Autonieuws: Varia

Stellantis is stuurloos: CEO Carlos Tavares neemt per direct ontslag

De Stellantis-saga krijgt weer een staartje. Temidden alle strubbelingen neemt de veelbesproken topman van het concern, Carlos Tavares, nu ontslag. De Portugees moest normaal gesproken aanblijven als CEO tot eind 2026 maar nu moet Stellantis per direct op zoek naar een vervanger.

Hebben we tegenwoordig nieuws te melden over Stellantis, dan is het doorgaans geen al te goed nieuws. Zo moesten ze bij submerk Fiat al de productie van de 500e en de Panda stilleggen wegens tegenvallende verkoop en over verkoop gesproken: die van Maserati duikt al helemaal de dieperik in. Ook in de VS is het personeel niet bepaald tevreden terwijl Stellantis en de Italiaanse overheid steken naar elkaar uitdelen over de productie aldaar… En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, verliest de autobouwer het nu ook zijn kapitein aan het roer.

”Verschillende visies”

Stellantis heeft namelijk aangekondigd dat de CEO van de groep, Carlos Tavares, zijn ontslag heeft gegeven. Dat ontslag komt enigszins onverwacht want de topman zou normaal gesproken eind 2026 in pensioen gaan. Toch verlaat hij het schip nu twee jaar voordien al maar over de precieze reden blijft het bij Stellantis stil. Zo kunnen we uit een persbericht enkel opmaken dat Tavares en de Raad van Bestuur er “in de afgelopen weken verschillende visies op na hielden”. Dat persbericht meldt ook dat het ontslag per direct ingaat, en Stellantis de procedure heeft opgestart om ergens in de eerste helft van 2025 een nieuwe CEO aan te duiden.

Image
Carlos Tavares otnslag 2024

Tavares mag dan in de afgelopen maanden wel meer dan eens in negatief daglicht verschenen zijn, maar bij Stellantis nemen ze toch even de tijd om de man te bedanken voor zijn jaren trouwe dienst. Zo stond hij er aan het roer sinds het ontstaan van het concern in 2021, wanneer PSA en FCA samensmolten. Van die eerste autobouwer was Tavares al sinds 2014 CEO en daar was hij verantwoordelijk voor de overname en het hernieuwde succes van bijvoorbeeld Opel. Zijn laatste nalatenschap wordt misschien wel Lancia, dat onder FCA aan het doodbloeden was maar sinds de vorming van Stellantis langzaam maar zeker nieuw leven in geblazen werd… Kwestie van toch even op een positieve noot te eindigen, alsjeblieft.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen