's Werelds grootste geitenwollensok op vier wielen keert voor zijn vijfde generatie terug als gespierde atleet met een hoop performance onder de kap. Spoel je ogen niet, je kijkt hier daadwerkelijk naar de nieuwe generatie Toyota Prius.
Wat is dit?
De vijfde iteratie van een auto die de voorbije decennia meermaals werd gebruikt als pointe van een mop. Het lachen is nu echter voorbij, want de nieuwe Toyota Prius pronkt plots met een koetswerk zo knap dat hij er de titel World Car Design of the Year 2024 mee verdiende. Daarnaast beschikt hij over een uitermate capabel onderstel en voert Toyota het vermogen op tot ver boven de 200 pk, zonder in te boeten op efficiëntie! En toch... moet je 'm misschien niet kopen.
CHECK HIER ONZE VIDEO:
______Wacht, wat?!
Jep, dat las je goed. Hoewel we enorm gecharmeerd zijn door de nieuwe Prius, raden we je aan 'm niet te kopen. Waarom, dat lees je verder in de test. Laat ons eerst vertellen waarom we wél compleet fan zijn van de vijfde generatie Prius, te beginnen met zijn uiterlijk. Want geef toe: dichter bij een hatchback van Lamborghini zijn we nog nooit geweest. Wie had ooit kunnen denken dat, om de Prius uit te laten groeien van doetje naar strakke knaap, de designers alleen maar de cabine een stuk naar achteren moesten schuiven?
Natuurlijk helpt het hamerhaai-led-signatuur van Toyota een heel 'end, net zoals die stevige vouwlijn die van onderaan de voordeur over de flank loopt. De velgen zijn standaard 19 duim groot, da's wat anders dan de 13-duimers die je op het originele model kon krijgen. Kortom, de Prius is uitgegroeid van geitje naar volbloed wolf.
Multipla-af
Ooit was er een tijd dat het interieur van de Prius kon wedijveren met dat van een Fiat Multipla. In deze nieuwe generatie lijk daarentegen je wel in een straaljager te zitten. Pal voor je neus krijg je een hoogstaand 7-duims instrumentcluster, het stuur is afgevlakt en op de middentunnel prijkt een versnellingspook die meer testosteron uitstraalt dan dat kleine pookje dat je tegenwoordig in een Porsche 911 krijgt.
Over die 911 gesproken, ook het zitcomfort in deze Prius is van een hoog niveau. Zowel voor- als achteraan. Wie dus vreesde dat het coupédakje een impact zou hebben op de zitruimte achterin: geen vrees! Hetzelfde kunnen we spijtig genoeg niet zeggen over de koffer. Die is door dat aflopend dak opvallen klein met zijn 284 liter. Zelfs een Volkswagen Polo doet het beter. Ouch.
Golf GTI-vermogen
Al is dat niet de reden waarom we je afraden deze Prius te kopen. Nee, die reden vinden we voorin want zeg je Prius, dan zeg je natuurlijk hybride. Dat is bij deze vijfde generatie niet anders. Alleen... krijgt Europa die hybride niet. Nee, wij moeten het hier doen met de plug-inhybride. Een kleine prefix met grote gevolgen, want plots kijk je hier naar een Prius met vortig veel vermogen. 223 pk? Je kreeg het tot voor kort in een VW Golf GTI!
Samen met het koppel van 208 Nm (+elektrokracht) en een accu van 13.6 kWh heb je het sprintje naar de honderd afgelegd in 6,8 seconden. Zelfs dat is op het niveau van een hothatch van enkele jaren terug. De Prius is dus een verdomd pittige plug-inhybride geworden. Alleen... is de houdbaarheidsdatum van een plug-inhybride niet verstreken?
Rijplezier... in een Prius?!
Om ons punt extra pijnlijk te maken, besloot Toyota om de vijfde Prius ook nog eens lekker te laten sturen. Het onderhuidse TNGA-platform zegent de Prius met een gezonde balans tussen sportiviteit en comfort. De achteras volgt gewillig de snedige voortrein en toont een speels karakter. Had ons tien jaar geleden gezegd dat de Prius ooit zoals dit zou rijden en we hadden je gevraagd de website te verlaten.
Oké, de CVT-automaat is nog steeds de achilleshiel van de beleving en al het vermogen naar de voorkant sturen zorgt voor de nodige scheut wheelspin, maar rijd deze Prius op 8/10de en zelfs de meest hardcore DRIVR geraakt overtuigd. Daarenboven is 'ie ook nog eens adequaat zuinig voor een PHEV. Je geraakt minimaal 60 kilometer ver met de accu van 13.6 kWh en laat je ook de benzinemotor werken, dan schipper je rond een verbruik van 13,7 kWh/100 km en 1,6 l/100 km.
Model 3 of toch Corolla Station?
Begrijp je nu nog steeds niet wat we tegen deze Prius hebben? Wel, dan vind je in deze paragraaf eindelijk je verlossing: 48.870 euro vraagt Toyota voor deze plug-in. Wie met énige portie gezond verstand is nog bereid zo'n smak geld uit te geven aan een plug-in van Toyota? De zakelijke klant geniet niet meer van het volledige fiscale voordeel en de particulier kan een hoop ander gerief voor dat geld kopen. Voor 48.000 euro koop je ook een Tesla Model 3 of een Polestar 2... Of, voor de particuliere klant, een full option Corolla Hybrid stationwagen met nog dik 10.000 euro over op de bankrekening.
De enige reden dat je deze Prius PHEV dus niet mag kopen, is omdat ze in Japan moeten begrijpen dat we hunkeren naar de Prius Hybrid en dan liefst met een fors lager prijskaartje. In Noord-Amerika start 'ie bijvoorbeeld al aan omgerekend 25.000 euro! Waarom we niet gewoon die Prius hybride krijgen in Europa? Zonder twijfel zitten de strenge Europese uitstootnormen daar voor iets tussen. Toyota kan namelijk - minder dan ander merken - teren op het succes van 100% elektrische modellen en de daarbij horende C02-uitstoot van 0 gram per kilometer. Elke gram die ze kunnen besparen is dus meegenomen.
Conclusie
De nieuwe Toyota Prius plug-in rijdt beter dan ooit, ziet er extreem gelikt uit een schermt met het interieur van een gevechtsvliegtuig. Toch moeten we in West-Europa een statement maken: geef ons ook de klassieke hybride, Toyota! Zodat ook de particuliere klant kan proeven van het beste oosterse recept in jaren.
Reacties
door JP Holland
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen