Rijtest

Rijtest: BMW X6 M50d

De laatste zullen de strafste zijn! Iets in die aard moeten ze bij BMW gedacht hebben. Welke wagen smeekt er gewoon nog om een dikke dieselmotor? De imposante X6. Anders dan de naam, 50d, doet vermoeden hebben we hier niet te maken met een vijfliter maar met een drieliter met 3 turbo’s. Oh ja, en een M-Performance logo. De BMW X6 M50d. Benieuwd hoe deze ///M-Diesel rijdt?

Laten we dan alvast beginnen met het belangrijkste aspect. De motor en zijn performance. We kennen de motor op zich al van in de M550d en 750d. Daar stelde hij zeker niet teleur maar kon hij toch niet dezelfde speelsheid beloven als bijvoorbeeld de M5 motor. Voor velen is het een pure heiligschennis dat ze in een M-model een dieselmotor plaatsen. Je moet deze X6 zien zoals zijn naam het zegt. X6 M en niet X6M diesel. De “M” slaat in dit geval op de sportievere motor die een op zich al leuke wagen veredelt in combinatie met een minder opzichtig exterieur als de X6M. De 50d motor zorgt voor een geweldige performance die zo goed als ongezien is. Je moet steeds onthouden dat het “slechts” een drie liter zes-in-lijn motor is waar we over praten. De drie turbo’s hebben elk een eigen toerentalregio waarop ze worden aangesproken. Dit als doel om continu over zo veel mogelijk vermogen naar 20 inch velgen te kunnen sturen!

Image
BMW X6 M50d

Hoe werkt dat?

We beginnen bij de kleinste turbo. Die loopt al vanaf het stationaire toerental mee. All hell breaks loose wanneer rond 1.500 tpm de tweede, variabele turbo wordt aangesproken. Ook de derde turbo vanaf 4.000 toeren zorgt voor een boost van 3 Bar druk. En dat zal je geweten hebben. Je kan doorgaan tot wel 5.400 toeren. De krachtpiek is dan al lang voorbij maar het kan. Deze motor is ook perfect lineair qua vermogensopbouw en van Turbo-lag / -gat is niets te merken. Een plezier om op deze manier diesel te rijden, of wat had je gedacht. Het enige wat je soms wat tijd moet geven is de achttraps-automaat. Die krijgt maximaal 740 Nm koppel en 382 pk te verwerken. Buitenaf hoor je helaas nooit die typische turbo geluidjes. Hoewel, met drie turbo’s is dat misschien maar best ook. Wat je wel merkt is dat de sensatie wat versterkt wordt door de luidsprekers. De motor hoor je stevig brullen onder zware belasting. Ga je echter aan het rood licht wat staan revven om je dikke motor te laten horen maak je je onsterfelijk belachelijk met het zwakke geluidje dat uit de uitlaat komt.

Image
BMW X6 M50d

Vergelijken?

De krachtigste diesel die ook in een SUV/SAC-model zit komt van Porsche. Die hebben een V8 4.2l in de Cayenne S Diesel zitten. Die perst er een stevige 850 Nm uit en 382 pk. BMW Dynamic Performance Control zorgt er echter voor dat 0-100 km/h sprintjes in 5,3 seconden voorbijgaan waar de Porsche er 5,7 seconden voor nodig heeft. Bij snelheden boven de 150 km/u zal de Cayenne de bovenhand nemen. Maar wat met BMW's eigen 40d-motor? Tja, 6,5 sec 0 tot 100 km/h, 306 pk en 500 Nm koppel. Nog steeds een snelle wagen, maar dan mist hij de speciale trekjes van de M50d. X6M vs. X6 M50d. Die X6M heeft een V8 benzinemotor met 555 pk en 680 Nm koppel. Hij lanceert de wagen van ruim 2 ton in slechts 4,7 seconden naar de 100 km/h. Nog steeds baas boven baas binnen eigen merk. De X6 heeft een basisprijs van 63.000 euro, de M50d kost je 85.500 euro, gooi er nog enkele opties tegenaan en dan heb je een auto van rond de 100.000 euro. Nog steeds 20.000 euro minder dan de X6M. Luxe en Performance, het kost je wat.

Image
BMW X6 M50d

///M Performance

Waar is die M-badge nog goed voor? De M50d is uitgerust met een sportief interieur met onder meer half leder/Alcantara sportzetels, aluminium sierlijsten met matte finish en een van schakelpaddles voorzien sportstuurwiel. Die paddles heb je echt niet nodig, laat de automaat zijn werk maar doen. Zoals je misschien al weet is de X6 net zoals de X5 een wagen uit de E-generatie. Binnen iets meer dan een jaar zal de volgende generatie X5/X6 worden voorgesteld. Dit maakt de X6 met zijn nette facelift zeker niet verouderd maar qua interieur is er wel verschil te merken met huidige BMW’s uit de F-generatie. Daarbij hebben we het bijvoorbeeld over een digitaal dashboard en een andere exterieur styling. De M50d is niet uitgerust met tal van sport of eco settings. Het enige instelbare is DSC aan of uit, that's it. In de modus “aan” gaat de X6 NIET dwars. xDrive houdt de wagen perfect in bedwang. In de “uit”-modus is het een heel ander beest. Geen betere periode om deze wagen te onderwerpen aan een test dan de week waarin wij hem ter beschikking hadden, er lag er een dik pak sneeuw, ijs en slijk op de baan. Het monster in de X6 was even in de zevende hemel.

Image
BMW X6 M50d

Op een besneeuwde weg krijgt hij zijn vermogen probleemloos vertaald naar stabiliteit en schept zoveel vertrouwen dat je zelf continu op je snelheid moet letten. Alles gaat vanzelf. Het rijcomfort is prima, al zijn vluchtheuvels niet echt zacht te nemen. De achterkant komt telkens behoorlijk hard neer. Passagiers achterin hadden buiten dit geen enkele opmerking. Allen hadden maar één gelijke commentaar en dat was dat de wagen veel ruimer is dan ze hadden verwacht. Beenruimte is net zoals hoofdruimte allesbehalve schaars. De koffer met vlakke laadvloer is met 570 liter niet klein te noemen. De dubbele laadvloer lokte zelfs een “wow”-erlebenis uit. (althans als je een reservewiel achterwege laat) Enige beperking is de achterklep die schuiner loopt dan bij een conventionele SUV. Conventioneel is de X6 natuurlijk allesbehalve.

Specificaties

Vermogen381 pk
Overbrenging8-bak Steptronic automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 225 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 103 000
Prijs basismodel€ 85 500
0 tot 100 km/u5.30 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Min. kofferinhoud570 L
Max. kofferinhoud1 450 L
CO2-uitstoot204 g/km
BIV€ 2 879
Rijtaks761

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen