In volledige stilte zoemen we over een verlaten landschap op zoek naar de sterren. Nee, we zitten hier niet in de nieuwste film van James Cameron, wel in de Lexus IS 300h F-sport. Al zijn de verschillen opvallend klein.
Buitenaards, zo kan je de IS 300h het best samenvatten. Waar Lexus fijne wagens neerzette met de LS 600h en de GS 450h - in gewone trim alleszins -, zetten ze met de IS 300h een knaller neer die ze horen tot op Pluto.
Stormtrooper
Dat Lexus een nieuwe designrichting is ingeslagen, dat hoeven we niet meer te vertellen. Dat die designrichting het best tot zijn recht komt op de IS, daar willen we wel op ingaan. Hoewel de reguliere IS 300h er opvallend sportief uitziet tegenover zijn concurrentie, grijp je toch alle aandacht met het F-sport pakket. De spoelvormige grille omgeven door absurd geaccentueerde lijnen en de twee LED-strepen onder de koplampen geven een aanblik die zo lijkt weggelopen uit een Star Wars film. De Lexus IS 300h met F-sport pakket kaapt dan ook de prijs weg van "meest karaktervol smoelwerk 2013", zonder discussie.
Als je dacht dat het bij de voorbumper wel ophield, dan moeten we je teleurstellen. Ook in zijaanzicht zien we een extreem scherp uitgesneden zijschort en achterlichten die wel lijken gesmolten. De zijkant van de IS laat dan ook een heerlijke imprint na op je netvlies. Al is het maar door het knappe samenspel van lijnen tussen de zijschort en de knik in het raamprofiel.
Achteraan toont de IS vooral gespierd. Met een ingebouwde ducktail spoiler, scherpe achterlichten en een diffuser om U tegen te zeggen voel je je een bodybuilder op de baan. Spijtig dat er geen uitlaten zijn geïmplementeerd in die diffuser. Al heeft de toekomst geen nood aan vervuilende uitlaten.
De muis mag op pensioen
Binnenin voel je de nieuwe designlijn van Lexus zo mogelijk nog sterker. De vorm van het dashboard is losjes geïnspireerd op dat van de LFA en ook de toerenteller leent de IS van Lexus' hypercar. Het geheel geeft een erg onDuits gevoel. Afhankelijk van je wensen zal je dat net aanspreken in de Lexus, of je laten schrikken. Qua looks zit het zeker in orde bij een IS 300h F-sport. In het departement van feel laat Lexus toch wat steken vallen. Het stuur heeft bijvoorbeeld aan de achterkant een verzakking waar twee stukken plastic elkaar aansluiten. Alsof het stuk plastic aan de achterkant kleiner is dan dat aan de voorkant. Je voelt het normaal nooit, maar als je zoals ons aan elke millimeter van een wagen gaat voelen, dan valt het toch op.
Net zoals bij zijn grotere broers erft de IS 300h het infotainment systeem met muis. Een systeem dat niet meteen uitblinkt in gebruiksgemak. Al hebben we het gevoel dat het in de IS beter werkt dan in de andere modellen. Afgaande van de beelden die Lexus al toonde van de RC (de coupé van de IS), zien we dat die muis eindelijk op pensioen mag gaan.
Geen hooligan
Hoewel het uiterlijk en de sportieve elementen in het interieur anders laat optekenen, is de IS 300h verre van een hooligan. Op papier ziet het er nochtans goed uit. 223pk uit een 2.5 viercilinder benzine + elektromotor en achterwielaandrijving. In de praktijk is het, net zoals bij de GS 450h, vooral het koppel dat het zijwaartsglijdenplezier nekt. Met 221 Nm heeft de wagen er gewoonweg geen zin in. Versta ons niet verkeerd, het is geen trage rakker, maar de koppelduw in de rug blijft ten alle tijden uit. Dat ondervind je niet alleen, dat zie je ook aan de nul naar honderd sprint van 8,4 seconden (ter vergelijking, een BMW 320i heeft daar maar 7,6 seconden voor nodig).
Je mag de IS 300h niet benaderen als een scheurijzer, wel als een trouwe, comfortabel metgezel. Die taak vervult hij ook met verve. De rit is sportief-zacht, het stuur ligt goed in de hand en de motor doet zonder veel morren zijn ding. Trap je vol op het gas in "Sport+"-modus, dan word je trouwens getrakteerd op een V6-sound die via de boxen de cabine binnenkomt. Het geluid loopt echter zo asynchroon met de daadwerkelijke toeren van de motor, dat je liefst een gigantische rode knop hebt om het uit te schakelen.
F-onnodig
Net zoals bij de GS 450h kunnen we de F-sport trim niet verantwoorden. Hoewel het een koopje is op de IS - tegenover de GS -, vraagt Lexus nog altijd een stevige 8.850 euro. Niet alleen de prijs speelt in het nadeel. Samen met de prijs gaat ook de CO2 waarde de lucht in van 99 g/km naar 109 g/km en stijgt zelfs de 0 naar honderd tijd. Een standaard IS 300h doet er namelijk 8,3 seconden over. Niet dat je die 0,1 seconde ooit zal voelen, maar het is wel gek dat je "sportmodel" trager is dan je standaardwagen.
Waarom je het F-sport pakket dan wel moet nemen? Lexus schiet hier deels in hun eigen Japanse voet. Door een standaard IS 300h zo rijkelijk uit te rusten, biedt de F-sport weinig meerwaarde. Wel krijg je de centrale toerenteller uit de LFA en - geeft toe - een waanzinnige bumperpartij. Of dat 8.850 euro waard is, dat moet je voor jezelf uitmaken. Al kan je voor die prijs een tweede wagen kopen.
Sterrenstelsel vooruit op de concurrentie
De Lexus IS 300h ziet er waanzinnig uit in F-sport trim en is standaard al meer dan rijkelijk uitgerust. Met een prijs van 36.990 euro geeft het merk trouwens een dikke Japanse middenvinger naar de concurrentie. Want daar zijn - motorisch - vergelijkbare wagens niet alleen duurder, maar ook een stuk minder rijkelijk uitgerust. BMW ( de eeuwige vergelijkingsjongen) vraagt 37.900 euro voor een 328i en 39.000 euro voor een 325d. Bij Audi ben je 37.570 euro kwijt voor een 3.0 TDI A4 en 46.460 euro voor de 3.0 TFSI A4.
Nadeel bij Lexus is dat opties onbestaande zijn. Buiten het kiezen van een panoramisch dak of lakkleur, ben je bijna altijd genoodzaakt om een pakket hoger te gaan voor meer spullen. Maar zoals eerder gezegd is de IS standaard al rijkelijk uitgerust. Enkel de navigatie kost een smak geld. Minimum 2.590 euro ben je daarvoor kwijt, al krijg je dan wel meteen 8 luidsprekers, een audiosysteem met DAB en Dolby Digital. Bij Audi vragen ze trouwens 2.504 euro voor een GPS met routes op DVD, dus in vergelijking is het bij Lexus een koopje.
Conclusie
Lexus weet een knaller van een wagen neer te zetten op vlak van looks en prijs. Goedkoper dan de concurrentie en opvallender dan de grijze C-klasses die onze straten sieren. Als je dan nog eens het verbruik er bij neemt dat continu flirt met de 5 l/100km en de 99 g/km co2-uitstoot, dan is de IS 300h het koopje van de eeuw. Dat vinden de Belgen blijkbaar ook, want met al 400 verkochte exemplaren in september loopt de verkoop voor op schema.
Specificaties
Vermogen | 223 pk |
---|---|
Overbrenging | Continu Variabele Transmissie (CVT) |
Aandrijving | achterwiel |
Gewicht | 1 595 kg |
Topsnelheid | 200 km/u |
Prijs testwagen | € 54 110 |
Prijs basismodel | € 36 990 |
0 tot 100 km/u | 8.40 sec |
Gemiddeld testverbruik | 5.30L/100km |
Min. kofferinhoud | 450 L |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen