Uitlaat: Varia

Vrouwendag: 5 auto's vernoemd naar vrouwen

Namen in auto's, het is een apart verhaal. Mannennamen klinken altijd wat fout, terwijl vrouwennamen meer de zachte kant van de auto lijken te willen benadrukken. Voor vrouwendag zetten we vijf automodellen met een vrouwennaam op een rijtje.

In de jaren 90 hadden ze blijkbaar nog een andere visie op vrouwen in autoreclames. Bovenstaande afbeelding is er eentje uit de persmap bij de lancering van de eerste Clio. Gelukkig zijn de ideeën daarover vandaag veranderd.

Renault Clio

Clio was destijds één van de negen muzen uit de Griekse mythologie. Het was ook het koosnaampje voor de Egyptische Cleopatra. En uiteindelijk werd het ook de naam voor de B-segmenter van Renault. Het Franse merk deed het ook met ZOE, al was Zoë in Frankrijk niet zo blij om gelinkt te worden met een elektrische auto. _________

Mercedes

Mercedes haalde haar merknaam van de dochter van Emil Jellinek, één van de oprichters van het merk. Die gebruikte de naam voor het eerst bij de Mercedes 35 hp. Later veranderde de merknaam in Mercedes-Benz. In Spanje is Mercedes een courante naam voor een meisje. _________

Nissan Silvia

Nissan koos voor de S-chassislijn een naam die begon met dezelfde letter. In het Latijn verwijst het naar een beboste omgeving, al is er ook een zangvogelsoort als Silvia benoemd. In de Romeinse mythologie zou Rhea Silvia de moeder van Romulus en Remus zijn. Toch wordt aangenomen dat de Japanners vooral een random goed klinkende naam kozen voor hun automodel om niet altijd cijfers te hoeven gebruiken. Zo deed Toyota het ook voor de Carina en hetzelfde gebeurde waarschijnlijk bij de Mazda Carol. _________

Lotus Elise

De Lotus Elise werd genoemd naar Elisa Artioli. Grootvader Romano was destijds grote baas van zowel Bugatti in Italië als Lotus in Engeland. Om de passie over te dragen naar zijn kleindochter besloot hij een auto naar haar te vernoemen. Op haar vierde levensjaar kreeg ze ook een exemplaar, dat ze nu nog steeds heeft. Je kan haar volgen op Instagram. _________

Borgward Isabella

De Borgward Isabella werd oorspronkelijk als Borgward Hansa 1500 boven de doopvont gehouden. Omdat dat niet goed bekte, zochten de medewerkers een andere naam. Carl Borgward kwam uiteindelijk zelf met een naam in een impulsieve bui, waarbij hij "You might as well call it Isabella!" uitriep op de vraag welke naam goed zou zijn. _________

Extra: Mia Electric

In 2010 startten een aantal Franse ondernemers MIA Electric op. In 2010 zag Mia dus het licht. De naam was geen verwijzing naar een verloren liefde of een dochter, wel was het goed leesbaar in allerlei talen. De bedenkers hadden blijkbaar vooral over de naam gedacht, want in 2014 ging het bedrijf alweer failliet. Het licht ging dus weer uit voor Mia.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen

Uitlaat

Wolfgang Egger: de Duitser die BYD leerde glimlachen

Wolfgang Egger, de man achter Alfa Romeo's 8C en Audi's designtaal, leidt nu 1000 designers bij BYD. De vraag: kan een Duitser Chinese EV's leren glimlachen?

avatar
door Sven Huijbrechts
06/12/2025, 19u10

“Premiumrijders kijken tegenwoordig verder dan enkel Duitsers” - Laadpaalklap met Xpeng

Wie premiumauto’s zegt, zegt Duits toch? Wel, niet als het van Xpeng afhangt. Dat Chinese merk wil de Belg uit zijn elektrische BMW, Audi of Mercedes verleiden. Reden genoeg om een vertegenwoordiger van het merk zijn zegje te laten doen terwijl onze Xpeng G6 oplaadt. Welkom bij de Laadpaalklap!

avatar
door Joram Van Acker
26/11/2025, 11u30

Opinie: Zonder China is de Europese auto-industrie dood

Terwijl de verkoop van elektrische auto's in China blijft boomen, blijft de Europese voetafdruk verzwakken in 's werelds grootste automarkt. De realiteit wordt dan ook pijnlijk duidelijk: zonder China is de Europese auto-industrie zo dood als een pier.

avatar
door Yves Wouters
25/11/2025, 15u07

Opinie: Trajectcontrole is toe aan herintegratietraject

Goed nieuws, liefhebber van de zware voet, want dankzij de politierechtbank van Vilvoorde staat de toekomst van alle Vlaamse trajectcontroles onder druk. Et doch heeft de trajectcontrole nog een belangrijke plaats in het straatbeeld. Het is gewoon tijd voor een herintegratietraject.

avatar
door Yves Wouters
17/11/2025, 15u18

BYD Yangwang U9X in detail: De snelste auto ter wereld komt uit China

496,22 km/u. Dat is het nieuwe snelheidsrecord voor productieauto's — en het komt uit China! Maar hoe hebben ze dat bij BYD voor elkaar gekregen?

avatar
door Sven Huijbrechts
17/11/2025, 14u07

Reportage: Op zoek naar de roots van Skoda: ooit het Tsjechische Rolls-Royce en Porsche

Skoda viert dit jaar zijn 130e verjaardag. En omdat alleen 130 kaarsjes uitblazen nogal moeilijk is, was ook Autofans uitgenodigd op het feestje.

door Mika Tuyaerts
24/10/2025, 12u57

Nissan: "We willen niet de grootste zijn in Europa"

Nissan, het merk dat Europa kennis liet maken met de eerste crossover (Qashqai) en eerste EV in serieproductie (Leaf), zit al geruime tijd in de hoek waar de klappen vallen. Het Japanse merk is transparant over die moeilijke tijden en wil met Re:Nissan zichzelf terug op de rails der succes zetten. Autofans sprak met Leon Dorssers, Senior Vice President en Chief of Commercial Operations van de AMIEO-regio, om te vragen hoe de vork nu in de steel zit.

avatar
door Yves Wouters
21/10/2025, 08u00

Opinie: Als Duitsland zelfs geen autosalon meer kan organiseren... dan zit de industrie in zwaar weer

Vorige week stond volledig in het teken van de IAA, het ooit meest grote autosalon van Europa, dat nu nog maar een schim van zichzelf is. Het was dé plaats waar Duitse automerken van oudsher op eigen grondgebied uitpakten met een oneindig spervuur aan nieuwigheden. Deze editie kwamen we niet verder dan twee knallers en wat sissers.

avatar
door Yves Wouters
16/09/2025, 13u29

Interview Nicolas López Appelgren (CEO Lynk & Co: “Elektrificatie is niet de sleutel, dat is meer auto’s delen”

Lynk & Co maakt een interne transformatie door. De wagens van het eigenzinnige merk van de Geelygroep huurde je jaren via een abonnementsformule, informatie werd gegeven in hippe clubs, zoals bij ons in Antwerpen. Hoewel dat “anders zijn” initieel voor succes zorgde – en vooral heel wat sympathie – blijft het voor het merk moeilijk om zijn plaatsje in het automobiele landschap af te dwingen. Nieuwe modellen en een nieuw retailconcept moeten soelaas brengen, vertelt de (eveneens nieuwe) CEO: Nicolas López Appelgren.

avatar
door Wim Verboomen
10/09/2025, 09u00

Getest: Zo goed (of slecht) werkt de digitale achteruitkijkspiegel van de Polestar 4

Overweeg je een Polestar 4, dan spookt één vraag waarschijnlijk vooral door je hoofd. Dat is niet of het rijbereik wel voldoende zal zijn of zijn laadvermogen groot genoeg, want die vragen heb je bij andere EV’s ook. Nee, waarschijnlijk wil je vooral weten of je wel met die controversiële spiegelcamera kan leven. Wij zochten het uit!

avatar
door Joram Van Acker
05/09/2025, 12u50