In een goed jaar tijd heeft Ford haar bedrijfswagengamma een opfrisbeurt gegeven. Ook de personenwagenversies van die modellen genieten daarvan mee, waardoor we nu tegen een volledig nieuwe Tourneo Connect aankijken.
Vorig jaar al lanceerde Ford de Transit Custom en de Transit Connect, dit jaar staat ook de Transit Courier op het programma. De 'Tourneo'-benaming staat sinds een aantal decennia voor de personenwagenversie van de Transit. Dat is in het kort de structuur van het lichte bedrijfswagenaanbod bij Ford, al zijn met die gelijkaardige benamingen de vergissingen niet van de poes.
Dat de Tourneo Connect afgeleid is van een bedrijfswagen zie je vooral aan de vorm van de buitenzijde en de ruimte aan de binnenkant. De designers van Ford hebben zich echterr laten gaan op het uiterlijk om de wagen een familiegezicht te geven. Zo zien we de opgeblazen wielbogen en Ford-grille en herken je ook in de koplampen wat van de Focus of Fiesta. Dat zulk een ludospace een hoog dak krijgt, is inherent aan het concept. Dat oplopende dakprofiel zorgt voor een wat gekke aanblik, al lost Ford dat wat op door de lijn van de motorkap zelf ook al wat hoger te plaatsen dan bij een gewone auto.
goeie reis
Binnenin word je je pas echt gewaar van de ruimte die deze middenklasse ludospace omvat. De voorruit ziet er enorm groot uit en de zonnekleppen lijken zo mogelijk even groot. Je hebt een zee van ruimte voor en boven je, waardoor je het gevoel krijgt op alles zicht te hebben. Ford maakt gebruik van extra dodehoekverkleiners in de buitenspiegels om je dat gevoel niet te ontzeggen. Het dashboard zelf heeft dan weer niets van een ruimtewagen. Het is in overeenstemming met andere Fords, waardoor wij het ietwat rommelig vinden overkomen. Wel biedt Ford een goede afwerking van het dashboard, hoewel we er vanwege de harde plastics aan herinnerd worden met een afgeleide van een bestelbusje rond te karren. We vinden de nodige bergvakken rondom, zelfs naast de zetels heeft Ford kleine vakjes aangebracht waar je dingen in kan leggen.
Achteraan heb je nog wat extra ruimte en de instap is daar hemels te noemen. De Tourneo Connect beschikt over twee wijd openende schuifdeuren die je geen strobreed in de weg leggen bij het in- of uitstappen. Verder is een middentunnel achteraan afwezig, zodat je een zo goed als vlakke vloer krijgt, iets waar vooral de middelste passagier van profiteert. Met vijf inzittenden heb je nog steeds een enorme laadruimte, al is de grote laadklep moeilijk te hanteren in smalle parkeerplaatsen. Ook de afdekklep van de laadruimte was volgens ons beter oprolbaar geweest, de harde vorm die je rechtop moet zetten zorgde er meer dan eens voor dat we terug moesten uitstappen om ze plat te leggen, omdat ze anders het zicht belemmert. Over zicht achteruit gesproken, de binnenspiegel mocht voor ons wat groter zijn, ze lijkt niet de hele achterruit in beeld te kunnen brengen.
Voor grotere gezinnen of mensen die vaak met meerder personen onderweg zijn, is er ook een Grand Tourneo Connect, een langere variant met zeven zitplaatsen waarbij de twee achterste zitplaatsen in de vloer wegklappen.
focus op rijgedrag
De nieuwe Tourneo Connect staat op het C-platform van het merk, een platform dat de wagen deelt met de C-Max en de Focus. Dat kan niet anders dan aangenaam sturen, al kan je van de Tourneo Connect wat minder dynamiek verwachten dan van pakweg de Focus. Dat is vanwege zijn hogere bouw maar ook het stuur laat zich een stuk vager bedienen.
winnende formule
Als motorisatie reden we de 1.0 EcoBoost benzinemotor, een motor die al jaren geroemd wordt als beste motor ter wereld. Het eerste wat opvalt bij het starten is... Niets. Je vraagt je af of je de motor wel gestart hebt, tot je de naald van de toerenteller rond het stationaire toerental ziet hangen. De motor is dan ook erg stil, waardoor we soms wat laat opschakelden. Pas rond 3.000 rpm hoor je de motor en pas op 4.000 rpm hoor je dat je moet opschakelen. Ver voorbij het ideale schakelpunt als je het normverbruik wil benaderen natuurlijk, waardoor we uiteindelijk op een verbruik van 6,9 l/100 km uit kwamen. Dat is niet slecht gezien de hoge vorm van de wagen, ook zijn hogere gewicht dan bij pakweg een Fiesta speelt daarin mee.
Wel moeten we vaststellen dat de motor bij hogere snelheden wat minder ademruimte heeft. Ga je de snelweg op, dan zorg je best voor wat marge vooraleer je een inhaalmanoeuvre begint want boven de 70 km/u gaat hernemen niet zo vlot als eronder.
Behalve de 1.0 EcoBoost met 100 pk is er ook een uitgebreid aanbod aan dieselmotoren, al lijken die vooral bestemd voor de veelrijders en zullen die volgens ons beter aarden bij een Transit Connect. Laat je je helemaal gaan, dan heeft Ford ook de 1.6 Ecoboost met 150 pk in de aanbieding op de Titanium topversie.
conclusie
De Ford Tourneo Connect lijkt het compromis te vinden tussen de duurdere MPV's en de ruwere bedrijfsvoertuigen. Hij zit minder dik in de afwerking dan de eerste categorie maar kan wel een betre uitrusting dan de tweede voorleggen. In welke andere bedrijfswagen vind je namelijk airco in twee zone's of een panoramisch glazen dak? Maar een Tourneo Connect moet je vooral kiezen voor zijn aangename rijgedrag, een rijgedrag dat fijner aanvoelt dan dat van zijn Franse concurrenten. En dat is misschien wel zijn sterkste verkoopsargument in dit steeds harder wordende segment van de ludospaces.
Specificaties
Vermogen | 100 pk |
---|---|
Overbrenging | Manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 320 kg |
Topsnelheid | 165 km/u |
Prijs basismodel | € 16 400 |
0 tot 100 km/u | 14.00 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.90L/100km |
Min. kofferinhoud | 1 029 L |
Max. kofferinhoud | 2 410 L |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen