Stelling: je bent jong, je start met je geliefde een gezin. Ach, nog een hond erbij, gezellig! Maar dan komt dat moment dat je afstand moet doen van je cabrio, sedan of coupé. Treur niet, sportieve stationwagens zoals deze Octavia RS doen je weer glimlachen.
De Octavia RS hebben we enkele maanden geleden vergeleken met een andere Hot Hatch in stationwagentrim, de Ford Focus ST Clipper. Nu testen we de dieselvariant van de Tsjech. Inderdaad, ook een diesel kan vandaag de dag prima een RS-badge dragen. Verwacht echter geen wonderen, de turbogevoede viercilinder met 184 pk en 380 Nm heeft toch wat toeren nodig voor de fun echt kan beginnen. De typische diesel-acceleratie is zeker voelbaar en is dus niet zo lineair als de jongste turbodiesels. Onze Octavia is gekoppeld aan een DSG-automaat (in optie, 1.700 euro). Naar ons gevoel staat deze echter te traag afgesteld wanneer je gewoon in “Drive” rijdt. Zet je hem een klikje verder in “Sport” dangaat het schakelen wél zeer snel, maakt hij sneller de stappen naar een lagere versnelling en is er vrijwel nooit een turbogat. Kortom, een automaat met twee zeer verschillende gezichten.
Gassen! Euh... Dieselen!
We noemden deze TDI eerder wat “oud” lijken. Als je het gaspedaal vloert hoor je namelijk een aanwezige dieselgrom maar van het geluid krijg je ’t niet warm. In tegenstelling tot zijn benzinebroer kan je dus niet zeggen dat hij leuk klinkt. Gelukkig is er verder eigenlijk niets aan te merken op de motor of zijn optionele DSG-bak.
Wat is nog belangrijk aan een wagen die een RS-badge draagt? Een aangepast onderstel, scherpe stuurrespons en last but not least een stevigere remmenset. Het onderstel is stugger afgeveerd maar toch nog comfortabel genoeg. Je boodschappen zullen niet transformeren in een kant en klaar microgolf-gerecht voor je thuis bent. Zeggen dat hij over een scherpe stuurrespons beschikt is overdreven. Een Ford Focus ST bijvoorbeeld doet het op dat punt opmerkelijk beter. Het is in dit geval natuurlijk te relativeren naar “Wat ben je gewoon, een Mazda MX-5 of een Nissan Primera?” In het eerste geval zal je misschien denken “Ok, best in orde” in het tweede geval “Heerlijk!” Waar we zeer tevreden van zijn is het laatste RS-puntje en dat zijn de remmen. Die grote Brembo-klauwen achter de (optionele) 18”-velgen zien er niet alleen mooi uit, ze leveren ook een opmerkelijk sterke remkracht. Dat je met de RS TDI zelfs op de Nürburgring kan verschijnen kan je hier zien.
RS hier, RS daar
Waar vinden we nog RS-badges terug? Natuurlijk in het interieur. Daar nestelen we ons zowel voor- als achterin in stoffen sportzetels met een aansluitende comfortabele houding. De indeling van alles is gewoon optimaal. Je komt met je rug nooit van de zetel om iets te bedienen. Zoals we bij een Skoda gewoon zijn is er voor de achterste passagiers een ruim overschot aan beenruimte. Lange ritten op de achterbank van een Skoda zijn dus geen enkel probleem. Wie liever in het leder zit, krijgt dezelfde zetels maar dan met leder overtrokken voor 680 euro meerprijs.
Opties, opties overal.
Het zal je niet verwonderen dat er ook nu weer een rijkelijk uitgeruste wagen getest wordt. In de meeste gevallen moet je daar proberen door te kijken, al zijn er opties die we toch een plaatsje moeten geven in de rijtest. Meer bepaald de technologische snufjes die echt prima werken en vroeger ondenkbaar waren op een wagen die de Skoda-badge droeg. Front Assistant is een automatische remfunctie, kom je te dicht op je voorganger of voegt er plots iemand in, dan reageert de Front Assistant daar op en vertraagt toepasselijk. De respons van deze functie is gradueel aanpasbaar in vijf niveau’s. Een tweede optie is Lane Assist, die helpt je binnen de lijntjes te rijden door actief tegen te sturen. Let wel, je moet je stuur ten allen tijde vast houden. Geen onverantwoordelijke zaken als krantje lezen op weg naar het werk wanneer de Antwerpse Singel voor de zoveelste keer dicht zit. Laat je het stuur toch los of ben je wat afwezig aan het dagdromen tijdens het rijden dan maakt Driver Activity Assistant je hier wel attent op middels een alarm en visuele melding op de wijzerplaat.
Helpt dat niet dan kan je erop rekenen dat de wagen zich al voorbereid op een mogelijke impact. De Crew Protect Assistant schiet indien nodig in werking, trekt de gordels strak en sluit alle openstaande ramen. Verder zijn er nog de opties als een betere geluidsinstallatie, een moderne navigatie- en infotainment-unit (testmodel “Columbus”, meerprijs 1.750 euro) etc. De standaard luidsprekers zijn echt dramatisch slecht. Beeld je die metalen koekjesdoos met de portretten van ons Koningspaar in waar men een paar luidsprekers in heeft verwerkt. De oplossing is een optie van 460 euro voor Canton-speakers. Redelijk prijzig dus test beiden best even uit.
Conclusie?
De Skoda Octavia RS TDI Combi is eigenlijk de wagen die het concept van sportieve break perfect neerzet. Een knappe maar discrete vormgeving, genoeg pk’s, sublieme koffergrootte (en -indeling) en opties waar je geen orgaan voor moet verkopen om ze toe te voegen op het lijstje. De RS Combi heb je al vanaf 29.980 euro voor de benzinevariant en vanaf 30.580 euro voor de diesel.
Specificaties
Vermogen | 184 pk |
---|---|
Overbrenging | 6-bak automaat (DSG) |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 330 kg |
Topsnelheid | 232 km/u |
Prijs testwagen | € 36 500 |
0 tot 100 km/u | 8.10 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.70L/100km |
Min. kofferinhoud | 610 L |
Max. kofferinhoud | 1 740 L |
CO2-uitstoot | 129 g/km |
BIV | € 427 |
Rijtaks | 402 |
Wie goed naar de foto’s heeft gekeken ziet dat we de bestuurderskant niet hebben gefotografeerd. Helaas is de wagen enkele uren na het ophalen bij Skoda gevandaliseerd op klaarlichte dag.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen