Uit je fouten moeten je leren, dat weten ze bij Volkswagen als geen ander. Na de eerder matig onthaalde - maar best vaak verkochte - ID.3, ID.4 en ID.5 is het nu tijd voor de rechtzetting. De ID.7 is een auto die zonder weifeling naast gerief van Tesla mag staan... en het op sommige vlakken zelfs beter doet.
Wat is dit?
In tegenstelling tot wat zijn naam pretendeert, is dit niet het zevende model in het ID.-gamma van Volkswagen. Wat dit wel is, is VW's eerste elektrische sedan. En net zoals prestigeproject Phaeton van voormalig CEO Ferdinand Piëch, merk je dat deze ID.7 wél met liefde en technologische superioriteit in elkaar steekt. Dit is simpelweg de beste ID. van het moment... Tot we waarschijnlijk de stationwagenversie rijden...
CHECK DE VIDEO:
Grijze mus
Hoewel dit het huidige vlaggenschip is van Volkswagen - als we de potsierlijke Toeareg even buiten beschouwing laten - is hij zoals we van een premium-VW gewend zijn opvallend anoniem gestileerd. Met dank aan dat typische bolle koetswerk dat we ook kennen van de anderen uit de ID.-familie. Die bolle lijnen zijn de Duitsers niet vreemd, want ook de Mercedes EQE oogt wat als een gesmolten blok boter.
Met een lengte van 4,96 meter merk je meteen dat dit geen kleintje is. Hij is zelfs 5 centimeter langer dan de Volkswagen Passat... en da's tegenwoordig standaard een stationwagen! Er zijn (optioneel) dikke 20-duims velgen, verzonken deurgrepen, led-lichten rondom en zelfs verwarmde ruitensproeiers. Wie uit de band wil springen is er evenwel aan voor de moeite, want de ID.7 komt in het grijs, blauw, wit, ander blauw, zwart en, euhm, ander grijs. Oké, topversie GTX kan je nog krijgen in het snoepjesrood. Maar dat lijkt ons dan weer té extreem.
Tesla achterna
Nu goed, smaken en kleuren... het heeft nooit de eerste generatie Nissan Qashqai tegengehouden om uit te groeien tot een verkoopsucces. Laten we dus eens snel in het interieur springen om te zien of ook deze ID.7 binnenin aanvoelt als een slimme koelkast van Samsung. Wél, ja en nee. Het interieur van de ID.7 is namelijk minimalistisch maar degelijk. Simpel maar niet kaal. Op de één of andere manier voelt het zelfs warm aan binnenin, zelfs met die joekel van een tablet op het dashboard.
Laten we het daar ook maar eens over hebben, want Volkswagen gaat hier duidelijk Tesla achterna. Het scherm meet maar liefst 15 duim in diameter en draait - eindelijk - op software waar je geen hoofdpijn van krijgt. Het gros van de functies zitten logisch verpakt, de klimaatcontrole staat steeds onderaan - maar moet nog steeds gestreeld worden - en Android Auto/Apple Carplay neemt draadloos de overhand. En dan komt het streepje voor op Tesla, want de ID.7 heeft ook nog een kleine instrumentencluster én head-updisplay om belangrijke informatie te tonen. En o ja, en een fysieke hendel als richtingaanwijzer. Nooit gedacht dat dit als verkooppunt zou moeten aangehaald worden. Bedankt, Elon.
Meer heb je (misschien) niet nodig
Onderhuids rolt deze ID.7 op het gekende MEB-platform... met een twist! Zo zijn er adaptieve dempers en een geheel eigen kalibratie. Qua aandrijflijnen kijk je naar een select clubje: Er is een accu van 77 kWh of 86 kWh en een elektromotor op de achteras van 286 pk (550 Nm) of één elektromotor op elke as voor een systeemvermogen van 340 pk (560 Nm). Giet je dat in uitvoeringen, dan heb je de ID.7 Pro, ID.7 Pro Long Range en ID.7 GTX.
Hoewel die laatste twee uitpakken met meer batterij of meer batterij én vermogen, is het maar de vraag of je er überhaupt voor moet gaan. Want de 'klassieke' ID.7 Pro is al opvallend zuinig én pakt - laat ons eerlijk zijn - al uit met een deftige accu van 77 kWh. Onder de 18 kWh/100 km verbruiken met de ID.7 Pro is een eitje, waardoor wij gemiddeld 500 kilometer aan range uit de accu wisten te puren tussen laadbeurten (15.4 kWh/100 km). Da's op z'n minst riant.
serene rit
Hebben we om die cijfers te behalen als een slak gereden? Allerminst! De ID.7 glijdt als een grote door het straatbeeld. Wat niet gek is, gezien hij bijna 5 meter lang meet en 2.2 ton op de weegschaal legt. De adaptieve dempers zorgen voor een serene rit, de stuurbekrachtiging is zwaar zoals een klassieke Duitser en de geluidsisolatie van een hoog niveau. Dit is zonder twijfel een Grand Tourer, met riant plaats voor- en achteraan en een koffer van maar liefst 532 liter. Daar kan een Polestar 2 hoegenaamd niet aan tippen.
Daarenboven profiteert deze ID.7 van VW's nieuwste elektromotor op de achteras. Die is met zijn 286 pk nét wat snediger dan de eerste iteratie met 204 pk, al stijgt vooral het koppel indrukwekkend van 310 Nm naar 550 Nm. De sprint naar de honderd in 6,5 seconden is in het dagelijks gebruik dan ook zat snel. Rijcomfort én performance, deze ID.7 weet het overtuigend te combineren.
Pal in het midden
Het aanbod aan leasingsedans met elektrische aandrijflijn is groter dan ooit. Van de Tesla Model 3, over de BYD Seal tot de BMW i4/i5. Net zoals het decennialang het geval was bij de Passat, plaatst de ID.7 zich qua prijs tussen het gros van die concurrentie. Er zijn goedkopere alternatieven - zoals de Tesla Model 3, Polestar 2 en BYD Seal - en er zijn meer premium opties - zoals de BMW i4/ i5, Mercedes EQE en BYD Han.
Met een instapprijs van 60.165 euro voor de Pro en 62.930 euro voor de Pro Business Premium leg je - op papier - veel geld neer voor een Volkswagen, maar vergeet niet dat deze ID.7 Tesla-gewijs vanaf de basis zo goed als full-option is en dat hij ook in fleet interessant geprijsd staat.
Conclusie
De ID.7 brengt VW's ID-familie van kneusje naar neusje van de zalm. Dit is een mijlensprong in EV-land voor Volkswagen. Een auto die rijcomfort en binnenruimte weet te verzoenen met een pittige elektrische aandrijflijn en een laag verbruik. Dit is simpelweg de Passat onder de elektrische auto's, al zal je moeten wennen aan het design...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen