Rijtest

Rijtest: Opel Astra 1.3 CDTI ecoFLEX

Opel investeert niet minder dan 1 miljard euro in haar ecoFLEX programma. De eerste resultaten waren de Insignia ecoFLEX en de Corsa ecoFLEX, maar sinds kort hoort ook de Astra daarbij. Wij gingen na of ook de Astra in dit ecoFLEX-plaatje past.

Vorig jaar stelde hun nieuwe Astra voor op de autoshow in Frankfurt. Het model krijgt de naam Astra J en is uiteraard de opvolger van de Astra H. De Astra lijkt herboren in een soms saai en overbevolkt C-segment. Een leuke snoet met LED-verlichting, mooie flanklijnen en een correcte achterzijde maken dat weinigen zich negatief uitspreken over de looks. De nieuwe Astra is 17 centimeter gegroeid tegenover de vorige generatie wat de totale lengte op 4,42 meter brengt, de wielbasis werd 7,1 centimeter groter. Verder werd de as met getrokken draagarmen uitgebreid met een stangenstelsen dat leidt naar de lengteas. Dat maakt dat deze Astra over een betere rechtuitstabiliteit beschikt. Of die nieuwe technologie ook effectief voelbaar is, dat antwoord moeten we jullie schuldig blijven. Daarvoor ontbreekt een vergelijkende test met een oudere Astra. Strak op de baan is deze Astra zonder twijfel.

De Asta ecoFLEX krijgt daar nog enkele updates bij om het verbruik te drukken. Zo werden zijn aerodynamische prestaties verbeterd door een actieve sluiter in het radiatorrooster. Bij lage snelheden gaat deze open om de motor te laten ademen, bij hoge snelheden gaat het rooster toe zodat de luchtstroom vloeiender wordt rond de voorpartij. Verder beschik je in dit ecoFLEX model standaard over een schakelindicator.

Een vernieuwd onderstel, nieuwe looks maar vooral een aangepast blok onder de kap zijn de ingrediënten van deze Duitser. We gingen op schok met de 1.3 CDTI ecoFLEX. Die weet straffe waarden voor te leggen, Opel zweert bij een gemiddeld verbruik van 4,1 liter per 100 kilometer. De gemiddelde CO2-uitstoot bedraagt 109 g/km, waardoor je recht hebt op drie procent federale overheidskorting. De Turbodiesel is 70 kW of 95 pk sterk en beschikt over 190 Nm koppel tussen 1.750 en 3.250 t/min. De sprint naar 100 km/u leg je af in 14,5 seconden, geen topwaarden maar net vlot genoeg op onze Belgische wegen.

Onze ervaring was dat het koppel eerder boven de 2.000 toeren naar boven kwam, zeker in hogere versnellingen. In derde, vierde of vijfde versnelling is hernemen onder 2.000 toeren moeilijk, het blok lijkt wel dood, al valt het beter mee dan bij de oude 1.7 CDTI's. We vroegen onze passagiers te raden wanneer we plankgas gaven, niemand voelde het verschil. Dat maakt dat je bij inhaalbewegingen al snel een versnelling lager gaat schakelen waardoor je inboet op je gemiddeld verbruik. Als je met de Astra vlot wil meedraaien in het verkeer, zonder je constant zorgen te maken over je gemiddeld verbruik, dat strand je op 5.8 liter per 100 kilometer. Dat was ons gemiddeld verbruik na 450 gereden kilometers met een gemiddelde snelheid van 56 km/u, op zowel stedelijke, provinciale als autosnelwegen. En ondanks zijn segment en grootte hoeft deze Astra niet louter gezien te worden als stadswagen, want ook op de autostrade draait hij goed mee. Grote gemis daar is een zesde versnelling.

Binnenin is er niets te merken van het groene geurtje dat deze Astra meedraagt en lijken we opnieuw met de 1.6 Turbo op weg te zijn. Goede stoelen met opvallend veel lendensteun vallen meteen op. Daarnaast zien we een op het eerste zicht rommelig dashboard, maar niets is minder waar. Alles lijkt op zijn plaats te zitten en je beschikt over enkele handige sneltoetsen om het navigatiesysteem te bedienen. In dit interieur schuilt Duitse kwaliteit. Enorm stevige hendels voor de richtingaanwijzers, stevige knoppen voor het volume en de verwarming en een makkelijk en intuïtief te bedienen navigatiesysteem. Een navigatiesysteem dat zodanig werkt dat je enkel op de stem kan afgaan, iets wat slechts enkelen Opel nadoen.

Als passagier of bestuurder lijk je omarmt te zijn in een gezellig en knus interieur. Het lijnenspel van het dashboard vloeit mooi verder uit in de deurstijl. Heel gezellig is de zacht rode sfeerverlichting die bij nacht de onderkant van de middenconsole en de voorste deuren verlicht. Zeer ontspannend en knap. Enige minpunt binnenin is de te dikke C-stijl die het zicht naar achteren beperkt.

Grootste concurrent van deze Astra ecoFLEX is uiteraard de Golf BlueMotion. Aan de pomp zullen beiden je evenveel kosten, echt spannend is geen van beiden en ook binnenin is er naast kwaliteit ook op het gebied van ruimte weinig verschil. Het knelpunt bij de beslissing zal dus de aankoopprijs zijn en daar scoort deze Astra beter op, ondanks het feit dat de Golf op 15 procent overheidskorting kan rekenen. De Volkswagen Golf Bluemotion begint bij 21.440 euro, de Opel Astra 1.3 ecoFLEX begint bij 16.250 euro.

Wij reden met de Cosmo-uitvoering, de topvariant. Alles samen krijg je in dit pack 28 opties voor een totale prijs van 21.800 euro. Je beschikt onder andere over een lederen stuurwiel, elektrische ruiten achteraan, automatische koplampen, elektronische klimaatregeling, lichtmetalen 17-duims velgen enzovoort…

Tekst: Pieter Aertgeerts
Foto's: Nathan Gevers
Met dank aan Opel Belgium voor de testwagen

Specificaties

Vermogen95 pk
OverbrengingHandgeschakelde 5-bak
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid175 km/u
Prijs testwagen€ 21 800
Prijs basismodel€ 16 250
0 tot 100 km/u14.50 sec
Gemiddeld testverbruik5.80L/100km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen