Rijtest

Rijtest: Volkswagen Crosspolo (2011) 1.6 TDI 75

De eerste generatie Crosspolo was oorspronkelijk een beperkte reeks met de benaming Polo Fun. Volkswagen kon de vraag naar het type echter niet bijhouden en besloot een Crosspolo te bouwen. Deze tweede generatie is een vervolg  hierop, al ligt de nadruk meer op looks dan op Fun.

Laat je niet misleiden, deze Crosspolo onderscheidt zich niet van de standaard-Polo door zijn vierwielaandrijving. Behalve wat uiterlijke opsmuk en wat verwennerij binnenin is hij praktisch ongewijzigd tegenover de Polo. Die uiterlijke opsmuk gaat op zich vrij ver en oogt goed op deze wagen. Het eerste wat opvalt aan onze testwagen is de speciale oranje kleur. Hij krijgt al snel de bijnaam ‘mandarijn’ mee. Toch zijn er ook de antraciet ‘Budapest’-velgen in 17 inch die de aandacht trekken. Om het offroad-karakter wat te benadrukken, worden de bumpers niet in koetswerkkleur gespoten. Onder de bumper nog een aluminium lat die een bodemplaat fake’t en achteraan zien we ook een nep-diffusor in hetzelfde aluminium. Eveneens zilver alu zijn de spiegelhulzen en de dakdragers, die een nuttige last tot 75 kg kunnen verdragen. Wie met deze CrossPolo rondtoert, mag er zeker van zijn dat hij gezien wordt in het verkeer. De enige beschikbare kleuren zijn oranje (al dan niet metaalkleur), rood, zilvergrijs en lichtbruin.

De CrossPolo kost 2.200 euro meer dan de basisvariant (Trendline) van de Polo met hetzelfde vermogen (1.2 TDI 75 pk). Toch betaal je niet enkel voor de uiterlijke opsmuk. Standaard zit je namelijk op het Highline-niveau en krijg je dus ook elektrische ruiten en airconditioning tot je beschikking. Ook de sportzetels zijn standaard, al zijn die wat moeilijk te verzoenen met het karakter van de wagen. Gaan we op het juiste niveau vergelijken, dan komt een CrossPolo 1.6 TDI 75 pk je slechts 100 euro duurder uit dan een Polo Highline 1.6 TDI 75 pk. De keuze draait dan enkel om de looks en het comfort. Wil je meer vermogen, dan loopt dit prijsverschil op tot zowat 1.000 euro.

De CrossPolo is wat steviger geveerd dan de Polo. Wie vaak over wegen met dwarsrichels rijdt voelt dat zeker. De 15 mm hogere ophanging verhelpt daar niet veel aan, omdat de ophanging er niet soepeler op werd. De sportzetels bieden voldoende steun, al nodigt deze 1.2 motorisatie niet uit tot sportief rijgedrag.

Zeker in onze uitvoering is de CrossPolo weinig sportief of avontuurlijk te noemen. Wij reden namelijk met de 1.6 TDI, voorzien van 75 pk. Deze motorisatie verschilt van diegene die we kennen we uit de Seat Ibiza ST of, met wat meer vermogen, uit de Skoda Fabia Combi. In deze CrossPolo zorgt de 1.6 TDI voor een iets hoger koppel dan de 1.2 TDI met hetzelfde vermogen. Hij geeft voldoende vermogen om mee te kunnen met het verkeer maar wanneer het even vlotter moet gaan, moet de 1.6 passen. We zouden denken dat de 1.6 TDI in 75 pk-livrei een zuinige motor is maar ook in deze Crosspolo moeten we het gaspedaal uitknijpen om de 75 pk goed tot hun recht te laten komen en dat laat zich merken in het verbruik. Een verbruik van 5,5 l/100km is het resultaat, enkel wie met een fluwelen handschoen het gaspedaal beroert kan tot 4,8 l/100 km komen. In dat geval let je best niet op de ongeduldige sliert wagens achter je en rij je best onafgebroken 70 km/u. Wie niet graag schakelt kan voor de 1.4 benzine met 85 pk kiezen of de 1.6 TDI met 105 pk een DSG-bak aanvinken.

Tekst & Foto's: Sven Geiregat

Met dank aan d'Ieteren Volkswagen voor de testwagen

Specificaties

Vermogen75 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 083 kg
Topsnelheid166 km/u
Prijs testwagen€ 17 858
Prijs basismodel€ 15 450
0 tot 100 km/u14.80 sec
Gemiddeld testverbruik5.50L/100km
Min. kofferinhoud280 L
Max. kofferinhoud952 L
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen