Rijtest

Rijtest: Lexus GS 450h F Sport line

Voor de F-sport badge achterop de GS 450h vraagt Lexus een extra 17.920 euro bovenop de, al niet magere, standaardprijs. Is de F Sport die extra euro's waard, of kan je dat geld beter spenderen?

De Lexus GS 450h passeerde al eens eerder langs Autofans. Toen droeg hij niet de F Sport-badge en was het oordeel unaniem positief, getooid in F Sport trim hebben we toch onze bedenkingen. Een rit naar het zuiden van Frankrijk en terug, meer was er niet nodig om tot de volgende conclusie te komen.

Sport zonder extra oomph

Laat ons maar meteen met de meest teleurstellende deur in huis vallen, de F Sport biedt geen sportieve meerwaarde tegenover de reguliere GS 450h. Beiden tappen hun 345 pk en 350 Nm koppel uit dezelfde V6 & elektromotor. In beide wagens zorgt dit voor een sprintje naar de honderd in 5.9 seconden. Enkel op het vlak van verbruik en uitstoot kan de F Sport een hoger cijfer voorleggen. De nadelen van een sportiever model, zonder de extra oomph dus.

Image
Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

Snel op papier

Niet dat die oomph ontoereikend is. Met een 345 pk sterke V6 ben je niet met een doetje onderweg. Toch voelt hij nooit uitermate snel aan. dit komt deels door de CVT (continu variabele transmissie), het hoge gewicht (1.820 kilogram) en al zeker door het relatief lage koppel. De GS is van nature geen sportwagen maar eerder een gezapige luxueuze sloep. Buiten dat zo'n luxueuze sloepen nood hebben aan overdreven veel leer, hebben ze nog meer nood aan zeemzoet koppel. En daar schiet de GS 450h rijkelijk te kort.

Vergelijken we de 350 Nm koppel met die van de concurrentie, pakweg een Audi A6 3.0 TDI BiTurbo, dan wordt het een lachertje. Die laatste legt bijna het dubbele voor met zijn 650 Nm. Toegegeven, die laatste is ook een diesel, maar wat was België nu ook al weer?

Image
Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

In de praktijk komt het er op neer dat als je eenmaal op snelheid je voet neerplant, de GS 450h F Sport geen sprintkanon wordt. De cabine wordt gevuld met een heerlijke V8-sound - uit die V6 inderdaad -, maar de daar bijhorende stomp in de maag blijft ergens in Japan hangen. Geen probleem voor de standaard GS 450h, wel een probleem als je pretendeert dat de F Sport ontwikkeld is op de Nürburgring door het team dat ook de LFA heeft ontwikkeld.

In de bochten ontpopt de GS 450h F Sport zich best als een gezwinde hinde - al is het wel een obese hinde. Dankzij het "Dynamic Rear Steering" (lees: achterwielen die meedraaien) en de variabele ophanging kan je de Japanner aan een snel tempo de bocht in sturen, al blijft de sturing en gasrespons uitermate vaag. Het gaat allemaal best snel, maar de overvloed aan elektronische middelen zorgen er voor dat je nooit in connectie staat met de Lexus. Het predicaat van "Lexus Dynamic Handeling System" erkennen we op de F Sport, al zouden we nooit uit plezier voor de bochtige omweg kiezen.

De prijs van weekendspeelgoed

Op sportief vlak kan de F Sport dus geen enkele meerwaarde bieden tegenover de reguliere GS 450h. Misschien verdedigt hij dan ergens anders zijn meerprijs van 17.920 euro. De gigantisch honingraatvormige grille en knappe 19" velgen verraden nog het meest dat je net een Lexus GS hebt gekocht met de meerprijs van een Suzuki Swift Sport en een hoop benzine. Binnenin krijg je "standaard" elektrische sportstoelen, aluminium pedalen, aluminium inlegstrookjes en een versnellingspook/ stuurwiel in geperforeerd leer.

Image
Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

Laat dat eventjes bezinken, 17.920 euro voor een voorbumper, iets grotere remmen, 19" velgen en een sportiever interieur. Iets waar BMW 5.440 euro voor vraagt op hun 535d in de vorm van het M Sportpakket. Toegegeven, de F Sport geniet ook nog van het eerder genoemde Dynamic Rear Steering, een hoop andere elektronische meuk en van een virtuele vijfbak (een CVT heeft geen versnellingen). Toch is het een meerprijs die Lexus op geen enkele manier kan verantwoorden. Zeker niet als je weet dat de instapper GS 450h al tot tegen het dak gevuld is met opties.

Image
Lexus-GS450h-FSport-Rijtest-2013

Conclusie

Onze top tip van het jaar: Wil je per sé een GS 450h, laat de F Sport dan links liggen. Standaard is hij al knap, goed uitgerust en meer dan verfijnd in elkaar gevezen. Wil je iets snel en luxueus? Ga naar de concurrentie. Zowel Audi, BMW als Mercedes bieden met hun respectievelijke A6 3.0 TDI, 535d en E350 BlueTec een completer geheel aan. Het zijn dan wel diesels en de uitstoot ligt iets hoger, maar het verbruik ligt lager en het koppel astronomisch veel hoger. En laat dat nu net de voorwaarden zijn die je nodig hebt als luxueuze lange-afstandsreizer.

Specificaties

Vermogen345 pk
OverbrengingCVT-automaat
Aandrijvingachterwiel
Gewicht1 820 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs basismodel€ 76 500
0 tot 100 km/u5.90 sec
Gemiddeld testverbruik7.80L/100km
Max. kofferinhoud482 L
CO2-uitstoot137 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen