Rijtest

Rij-impressie: Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech

Niet zo lang geleden werd Citroën verweten teveel bemoederd te worden door Peugeot. Met de DS-reeks en deze nieuwe C4 Cactus gaan de Fransen echter weer aan de slag met creatieve denkoefeningen.

Echt heel veel wijkt deze C4 Cactus niet af van de C-Cactus concept car en zijn opvolgers. Dat is fijn, want meestal worden de originele invalshoeken weggevlakt als men van concept car naar productiemodel overgaat. Niet dus bij de C4 Cactus, die bevat genoeg gimmicks om je een paar uur bezig te houden.

luchtkastelen

Eerst en vooral zijn er de Airbumps, luchtkussens vervaardigd uit thermoplastisch polyurethaan die tegen een stootje kunnen. Ze vervangen de klassieke zijlijsten op de deuren en zorgen meteen voor een opvallende look, aangezien ze contrasteren met de carrosseriekleur. Maar dat is niet alles, Citroën speelt het ook op de C4 Cactus klaar om de LED-strips boven de koplampen te plaatsen, waardoor de familieband met de C4 Picasso gaaf blijft. Geef hem daarbovenop een gaaf kleurtje en je hebt een eyecatcher, zo fel zelfs dat we een file veroorzaakten toen iemand een foto wilde van de wagen met zichzelf erbij.

Image

de lijn doortrekken

Ook binnenin vinden we een aparte look terug. Geen toerenteller en ook geen analoge tellers in het algemeen. Amper drukknoppen in de middenconsole, in de plaats kiest Citroën ervoor om de gebruikersinterface in het scherm van het infotainmentsysteem onder te brengen. Nieuw is daarbij dat je via shortcuts in het scherm zelf sneller bij het gewenste menu terechtkomt. Die aanvulling zorgt ervoor dat je je ogen minder lang van de weg moet afhouden.

(klik op de afbeelding voor een grotere weergave van de detailshots)

Afhankelijk van de gekozen versie kom je in een wagen terecht waar reizen als thema wordt gehanteerd. Dat zie je dan in de achterbank die als reisbank werd ingedeeld - al is hij slechts als één geheel neerklapbaar, het handschoenkastje dat als een soort reiskoffer werd vormgegeven en in de deurhendels die je doen denken aan de draaggrepen van je oude reiskoffer. Wist je trouwens dat Citroën de passagiersairbag in het plafond verwerkte en zo extra plaats maakte in het handschoenkastje?

Verder is de driehoekige armsteun origineel vormgegeven in de versie met EGMV-versnellingsbak, wanneer je die opklapt lijken de twee voorste zetels tot een zitbank samen te smelten.

meer plaats, minder gewicht

De C4 Cactus mag dan wel C4 in zijn naam dragen, eigenlijk staat hij op het verlengde platform van de C3. Dat wil niet zeggen dat de wagen klein is, integendeel. De achterbank is ruim te noemen en ook de koffer is wat je verwacht van een C-segmenter.

Image

Citroën bespaarde echter op gewicht door een aantal zaken weg te laten. Zo kun je de ramen achteraan alleen maar openklappen, heeft het optionele en thermisch getinte panoramisch dak geen gordijntje en werden de ruitensproeiers in de ruitenwissers zelf verwerkt. Verder werd ook werk gemaakt van onderdelen in Hoge sterkte-staal en werd de motorkap uit aluminium vervaardigd. Al die dingen samen zorgen ervoor dat het gewicht van de C4 Cactus rond de 1.000 kg uitkomt.

klein maar krachtig

Dat relatief lage gewicht heeft gevolgen voor de motorisaties. Citroën kan gebruik maken van kleine motoren en zorgt voor een driecilinder benzinemotor in drie vermogensversies (68, 75 of 110 pk) en een diesel met 100 pk (92 pk in combinatie met de halfautomatische versnellingsbak). Wij reden met de krachtigste benzinevariant en konden enkel goedkeurend vaststellen dat de C4 Cactus erg speels de bocht omgaat.

Image

De motor doet sereen en discreet zijn werk en het is pas bij 100 km/u dat je de driecilinderroffel echt gewaar wordt. Dat noopt ons ertoe te zeggen dat de C4 Cactus goed geïsoleerd is, al heb je dan wel wat moeite om het beste schakelmoment te vinden, mede door de afwezigheid van een toerenteller. De versnellingsbak is wat vager maar past wel bij het rijgedrag dat deze aparte wagen beoogt.

Image

Een realistisch gemiddeld verbruik konden we tijdens onze kort contact niet opmeten, daarvoor wachten we op een test op vertrouwd terrein. Citroën geeft zelf een verbruik van 4,3 l/100 km op voor de krachtigste benzinevariant.

We konden ook kort kennismaken met de dieselversie van de C4 Cactus en merkten hierbij vooral op dat de elektronisch gestuurde manuele versnellingsbak (EGMV of halfautomaat) nog steeds weinig discreet schakelt, ook al heeft Citroën het systeem verbeterd. Zijn lagere gewicht en lagere kostprijs tegenover een echte automaat zorgen er echter voor dat Citroën nog steeds kiest om deze EGMV te monteren.

redelijk geprijsd

Een C4 Cactus kost in basisversie 14.850 euro, wat volgens ons niet overdreven is voor een wagen waar een hele hoop aparte ideeën zijn verwerkt. Kies je voor de 1.2 PureTech met 110 pk, dan kost die je 20.150 euro, de dieselversie gaat daar nog maximaal 1.500 euro boven, exclusief opties welteverstaan.

Image

conclusie

Je bent voor of je bent tegen, zo simpel is het. Tijdens onze test hebben we veel mensen het hoofd zien draaien, met een C4 Cactus kom je niet ongezien het verkeer door. Daarbij zorgen de nodige ingrepen ervoor dat hij met een laag gewicht een laag verbruik neerzet, zonder aan rijkwaliteit in te boeten. Maar waarom, Citroën, hebben jullie hier niet meer een buggy van gemaakt, een ding dat meer de hand naar de Méhari reikt?

Image

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen