Eerste test: Mercedes CLE Cabriolet (2024)

Mercedes-Benz CLE Cabriolet review 2024 grijs rijdend

Er zijn nog zekerheden in het leven. Een cabrio van Mercedes is er daar ééntje van. Alhoewel... zowel de C cabrio als E-Klasse cabrio worden op pensioen gestuurd. Wat is deze CLE Cabriolet dan juist? We doen de test.

Wat is dit?

Moeilijk is het niet. "CLE" is simpelweg de nieuwe naam voor een nieuwe coupé en cabrio bij Mercedes. Daarvoor had Mercedes terug de CLK-letters vanonder het stof kunnen halen, maar dan kreeg het merk met de ster zonder twijfel misnoegde E-Klasse-klanten op hun dak. Want deze CLE Cabriolet moet het stokje overnemen van zowel de C-Klasse cabrio als de E-Klasse cabrio. Volg je nog?

CLE, dus?

Jep. Met de nadruk op de "E" achteraan. Want daardoor valt deze CLE in het rijtje van de EQE en GLE. Dat staat natuurlijk goed op je oprit. Dit is momenteel misschien wel de meest geslaagde Mercedes met een E achteraan zijn naam. Doorheen de jaren heeft Mercedes al een paar pareltjes afgeleverd in cabriovorm, dus met de genen zit het goed. Ook deze CLE is een natuurlijke schoonheid.

Mercedes-Benz CLE Cabriolet review 2024 grijs achterkant

Een spitse sportieve snuit en een brede naar boven aflopende derrière geven 'm een bepaalde aanwezigheid. Met een design dat lekker in balans oogt - kijk je mee, BMW? De CLE is zo'n auto waar je een tweede keer naar kijkt als je 'm geparkeerd hebt. je zou 'm wel eens kunnen omschrijven als de perfecte girl next door.

van alle seizoenen thuis

Binnenin hetzelfde verhaal. De CLE oogt mooi, overzichtelijk en klassiek. Het is tegenwoordig zowaar een luxe-item geworden maar we vinden nog fysieke knoppen voor de zetelverwarming en -koeling. Ook het centrale - verticale - infotainmentscherm is goed geplaatst en makkelijk in gebruik. Zonde dan ook dat Mercedes her en der "streelknopjes" installeert. daar waar een simpele aanraak- of draaiknop nog beter zou werken. Interessant is de mogelijkheid om de hoek van het scherm te veranderen. Waardoor er tijdens het open rijden minder last is van weerkaatsing door het zonlicht.

Mercedes-Benz CLE Cabriolet review 2024 grijs rijdend

Ook in de winter kan je gerust met de CLE cabrio op pad trouwens. Mercedes' airscarf blaast immers als vanouds warme lucht in je nek. Misschien zelfs een beetje overbodig, want de koude lucht wordt mooi over de auto geleid via een uitklapbare spoiler op de voorruit (jawel Kenny met je GTI) en is dat nog niet genoeg voor je, dan heb je ook nog windscherm. Al verlies je dan wel de twee achterste zitplaatsen natuurlijk.

Volwaardige vierzitter

Laat je dat windscherm thuis liggen, dan zullen de passagiers achterin nog steeds niet al te veel last ondervinden van turbulentie. Meer nog, je zit achterin rianter dan je zou verwachtten van een cabrio. Nu goed, met een lengte avn 4,85 meter is de CLE dan ook een échte "E". Want compact durven we deze cabrio moeilijk noemen. Met z'n vieren op pad is dus perfect mogelijk! Een belangrijk verkooppunt in dit segment.

Mercedes-Benz CLE Cabriolet review 2024 grijs rijdend

Moet er dan ook nog wat bagage mee? Dan kan dat ook wonderwel. 385 liter krijg je achterin de koffer wanneer het stoffen dakje op de kruin blijft, klap je dat weg (in 20 seconden, tot 60 km/u), dan moet je 90 liter toegegeven. De betere Tetris-speler kan dan nog steeds vier koffers kwijt achterin.

Met de C van cruisen

In een cabrio wil je natuurlijk zo veel mogelijk genieten van de zon. Toch is deze CLE gemaakt om doorheen het jaar te rijden, ook met de kap dicht. Hij is in de eerste plaats vooral heel comfortabel. Zelf reden we met de 220d en 450 4Matic. In beide gevallen werden oneffenheden mooi weggewerkt en zien we ons in één trek naar het zuiden van Frankrijk trekken. Wordt het iets sportiever? Dan voel je dat de CLE Cabriolet geen lichtgewicht is. Ook de 9-traps automaat weet niet altijd raad met het sportiever bochtenwerk.

Mercedes-Benz CLE Cabriolet review 2024 grijs rijdend

Ach, de CLE Cabriolet is helemaal gemaakt om te genieten van glooiende wegen, daarin lijkt hij dan weer onovertroffen. Helaas missen we wat sound van de zes-in-lijn in de 381 pk sterke 450 4Matic. Die zescilinder gaan we hier weinig zien, het goede nieuws is dat de 204 pk sterke 200 benzine zeker voldoet. Wil je toch die extra punch en vierwielaandrijving, ga dan voor de CLE 300 4Matic, dat is dezelfde tweeliter met 258 pk.

Premium prijsje

ij zo'n premium product hoort natuurlijk een premium prijsje. Tegenwoordig verschieten we nog weinig van grote bedragen, dus hier is het: 71.390 euro. Daarvoor krijg je de "basis" 200 cabrio. Hoewel, niet helemaal. Voor dat bedrag krijg je een AMG line. Gezien de beperkte productie en dito cliënteel heeft Mercedes er slim aan gedaan om hem in de basis goed aan te kleden. AMG line, binnen én buiten, zit er standaard op. Je gaat dan ook met weinig klikken(waarvoor dank Mercedes) op een full option CLE uitkomen. Voor ongeveer 77.000 euro hebben wij onze ultieme CLE Cabriolet samengesteld. In verhouding, een vergelijkbare 4 reeks cabrio kost je pakweg 5000 euro minder. Let wel, de iets kleinere open BMW begint reeds bij 59.900 euro.

Mercedes-Benz CLE Cabriolet review 2024 grijs

Conclusie

Er valt weinig af te dingen op deze CLE Cabriolet. Hij is best ruim, massa's elegant en vloeiend comfortabel. Echt een Mercedes waarvoor we Mercedes willen kennen. Valt er dan niets te vitten? Jawel, de prijs is op zijn minst stevig en fiscaal vriendelijke versies zijn ver zoek. Hij is dus wederom voor de lucky few zijn, er zijn nog zekerheden.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Guy 18:20
afbeelding van Guy

Ja een droom wagen maar niet voor mij is te veel geld en ik heb er geen meer

Uw reactie

alle elektrische auto's in 2024, vlaamse premie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws