Rijtest

Rijtest: BMW X5 M50d

Bij Autofans kwamen we de M50d motor al tweemaal tegen. De eerste keer in de fünfer, als M550d, de tweede keer in BMW's gladde SUV, als X6 M50d. Maar als deze koppelkoning ergens het best tot zijn recht moet komen, dan is het toch wel in een X5. Of dat zou je denken.

Oef, tot onze opluchting heeft BMW ons deze keer geen wit exemplaar meegegeven. Naast het feit dat onze vorige test-M50d's wit waren en wit zowat de hel is om proper te houden, staat dit "Spacegrau" hem verbazingwekkend goed. De X5 heeft trouwens geen felle kleur nodig, standaard heeft de 4,9 meter lange BMW met zijn dikke uitlaten en (functionele) zijdelingse kieuwen al heel wat présence. De M50d doet daar nog een sportief schepje bovenop. Zo krijg je een M-achtige honinggraat voorbumper, kolossale trapezium uitlaten, knappe vijfspaaks velgen en wel drie M-badges.

Image
bmw-x5-m50d-2014

M-saus

Binnenin geldt hetzelfde recept. Men neme een standaard X5 interieur en voegen daar een sportief M-sausje over. Het meest opvallend is het M-stuur en de Alcantara/lederen M-zetels. Het stuur ligt subliem in de hand en de stoelen geven voldoende steun. Verder is de X5 eigenlijk een zeer praktische keuze, plaats genoeg zowel vooraan als achteraan. Ook de laadruimte van minstens 650 liter en maximum 1.870 liter is niet onderbemeten. De handige dubbele achterklep en het opbergvak onder de koffer maken hem af.

Image
bmw-x5-m50d-2014-interieur

M-ophanging

Waar het vanzelfsprekend allemaal om te doen is ligt onder de kap. De kloeke X5 is dan ook uitgerust met een M sportpakket, een adaptieve M sportophanging, M velgen en een M aerodynamicepakket. Het maakt deze X5 een stuk sportiever, maar ook heel wat harder. Begrijp ons niet verkeerd, de M50d kan zeker als comfortabel worden gecategoriseerd, je verwacht alleen meer van een X5. Drempels en putten in het asfalt zou je amper mogen voelen en dat is in deze M zeker niet het geval. We zijn er van overtuigd dat je daarvoor minder rolneigingen in de plaats krijgt, maar ze wegwerken doen de M-aanpassingen zeker en vast niet. Het heeft een beetje dezelfde ziekte als de Jeep Grand Cherokee SRT die we laatst testen. Waarbij het comfort net iets te weinig aanwezig was.

Image
bmw-x5-m50d-2014

M-prestaties

Daartegenover staat dat je deze X5 zeer precies in een bocht plaatsen. Hij stuurt redelijk scherp, jammer genoeg moet je iets te veel stuurcorrecties maken op de snelweg, dat past wederom niet bij het karakter van een full-size SUV. Wat dan weer 100 % bij deze SUV past is de motor. Voor de technische uitleg van de 50d motor refereren we graag naar de rijtest van de BMW M550d. Kortweg, drie liter, drie turbo’s en een overvloed aan koppel. 740 Nm op precies te zijn. Met behulp van de bekende, zeg maar geroemde, 8-traps ZF automaat sprint hij in amper 5,3 seconden naar 100 km/u.

De topsnelheid is zoals gebruikelijk beperkt tot 250 km/u. Hoe voelt dat in een X5? Wel, je voelt eigenlijk relatief weinig. Een blik op de super heldere head-up display verraadt dat het tellertje wel heel snel naar boven gaat. Ook de kunstmatige geoptimaliseerde roffel mag er zijn. Ok, deels is het fake, maar ons hoor je niet klagen. Een zescilinder diesel met drie turbo’s maakt nu eenmaal amper lawaai, en persoonlijk wil ik er gerust aan herinnerd worden dat ik met bijna 400 pk onderweg ben. Let wel, binnenin mag de zes-in-lijn dan wel hulp krijgen van de speakers, vanbuiten houdt hij het stil. Zeg nu zelf, dat is toch beter dan andersom, niet?

Image
bmw-x5-m50d-2014

M-prijs

De M50d begint bij 85.150 euro. De M zit al goed in zijn spullen, maar zoals het een premium Duitser betaamt, komt daar op onze versie nog een kleine 12.000 euro bovenop. Als we dan naar dé concurrent bij uitstek kijken, de Porsche Cayenne Diesel S, begint die bij zo’n 81.433 euro. De Porsche doet er, ondanks een grotere motor (4.2 V8) en 110 Nm koppel, 0,4 seconden langzamer over naar de 100.

conclusie, liever geen M

Bij het begin vroeger we ons af of de M50d-configuratie het best in de X5 tot zijn recht kwam. De standaard vierwielaandrijving en het gigantische koppel hebben immers de grootste meerwaarde in een auto van dit kaliber. Jammer genoeg is de X5 M50d een beetje vlees noch vis. Het is een full size SUV, maar neemt de fijne rijeigenschappen die daarbij horen, niet altijd mee. De beul van een motor maakt wel wat goed, aan de andere kant vragen wij ons af wat mensen met een 30d of 40d gaan missen. De M in in X5 M50d, hadden ze misschien beter achterwege gelaten.

Specificaties

Vermogen381 pk
Overbrenging8-trap automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht2 165 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 97 005
Prijs basismodel€ 85 150
0 tot 100 km/u5.30 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Min. kofferinhoud650 L
Max. kofferinhoud1 870 L
CO2-uitstoot177 g/km
BIV€ 1 108
Rijtaks769

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen