment van de elektrische vervoersbuisjes. Al zit dat segment nog in de kinderschoenen natuurlijk.

Huidige prijs: 68.990 euro
Importtaks: 38,1% ____

Maxus Mifa 7

Net wat minder kinderen gemaakt dan een konijn? Dan heb je misschien geen behoefte aan de Maxus Mifa 9 van hierboven. Insert de Maxus Mifa 7. Het zelfde platform, maar dan met, jawel, zeven zitplaatsen.

Image
Maxus Mifa 7

Huidige prijs: N.b.
Importtaks: 38,1%

Maxus eUniq6

Een elektrisch SUV met de ruimte van een Audi Q7 voor de prijs van een Volkswagen Tiguan. Dit is een ongelooflijke deal. Toch voor de importtaks...

Huidige prijs: 39.990 euro
Importtaks: 38,1% ______

Maxus T90 EV

Wacht, bestaan er elektrische pick-ups in België? Jazeker! Het is te zeggen, eentje. De Maxus T90 EV.

Image
Maxus T90 EV 2022

Huidige prijs: 67.324 euro
Importtaks: 38,1% ______

MG4

De MG4 is de huidige ster van de MG line-up. Meer EV heb je eigenlijk niet nodig in de realiteit. Al zeker niet voor de lage instapprijs... waar dus misschien binnenkort brandhout van wordt gemaakt.

Huidige prijs: 32.285 euro
Importtaks: 38,1%

MG4 XPower

De overtreffende trap van de MG4, in die zin dat deze XPower het vermogen richting de 435 pk tilt dankzij twee elektromotoren. Lees hier onze circuittest van dit beest.

Image
MG MG4 XPower getest rijtest circuit 2023

Huidige prijs: 42.285 euro
Importtaks: 38,1%

MG5

De eerste elektrische stationwagen in Europa kwam niet van Audi of Volvo, wel van bij MG. Jep, de MG5.

Huidige prijs: 35.885 euro
Importtaks: 38,1% ___

MG ZS EV

De ZS EV luidde in 2020 de wederkeer van MG in Europa in. De compacte crossover pretendeerde de eerste écht betaalbare elektrische gezinswagen te zijn.

Huidige prijs: 35.885 euro
Importtaks: 38,1% _______

MG Marvel R

Elk merk verdient zijn vlaggenschip. Bij MG gaat die door het leven als Marvel R.

Huidige prijs: 49.785 euro
Importtaks: 38,1% _______

MG Cyberster

Soms zijn de dingen te mooi om waar te zijn. Deze Cyberster ging er zo eentje worden. Want voor minder dan een Porsche Cayman, parkeer je een Mercedes SL concurrent op de oprit. Of dat met de nieuwe taks nog het geval zal zijn...

Huidige prijs: N.b.
Importtaks: 38,1% ______

Mini Aceman Electric

Mini's nieuwste telg van een compleet opgefriste line-up: de Mini Aceman. Het is meteen ook Mini's eerste auto die enkel maar als EV op de markt komt.

Image
Mini Aceman 2024 belgie

Huidige prijs: 36.500 euro
Importtaks: 21%
___

Mini Cooper Electric

Het meeste compacte model van Mini, dat tegenwoordig steevast door het leven gaat als Cooper. De Cooper E is de instapversie, de Cooper SE het pittige broedertje.

Huidige prijs: 34.500 euro
Importtaks: 21%
_________

Polestar 2

Steevast omschreven als dé Tesla Model 3-rivaal. Maakt het op papier waar, maar kent bij lange niet dezelfde verkoopcijfers. Wel een plaatje om naar te kijken, deze Polestar 2.

Huidige prijs: 43.690 euro
Importtaks: 20%

Polestar 3

Een Volvo EX90 in Polestar-snit. Dit is dan ook een elektrische zeecontainer op wielen. Ideaal voor de architecten met een groot gezin. Check hier onze eerst test.

Image
Test Polestar 3 2024

Huidige prijs: 82.500 euro
Importtaks: 20%
_____

Polestar 4

Gaat nu al de geschiedenisboeken in als "die auto zonder achterruit". Op z'n looks kan je 'm dan ook niet pakken.

Image
Polestar 4 prijs belgie info leveringen

Huidige prijs: 64.800 euro
Importtaks: 20%

Seres 3

Een wat onbekende Chinese EV in België, de Seres 3. Pronkt met een uitstekende prijs (nu toch nog), maar herbergt wel oudere techniek en een relatief kleine accu (53,61 kWh).

Image
Seres 3

Huidige prijs: 32.350 euro
Importtaks: 21%
____

Seres 5

Is kleinere broer Seres 3 nog een twijfelgeval, dan is deze Seres 5 er eentje die zo naast de nieuwe Porsche Macan Electric kan staan. Jep, dat las je goed.

Image

Huidige prijs: 57.999 euro
Importtaks: 21%

Smart #1

De grootste smart die smart ooit bouwde. Een stiefbroertje van de Volvo EX30 en Zeekr X.

Image
Smart #1 (2023) prijs

Huidige prijs: 36.495 euro
Importtaks: 20%
_____

Smart #3

Elke SUV verdient tegenwoordig zijn coupé-afgeleide. Deze Smart #3 is dan ook het coupébroertje van de Smart #1. Simpel, toch?

Image
smart #3 info auto ev

Huidige prijs: 37.495 euro
Importtaks: 20%
____

Tesla Model 3

Reuring en consternatie! Want jawel, ook Tesla bouwt auto's in China. De voor Europa bestemde Model 3 om exact te zijn.

Huidige prijs: 41.970 euro
Importtaks: 21%
_____

Volvo EX30

Volvo's kleinste elektrische auto. Geen paniek echter, per volgend jaar rolt de Volvo EX30 van de band in Gent. Importtaks? Waar?

Huidige prijs: 40.590 euro
Importtaks: 20%
_____

Xpeng G6

Naast Hongqi importeert Hedin Automotive tegenwoordig ook XPeng. Deze XPeng G6 is daarbij een rechtsreekse rivaal voor de Tesla Model Y.

Image
XPeng G6

Huidige prijs: 42.990 euro
Importtaks: 21%
_____

Xpeng G9

Een Mercedes EQE SUV voor een fractie van de prijs. Zo kan je gerust deze Xpeng G9 omscshrijven.

Image
XPeng G9 2024

Huidige prijs: 57.990 euro
Importtaks: 21%
____

Xpeng P7

Een ranke sedan met vleugeldeuren? Dat kan niet anders dan de XPeng P7 zijn. Stiekem voelen we deze knaap wel. De Europese Comissie duidelijk minder...

Image
XPeng P7 2024

Huidige prijs: 49.990 euro
Importtaks: 21%
____

Zijn we nog een auto vergeten op te nemen in de lijst? Laat het weten in de comments!

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen