Rijtest

Rijtest: Audi Q5 Hybrid Quattro

Misschien kent u hem nog? De vergeten Audi Duo, die eerste hybride van Audi die al terug gaat tot 1989. Nu, zoveel jaren later, brengen ze hun eerste “Full Hybrid” op de markt. Niet de Q7 Hybrid die enkele jaren terug in Detroit te zien was maar de kleinere, even populaire Q5.

De eerste full-hybrid viercilinder in het Audi-park is dus een feit. Bij Volkswagen rijdt al een Touareg Hybrid rond, al gebruikt die een andere motor. Audi koos ervoor om hun hybride te implementeren op één van de populairste modellen, de Q5. Een slimme zet? Dat valt nog af te wachten. Is het zijn meerprijs van 10.000 euro waard? Dat gaan we in deze rijtest eens nader onderzoeken.

Audi heeft als basis gekozen voor een 2.0 liter TFSI motor. Een motor die gebruik maakt van het Audi Valvelift System op de uitlaatkleppen. Dit systeem zorgt voor voor meer kracht bij lagere toeren. Hoewel we in deze hybride uitvoering de benzinemotor niet als alleenstaande kunnen testen mag gezegd worden dat deze effectief een krachtig baasje is. De motor zelf levert 211 pk, net als in de Golf GTI. In combinatie met de elektromotor bekomen we bij deze Q5 Hybrid een totaal van 245 pk en wel 480 Nm koppel. De elektromotor heeft zijn kracht meteen ter beschikking en dat voel je duidelijk bij een stevige acceleratie of herneming. In amper 7,1 seconden ga je van 0 naar 100 km/h. Om maar even te vergelijken: dat is hetzelfde als de nieuwe Mini Cooper S. De motor gaat niet alleen beter vooruit dan we dachten maar klinkt ook redelijk pittig als men hem op staart trapt. Maar die sportiviteit heeft ook een keerzijde die zich laat voelen in de portefeuille, namelijk het verbruik. Minimaal 8,9 l/100km konden we meten, en daarvoor moesten we onze ecologische voet bovenhalen. Dagdagelijks Belgisch verkeer bracht het gemiddelde verbruik naar 9,3 l/100km. Een dorstig baasje dus, en dat verwacht je niet wanneer er 'hybrid' in de modelnaam staat.

De 'full' in "full hybrid" wil zeggen dat de Q5 in staat is om puur op elektrisch vermogen te rijden zonder tussenkomst van de verbrandingsmotor. Het enige wat je hiervoor moet doen is even de EV-knop indrukken en je kan tot 60 km/h op wat licht gezoem rijden. Heel aangenaam in de dorpskern. De Sanyo-batterij houdt er na amper 3,3 kilometer al wel mee op en schakelt de EV-modus dan ook weer uit. Van dit overschakelen hoor en voel je niets natuurlijk. De lithium-ion accu bevindt zich in de koffer. Ik hoor je al denken “oei!”. Geen redentot paniek echter, de batterij neemt geen centimeter weg van de kofferuimte. Nog steeds 480 liter ter uwer beschikking. Een reservewiel hebben wij nergens gevonden, enkel een compressorkitje met een busje schuim (wat in de meeste gevallen prima dienstdoet).

Het comfort in de Q5 is tegenover zijn niet-hybride broertjes met ongeveer 2% afgenomen. Waarom? Het lijkt erop dat het extra koffergewicht ervoor zorgt dat de wagen bij het verlaten van snelheidsheuvels of verhoogde kruispunten nogal stevig doorzakt. Dit werd als bestuurder of passagier niet hinderlijk ervaren, maar op de achterbank was dit euvel wel merkbaar. Kleine kanttekening is wel dat we die dag ruim 480 kilometer achter de kiezen hadden. Misschien waren we daardoor iets gevoeliger? Is het comfort dan niet goed? Zeker niet, onze testwagen was uitgevoerd in het “S-Line” pakket. Dit pakket omvat ook ander zitmeubilair dat een tikkeltje harder aanvoelt dan de gewone lederen/stoffen exemplaren. De zetels zijn ruim voldoende af te stellen en bieden goede ondersteuning tijdens een het bochtenwerk. Wat ons gelijk naar het volgende onderwerp brengt...

Rijkwaliteit? Tjah, het is een Audi en bijkomstig een Quattro. “Slecht” is wel het laatste waarmee we deze woorden zou associëren. De wagen ligt heel stabiel op de weg. Zoals eerder vermeld is het niet exact op wolkjes rijden maar eerder op mos. Dit klinkt vreemd maar laat me dat even uitleggen: een laagje mos is zeer zacht maar als je wat te veel verwacht zak je ofwel door of voel je de steen eronder. De auto stond (helaas) op winterbanden. Performance driving was dus zeker niet aan de orde. Een gevoel van overhellen kwam vaak terug en een exacte positie van de wielen was moeilijk vast te stellen. Dit alles klinkt niet bijster goed maar dit weegt niet op tegen het feit dat ik weldegelijk genoten heb van zo goed als elke kilometer. De motoren zijn gekoppeld aan een de achttraps automaat, deze speelde hier zeker en vast een grote rol in. DeTiptronic is trouwens zo aangepast dat de elektromotor hierin zijn thuis vindt en dus niet een “bolt-on” motor bij de motor zelf.

Zoals je op de foto’s al kan zien (en weet uit vorige Audi-rijtesten) is ook deze testwagen weer enorm goed voorzien van opties. Wat de prijs van de wagen op 71.930 euro brengt. Standaard heeft de hybride ten opzichte van de gewone Q5 een uitgebreidere standaarduitrusting. Zo zijn de 19”-spaaks velgen en het MMI-Systeem hier standaard. Tevens kan je kiezen voor een nieuwe kleur “Arctic Silver” die enkel op de Hybrid beschikbaar is. Verder is er nog het Bang & Olufsen pakket, 14 speakers met een totaal vermogen van 505 Watt. Die auditieve optie kost je 760 euro. Ik raad aan om dit wél te kopen. Dit systeem klinkt echt fenomenaal goed. Bij vele andere merken zou ik zeggen "laat het later ombouwen met betere speakers" maar voor 760 euro heb je een enorm kwalitatieve klank en is de installatie naadloos geïntegreerd in het interieur. Voor de rest is het S-line pakket (1.900 euro) iets wat ik zelf ook zou aanduiden op de bestelbon. Gewoon omwille van de mooiere sportievere look. De basisprijs voor Audi Q5 Hybrid Quattro bedraagt 58.650 euro. Voorlopig moet hij enkel de Lexus RX450h (vanaf 55.048 euro voor de AWD-versie) naast zich dulden, benieuwd welke verkoopscijfers Audi ons zal voorleggen. Al zal dat nog niet voor meteen zijn, tot op heden is de Q5 Hybrid nog niet verkrijgbaar voor het grote publiek. Info brochure doorlezen kan hier (PDF).

Tekst en foto's: Yannick Degroeve
Met dank aan Audi voor het gebruik van de wagen.

Specificaties

Vermogen245 pk
Overbrenging8 traps tiptronic
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 820 kg
Topsnelheid222 km/u
Prijs testwagen€ 71 920
Prijs basismodel€ 59 560
0 tot 100 km/u7.10 sec
Gemiddeld testverbruik9.30L/100km
Min. kofferinhoud480 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen