Rijtest

Rijtest: Renault Fluence 1.5 dCi

Een aantal modellen in de Renault line-up worden geweerd uit de Belgische markt, onder andere de Clio sedan hoort hierbij. De Fluence op het eerste zicht ook, maar toch staat hij bij de dealers?

 De bekende hatchbacks met daar een koffer aangeplakt, dat zijn zowat de modellen die het bij ons niet écht goed genoeg doen om economisch haalbaar te zijn. Vraag je maar eens af hoe vaak je een Focus of Peugeot 206 in een dergelijke uitvoering hebt gezien. In tegenstelling tot sommige Europese landen zijn dit dus duidelijk geen wagens voor de Belgische bek. Daarom rijst ook de volgende vraag: wat haalt Renault zich in het hoofd met de introductie van deze Fluence.

Want het moge duidelijk zijn, onder de – op z’n minst gezegd aparte – looks schuilt een Mégane zij het dan in een aangepaste vorm. Zo is de vooras nog van de 2e generatie en komt de achteras van de magazijnen bij Nissan. De afwijkende vloeiende lijnen zijn één van de redenen waarom de Fluence het lot zou kunnen tarten. Van buitenaf is het een mooi geheel dat niet meteen de link laat leggen naar diezelfde Mégane. De voorlopers konden nooit echt overtuigen dat ze meer waren dan een Mégane met een kont, al was het maar een eerste indruk. Of de looks van de Fluence je bevallen of niet is een zwart-wit zaak. Persoonlijk zijn we zeker niet gewonnen voor het front terwijl de achterkant volgens ons een brave maar degelijke vormgeving heeft gekregen, al is het geheel wat hoog uitgevallen. Voor sommigen was het net die voorkant die geslaagd was en paste de achterkant er helemaal niet bij. Gemengde reacties dus.

Eens binnenin kan de Renault z’n afkomst niet verbergen, een nagenoeg directe kopie van het gewoonlijke Mégane-dashboard is de voornaamste hint. Het lijkt wel een spelletje waarin je op zoek moet gaan naar de tien verschillen. Zo verschillen de ventilatieroosters en is de opvallende digitale teller vervangen door een ouderwets analoog model. De andere stengels achter het stuur zorgen mee voor een gevoel van minderwaardigheid ten opzichte van de Mégane. Al is er dan sprake van een directe vergelijking maar als je denkt dat deze Fluence in dieselversie exact evenveel moet kosten als een vergelijkbare Mégane lijkt me dit niet meer dan logisch. Moest je de Fluence apart bekijken dan valt er zeker mee te leven want hij laat zich op geen enkele grote tekortkomingen betrappen als het aankomt op kwaliteit, enkel door de vooruitgang van de Mégane moet hij onderdoen. Dat de Fluence meteen begint bij het Dynamique uitrustingsniveau en daarmee al een vrije goede basisuitrusting meekrijgt, zorgt daar toch voor een mooie comeback ten opzichte van de Mégane.

De Fluence is zowel in 1.6 benzine als 1.5 dCi te verkrijgen, waarvan die laatste in ons testexemplaar zat. Op zich een goed blok dat zeker verwantschap heeft met datgene dat we in de Qashqai terug vinden. Ik zeg verwantschap want ondanks quasi identieke cijfers voelt de motor niet zo krachtig en gelijkmatig. Onder 2.000 tpm moet je goed zoeken naar dat vermogen en voor inhaalmanoeuvres moet je net iets vaker terug grijpen naar de vierde versnelling. Net als bij de Nissan telg heeft de 1.5 last van een ochtendhumeur en stoot hij een wolkje blauwe rook uit. Verder gedraagt de 1.5 dCi zich voorbeeldig en kan een mooi testverbruik van 5.8l/100km voorleggen.

De Mégane is ook op het vlak van comfort en rijplezier er op vooruitgegaan, waardoor je dus hetzelfde zou verwachten van de Fluence. Door de aangepaste ophanging gaat deze vergelijking spijtig genoeg niet op. Comfortabel genoeg voor snelwegen en nationale wegen maar op kleinere, minder egale wegen laat de Fluence steken vallen. Ook op stuurgevoel verliest de Renault punten, vooral dan door het gebrek aan feedback. Ik moet toegeven dat ik met momenten eerder af ging op geluid dan het stuurgevoel om te weten wat de voorwielen deden. Gripverlies wordt bijna niet doorgegeven aan de bestuurder, in het begin een wat beangstigend gevoel als je meer gewend bent en houdt van veel feedback. Vind je comfort belangrijker dan is het simpelweg een kwestie van gewenning en weten waar de limieten liggen, het standaard ESP is een mooi vangnet.

Realistisch gezien zal je de keuze moeten maken tussen dit en de Mégane, iets wat vooral persoonlijk is. Zoek je ruimte dan zal de 530 liter grote koffer van de Fluence zeker een voordeel zijn, al moet je steeds rekening houden met de beugels die wat ruimte innemen. Dat de Mégane nipt een beter afwerkingsniveau kan voorleggen hangt ook af van je eigen gevoel maar vooral van de prijsniveaus van beide wagens. De uitgebreide basisuitrsusting van de Fluence met o.a. standaard ESP, automatische airco en parkeersensoren maakt veel goed, gezien dat dit dure opties zijn op de Mégane. Spijtig genoeg komt het bij deze keuze niet volledig aan op de objectieve gegevens maar wel op persoonlijke smaak. En laat het daar zijn dat de Fluence er op of er onder is. Of hij in België een verkoopsucces zal worden durf ik niet zeggen, maar dat dit een stap is in de goede richting is zeker.

Renault Fluence 1.5 dCi
Motor:
1.5 dCi vier-in-lijn,   Vermogen: 78 KW/105 pk,  Koppel: 240 Nm,  Overbrenging:  6-bak, Aandrijving: voorwielen,  Gewicht: 1.352 kg,  Kofferinhoud: 530 l,  Topsnelheid: 185 km/u,  Aanloop van 0 tot 100 km/u: 10,4 sec.,  Gemiddeld testverbruik: 5,8 l,  Basisprijs Renault Fluence 1.6 : 19.450 euro

Tekst en foto's: Joeri Mertens

Met dank aan Renault België

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen