Van de Golf zijn doorheen de jaren verschillende afgeleiden gebouwd. De recentste twee generaties kenden een monovolumeachtig model dat eerst Golf Plus werd genoemd. Toen Plus Sportsvan werd, namen wij de wagen mee voor een toertje.
weinig sport, veel van
De Golf Sportsvan ziet er wat uit als een uitgerokken Golf. Hij staat net als de Golf op het MQB-platform, het platform dat Volkswagen in staat stelt modellen met verschillende afmetingen toch van dezelfde onderdelen te voorzien zonder al teveel aanpassingen. De snoet van de Golf Sportsvan krijgt dezelfde vijfhoekige koplampen, gecombineerd met een gechromeerde grille.
Achteraan lijken de lichtblokken ook wat herschaald in de hoogte. De Golf Sportsvan is dan ook 8 centimeter langer dan de Golf, maar werd wel 12 centimeter hoger. Daarmee is hij nog altijd 9 centimeter lager dan een Touran en is hij maar liefst 22 centimeter korter dan de Golf Variant. Dan is snel duidelijk dat de Golf Sportsvan er vooral is voor de mensen die wat extra hoofdruimte willen, zonder er extra bagageruimte bij te willen.
Ken ik jou ergens van?
Als we het dan toch over hoofdruimte hebben, nemen we er gelijk de rest van het interieur bij. Daar vinden we een dashboard dat je ook in de Golf kan bestellen. We waren onder de indruk van het Columbus-navigatiesysteem met groot scherm, al waren we naderhand even fel onder de indruk van de prijs. Verder neemt de Sportsvan ook de hele winkel aan veiligheidsuitrusting van de Golf over. Vermoeidheidsdetectie, rijvakassistent of Adaptieve snelheidsregelaar, het zit er allemaal op.
Achterin maakt de Sportsvan gebruik van een verschuifbare achterbank. Zo kan je als gebruiker zelf kiezen of je je passagiers wat meer beenruimte geeft dan wel of je wat meer bagage kan laden. Die bagage laad je tegenwoordig over een lagere laaddrempel. In totaal kan je 500 liter bagage laden met rechtopstaande achterbank of 1.520 liter als je alles neerklapt.
teveel van het goede
Onder de kap van onze Sportsvan vinden we een vernieuwde 1.4 TSI die in deze versie 150 pk produceert. Dat blijkt al snel wat veel van het goede voor deze brave huisvaderauto, waarbij de acceleratie van 8,8 seconden vanwege de alerte DSG-7 versnellingsbak veel sneller aanvoelt. De automaat voelt soms wat te nerveus aan voor deze auto en dan heb je hem nog niet in 'Sport'-stand gezet. Een voordeel is dan wel dat je bij hernemingen vlot de juiste versnelling vast hebt.
Daar komt nog eens bij dat het rijgedrag van de Golf Sportsvan de sportieve ambities van de DSG-versnellingsbak niet volgt. Hoewel de Golf Sporstvan gebruik maakt van het DirectSteer uit de Golf GTI en in onze versie de ophanging achteraan op een onafhankelijke multilink steunt, is er weinig te merken van de Sport uit zijn naam. Toch moeten we stellen dat het rijgedrag verre van slecht is, het blijft uiteindelijk een afgeleide van de Golf. Maar om het dynamisch te gaan noemen, dat gaat een brug te ver.
conclusie
Heeft de Golf Sportsvan een meerwaarde ten opzichte van de Golf? Wel als je een ruim interieur apprecieert. De hoge zit en hulpmiddelen zorgen er misschien wat voor dat een iets ouder publiek de wagen zou kiezen, vooral ook omdat hij zijn looks niet echt mee heeft. Wie extra laadruimte zoekt, verwijzen we echter door naar een Golf Variant of zelfs een Touran.
Specificaties
Vermogen | 150 pk |
---|---|
Overbrenging | DSG-7 automaat, 7 versnellingen |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 291 kg |
Topsnelheid | 212 km/u |
0 tot 100 km/u | 8.80 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.80L/100km |
Min. kofferinhoud | 500 L |
Max. kofferinhoud | 1 520 L |
CO2-uitstoot | 127 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen