Autonieuws: Officieel

Belgische EV-rijder legt gemiddeld 114 km per dag af, trekt zich weinig van druk op stroomnet aan

Hoewel een elektrische auto vaak gezien wordt als een voertuig waar je nooit ergens mee geraakt, rijdt de Belgische EV-chauffeur gemiddeld 114 km per dag, dat ligt fors boven het Belgische gemiddelde van 35 km per dag als we alle motortypes in rekening brengen. Niet enkel is de elektrische chauffeur een "veelrijder", hij houdt ook weinig rekening met de druk op het stroomnet.

De Belgische EV-rijder is niet vies van een kilometertje meer of minder, dan blijkt alvast uit cijfers van laadpaalaanbieder Easee die een analyse uitvoerde gebaseerd op 1.8 miljoen laadsessies tussen 2022 en 2024 verspreid over 13.528 laadpunten. Daardoor wordt nog maar eens onderstreept dat de vrees van niet-EV-rijders vooral in het hoofd zit. Want ja, je geraakt heus wel naar je werk en terug...

Ver boven het gemiddelde

Volgens de cijfers van Easee rijdt de gemiddelde EV-rijder in België dagelijks 114 km. Dat is fluks boven het gemiddelde van 35 km als we alle aandrijftypes in rekening nemen. Moet die EV-rijder eenmaal gaan opladen aan zijn laadpunt thuis (of toch de lucky ones), dan zien we evenwel dat er weinig rekening wordt gehouden met de druk op het elektriciteitsnet. Van de 1.8 miljoen laadsessies die werden bekeken in het onderzoek bedroeg de gemiddelde geleverde energie 19,4 kWh en duurde de gemiddelde laadsessie 7 uur.

Image

De piekmomenten voor het laden waren tijdens de ochtenduren (7-9 uur) en tijdens de avonddrukte (16-19 uur) met een piek rond 17u. Zonde, want net dan wordt er veel gevraagd van ons stroomnet door gezinnen die rond die tijd ook aan het koken zijn. Opvallend is dat de koudere wintermaanden, vooral december en januari, pieken vertonen in het aantal laadsessies. Al kan een oorzaak snel gevonden worden. EV's verbruiken in die koude periode meer, waardoor eigenaars vaker laden. Enerzijds uit noodzaak, anderzijds omdat ze een psychologische grens qua range willen aanhouden.

Slim laden is eigenlijk een must

Volgens Alfred Kuijer, Country Director France & Benelux bij Easee, staat het elektriciteitsnet met name in de vooravond onder zware druk. "Wanneer we thuiskomen, leggen we de wagen meteen aan de lader. Dat zorgt voor een grote belasting van ons net. Slimme laadsystemen kunnen helpen om deze pieken te verzachten door laadsessies te spreiden gedurende de dag. Dit zal cruciaal zijn naarmate meer mensen overschakelen op elektrisch rijden."

Reacties

De meeste EV rijders kregen hun voertuig in de schoot geworpen door hun werkgever met dank aan vadertje staat . Dito het laden. Wat trekken zij zich aan van de pieken op het net ?

door Thierry
1 maand geleden


Net zomin als iemand die privé een EV rijdt. Zolang er geen motivatie is om buiten de piekmomenten te laden, gaat dit niet werken.

door this
1 maand geleden


Ik merk dat u waarschijnlijk geen firmawagen heeft. Het is niet echt in de schoot geworpen moest u weten hoeveel hiervan van ons salaris wordt afgetrokken. Maar misschien moet u praten over onderwerpen waar je wel iets van af weet? En al zeker niet iedereen over dezelfde kam scheren.

door Kim
1 maand geleden


Maak eens het algemeen totaal. Aankoopprijs, brandstof, onderhoud, verzekering enz.... Dat totaal moet ik " zelf " betalen en ben dus beperkt tot een betaalbaar voertuig. Wat u moet inleveren van uw loon is slechts een fragment van mijn kostprijs. Wat is och arme 500€ per maand van uw loon . Daar kom ik in de verste verte niet mee toe !

door Thierry
1 maand geleden


Dat klopt. Zo'n salariswagen is verre van gratis bij bepaalde werkgevers maar de meesten rijden wel rond in een wagen die ze als particulier nooit zullen aanschaffen. Laat staan dat ze kunnen. Waar de wagen bijna "gratis" is, spreken we over veel bescheidener wagens en is dat ook effectief onderdeel van het loon.

door Jos D.
1 maand geleden


Noem 1 werkgever waar auto's gratis is? Elke werkgever betaalt namelijk voor die auto en voor het verbruik van die auto. Dat is geld dat niet bij jouw loon terechtkomt, maar in de auto gaat. Dus gratis of bijna gratis gaat hier niet op. Wel is het zo dat die auto best goedkoop is, het loon equivalent is een stuk minder waard omdat loontaksen een stuk hoger zijn dan taksen die je voor een bedrijfswagen betaalt.

door this
1 maand geleden


Gooi dat idiote capaciteitstarief eruit, of pas het tenminste aan dat het echt slim kan werken, niet straffend zoals het nu is, in combinatie met een slimme laadpaal, en dan zal er al een groot deel van het probleem zijn opgelost.

door Adriaan
1 maand geleden


Inderdaad, de overheid heeft ons met nul toekomstvisie richting EV's zitten pushen. Heel het concept van capaciteitstarief moet dringend herbekeken worden.

door this
1 maand geleden


Zo zie je maar weer eens dat de range niet zo belangrijk is bij een EV, je kan evengoed wat geld besparen en het model met een kleinere batterij nemen. laadsnelheid is dan veel belangrijker, voor die weinige keren dat je moet laden voor een (zeldzame) langere trip. Ik heb mijn persoonlijke laadpaal zo ingesteld dat die overdag enkel laadt als er overproductie is van mijn zonnepanelen. En daarnaast een tijdslimiet voor het laden van 2u snachts tot 6u smorgens.

door dirk dierickx
1 maand geleden


Vanaf mei tot en met september plug ik ook in bij thuiskomen zodat er gebruikt gemaakt kan worden van én PV overschot én netstroom tot 2500W. Efficiëntie van het laden is groter. Ik kom zo toe t/m de vrijdag en in t weekend is t PV overschot laden al of niet tot 2500W afhankelijk van het zonne aanbid

door Markse
1 maand geleden


Ik laad ook gedurende de dag op alles wat van de pv op het net gezet wordt ben je kwijt. En ja meer dan 60% van het jaar is dat best tussen 13h en 19h

door Erwin
1 maand geleden


Meeste zijn bedrijfs wagens , net zoals mijn wagen. Ik rijd 50000 km per jaar voor het werk. Praktisch verplicht om ev te rijden daar ik anders de wagen niet kan inbrengen. Maar wanneer denk je dat ik kan laden? Idd als ik thuis kom om 17.30 en idd dan is het het duurste moment om op te laden .

door Jorg
1 maand geleden


Mijnheer Jorg. Wie de evidentie niet wil inzien dat een EV aan t infuus gaat bij thuiskomst, zoals bij U en de meeste EV rijders, om geladen te zijn voor de volgende rit zit héél zéker in de luie zetel zijn tijd te verdoen. Enne, t is aan de overheid die EV pusht om te zorgen dat het gebruik ondeperkt mogelijk is door in de nodige bijkomende infrastruktuur te voorzien! Verplichten om dan de gebruiker in te perken gezien de ondermaatsheid van de infrastructuur is een duidelijk bewijs van willen lopen terwijl nog niet gekropen kan worden! Hoogachtend. Joseph Jules Van der Eecken.

door Joseph Jules Van der Eecken
1 maand geleden


Ik heb een plugin hybride. Genoeg laadpalen? Nee! Ik wil geen volledig electrische wagen. Zo af en toe laad ik de wagen, als er per toeval een laadpunt is. Een electrische wagen is enkel handig als je een laadpaal thuis hebt, en nog beter met zonnepanelen. Als ik wil laden, is dat een dikke km verder, een als de wagen geladen is, zijn de parkeerplaatsen in mijn buurt bezet. Dus kan ik mijn wagen nog wat verder gaan parkeren.

door Stefan Uytterhoeven
1 maand geleden


Wat een stemmingmakerij! Top dat veelrijders elektrisch rijden. Logisch ook - een vertegenwoordiger met bedrijfswagen zal uiteraard sneller met een EV rijden dan den bompa die nog 1500km / jaar doet. Sorry, maar dit artikel is laag en fout.

door Sleighs
1 maand geleden


Eens bij nagedacht ? - Dat eigenaars de auto niet graag aan de stekker hebben staan als ze gaan slapen, voor dezelfde reden dat gsm's, elektrische fietsen een andere consumptie artikelen best niet geladen worden zonder toezicht ? Ik denk dan vooral aan auto's die in de woning of net tegen de woning geladen worden. Brandende elektrische auto's mogen dan nog zeldzaam zijn, de angst bestaat. - Dat dankzij de salariswagen ons autopark veel properder is dan bij de buurlanden ? - Dat in moeilijke tijden het nuttig kan zijn dat de werkgever instaat voor je autolening, vooral nu je al behoorlijk veel moet lenen voor een huis ? - Dat de grootste motivatie om 's nachts te laden de prijs kan zijn ? Indien de werkgever nog enkel tussenkomt in de nachtprijs (die moet lager !) en de rest door de bestuurder betaald wordt, mogelijk tot een ommekeer leidt ? - Dat alsmaar zeggen dat vadertje staat meer dit en dat moet doen, ook zorgt dat je morgen nog meer belastingen gaat betalen ? - Dat een snellere lader in een hybride voertuig ervoor zou zorgen dat meer mensen in de dag zouden laden tijdens afspraken, boodschappen, ..., en dus minder CO2 de lucht in zouden sturen ?

door MarcJ
29 dagen geleden


Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen