Rijtest

Rijtest: Renault Mégane RS facelift

Op Autofans is er al heel wat digitale inkt gevloeid over de Mégane RS. In [maart 2010](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/7244-rijtest-renault-megane-rs-250-cup) testten we hem voor het eerst, en wel meteen bij 0 graden in de Ardennen. 3 maanden later zetten we hem tegen de sterkere [Mazda 3 MPS](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/7245-rijtest-renault-megane-rs-250-cup-mazda-3-mps). Daarna hebben we even op onze honger moeten zitten, tot eind 2011 de [Mégane RS Trophy](https://autofans.be/rijtesten/hatchback/7245-rijtest-renault-megane-rs-250-cup-mazda-3-mps) uitkwam.

De RS is ondertussen samen met heel het Mégane gamma gefacelift. Waar de gewone modellen nog een lichte botox kuur kregen, zien we weinig verandering voor de RenaultSport. Goed nieuws dus voor RS eigenaren, niemand zal zien dat je het met “maar” 250 pk moet doen. Horen kan je het wel. Bij de facelift hebben ze immers een diepere brom in de snelle Renault gestoken. Ook de gasrespons werd verbeterd en het vermogen opgekrikt naar 265 pk en 360 Nm. Echt nieuw is dat laatste niet natuurlijk, eerder werd de gelimiteerde Trophy versie al naar 265 pk gekieteld en hou maar in het achterhoofd dat je lokale chipboer deze 2 liter vlot voorbij de 300 paarden krijgt.

Image
Renault Mégane RS facelift

De RS kan goed zijn paarden kwijt en de 0 naar 100 tijd van exact 6,0 seconden willen we graag geloven. Desondanks valt goed met het vermogen te leven. In dagelijkse omstandigheden valt er rustig te rijden met de RS. En is dat ook niet een beetje de essentie van een HotHatch, een praktische sportwagen die dagelijks inzetbaar is. Geen wonder dat je af en toe een RS ziet verschijnen zonder achterbanken ingeschreven als lichte vracht. Ook de koffer is lekker handig. Ok, de tildrempel is misschien wat hoog, maar je kan er wel 344 liter aan bagage in kwijt. Met de zetels plat zelfs 1024 liter.

Image
Renault Mégane RS facelift

Toch is niet alles rooskleurig. De kuipzetels zitten geweldig voor het sportieve werk, maar bieden te weinig steun voor langere ritten. Combineer dat met een relatief harde ophanging, en je kan het niet langer dan 30 minuten comfortabel uithouden. Ook de combinatie met de grote deuren is niet altijd handig. Met de brede wangen van de recaro’s neigt hij bij het uitstappen meer naar een sportwagen dan naar een hatchback. Helemaal lastig wordt het natuurlijk wanneer je tussen 2 wagens geparkeerd staat. In het spectrum van de hothatches zit de RS duidelijk meer aan de radicalere, sportieve kant. Zo snel mogelijk om de hoek gaan is dan ook deze rappe Renault zijn core business. We zeggen het al 3 jaar, maar hij blijft de best sturende hatchback op de markt. Met de Mégane kan je echt hard gaan, zonder dat je daarvoor over al te veel talent moet beschikken.

Image
Renault Mégane RS facelift

De vraag is of de Mégane RS zich tot de globale hothatch koning mag kronen. In denk dat we de essentie van de hothatch daarvoor een beetje naar deze tijd moeten brengen. Tien jaar in de 21ste eeuw zijn het de kleine dieseltjes die het dagelijkse verkeer uitmaken, de hothatch is verbannen naar het weekend wegens te kostelijk. In dat opzicht mag er gerust een kroon op het hoofd van de Mégane staan, al is er in de weekendwagen-categorie nog wel heel wat extra concurrentie. Met de facelift is er weinig veranderd, dat hoefde ook niet, want het beproefde concept biedt nog altijd de best-in-class performance/prijs/fun verhouding.

Image
Renault Mégane RS facelift

Specificaties

Vermogen265 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 354 kg
Topsnelheid255 km/u
Prijs basismodel€ 29 500
0 tot 100 km/u6.00 sec
Gemiddeld testverbruik9.50L/100km
Min. kofferinhoud344 L
Max. kofferinhoud1 024 L
CO2-uitstoot190 g/km
BIV€ 1 014
Rijtaks397

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen