Rijtest

Rij-impressie: Ford Fiesta by Mountune Performance

De nieuwste Fiesta biedt alles wat de gewone weggebruiker dagelijks nodig heeft maar de de sportiever gezinde medemens lijkt Ford te zijn vergeten met het wegvallen van de ST maar daar heeft Mountune een gepaste oplossing voor.

Mountune heeft een lange geschiedenis in de racerij en past deze know how in beperkte mate over op een aantal Ford straatwagens. Met een aantal wereldkampioenschapstitels op hun naam en ervaring in Le Mans, Formule Ford en het Europese GT3 kampioenschap kunnen ze terecht trots zijn op hun kennis en de geleverde prestaties. De oprichter Dave Mountain staat al sinds 1979 aan het roer van Mountune en houdt zich nu nog bezig met de verschillende takken van de onderneming. Sinds 2004 zit alles vervat onder de noemer ‘Revolve’ wat vroeger beter bekend stond als Roush. Een naam die voor velen een belletje doet rinkelen, vooral dan de fans van Jeremy Clarckson’s DVD’s.

De Mountune Racing divisie houdt zich bezig met het ontwikkelen en onderhouden van racemotoren. Zo doet het Chad Racing team van uit de BTCS beroep op een Mountune V6 die volledig in house werd ontwikkeld net als de recent voorgestelde Fiesta S2000 motor. Andere grote namen zoals Audi sport, Skoda motorsport en ook Jaguar zijn klant aan huis bij deze Engelse motorkunstenaar.

Maar wat ons eigenlijk interesseert zijn de straatwagens, waarvan hun laatste creatie gebaseerd werd op de Fiesta 1.6 modellen. De Fiesta Ghia, Sport of titanium eigenaren mogen zich opmaken voor een mooi aanbod op deze onderschatte wagen. De ingenieurs van Mountune hebben de motor onder handen genomen en hebben de kleine 1.6 Ti-VCT motor van 120 naar 140 pk gekregen. Niet zo indrukwekkend hoor ik de meesten onder jullie al zeggen maar dit is niet je gemiddelde chiptuning of iets dergelijks. Een herwerkte ECU werd hier gekoppeld aan een vernieuwde high flow luchtfilter met bijhorende Samco aansluitbuis en een aangepast uitlaatsysteem om de Fiesta vrij te laten ademen. Hierdoor klimt de bescheiden 1.6 op indrukwekkende wijze in de toeren om bovenin het beste van zichzelf te geven. Het resultaat is een 0-100 km/u tijd die zo maar even 2 seconden sneller is dan je gemiddelde 1.6 die het doet in 9.9 seconden.

De ingenieurs moesten toegeven ook een oortje te luisteren hebben gelegd bij een geluidsspecialist bij het ontwerp van het uitlaatsysteem. Een schitterende toon komt er van de roestvrij stalen dubbele uitlaat. Dit geeft samen met het directe motorgeluid een symfonie van jewelste binnenin. Op het moment dat wij ermee reden zat er een ophanging onder die nog in de ontwikkelingsfase zat waardoor we hier dus geen oordeel over zullen vellen. Al wat we kunnen zeggen is dat ze op de goede weg waren.

Om alle innerlijke modificaties wat in de verf te zetten werd ook de buitenkant subtiel aangepakt. Een lipje komt de voorbumper vergezellen net als een inleg voor de grille. Voor de spiegels heeft de klant de keuze tussen carbon of fluogele opzetstukken die dan een geheel vormen met de fijne Mountune striping langs de zijkant. Achteraan zien we de dubbele uitlaat van onder een aangepaste achterbumper met diffusor look komen. Een dakspoiler en klein logo maken de achterkant volledig. Als kers op de taart zijn er nog 17 duims zwarte velgen voorzien die de Fiesta z’n bad boy imago versterken.

Dat Mountune goed werk aflevert werd beloond door Ford UK door een officiële erkenning van deze upgrade waardoor de garantie van Ford niet vervalt als je voor de upgrade zou gaan die trouwens op zijn beurt geniet van 12 maanden garantie. Momenteel zijn de mensen van Mountune nog bezig met een Europese introductie maar het belooft geen simpele copy-paste operatie te worden. Met het gebrek aan een ST versie van Ford zelf zou deze 140 pk versie van Mountune wel eens extra populariteit kunnen verwerven, tenminste als er nu eindelijk eens een duidelijk Europees beleid inzake autotuning en –modificaties komt. De prijs van ongeveer €1.500 voor de motorische upgrade en de optische aanpassingen inclusief velgen en banden voor €880 lijkt wat hoog maar zeker de moeite waard gezien de technische knowhow die hier achter schuil gaat.

 

Tekst en foto's: Joeri Mertens

Meer info over de Mountune Fiesta

Met dank aan Mountune voor de wagen

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen