Rijtest: Volkswagen Golf Variant 1.0 eTSI (2021)

In de schaduw van de ID-modellen lanceerde Volkswagen ook de breakversie van de Golf. Ruimte en technologie zijn ook hier weer de kernwoorden. Wij namen de ruimtegolf mee voor een uitstapje.

Een uitstap richting de Ikea zou je dan denken. Al is de Golf Variant nu ook weer niet zó ruim dat je er je nieuwe keuken in één keer in vervoerd krijgt. Hij groeide wel zes centimeter tegenover zijn voorganger en meet nu 4,63 meter. Dat komt al in de regionen van de Volkswagen Passat van zo'n twee decennia geleden. De kofferruimte groeide mee tot 611 liter en is daarmee al lang niet meer de grootste binnen de groep. Eerder zag de Golf Variant de Octavia Combi met 640 liter al passeren en nu is ook de Leon ST met 620 liter iets meer bagagebegerig.

In profiel blijft de look van de Golf Variant behouden, al lijkt het dat de zes extra centimeter vooral aan de onderzijde werden bijgetrokken. Een gevolg daarvan is dat de kofferklep een stuk schuiner afloopt. Zouden daar wat liters inhoud zijn blijven liggen? Verder krijgt deze Golf Variant de neus van zijn hatchbackbroer opgekleefd en dat is niet slecht. Dat ziet er zelfs een beetje futuristisch uit, zeker als je de dagrijverlichting opzet en de golfstickachtige ledstrepen doorheen de koplampen ziet turen.

Veegstreepjes

Het belangrijkste van de Golf Variant zit natuurlijk binnenin. We haalden de breakversie van de Golf op toen het al donker was, en dan kwam er al direct een gebrek van de technologie naar boven. Om de knoppenrommel te minimaliseren gebruikt Volkswagen namelijk een combinatie van het touchscreen voor het infotainment en een soort onzichtbare veegstreepjes - voor snelle bediening van radio en temperatuur - die in de middenconsole verwerkt zijn. Onzichtbaar, dat wil zeggen dat je bij daglicht wel de aanduidingen kan zien maar Volkswagen lijkt de verlichting van die veegstreepjes - ze heten officieel trouwens "touchsliders" - te zijn vergeten.

Het gevolg daarvan is dat we in plaats van de radio een veegje luider te zetten plots de interieurtemperatuur naar 24 graden zagen klimmen. Klein vergetelheidje dus, met een groot gevolg, want dat bedienen via de veegstreepjes lieten we al snel voor een moment met meer zon in de lucht. Wel een mooie vernieuwing op de Golf is het head-updisplay, zodat je niet langer je blik van de weg hoeft te halen om te zien hoe snel je rijdt.

Ruimtevoordeel

Verder valt het bij de Golf op hoe clean het interieur er tegenwoordig uitziet. Zo zitten er standaard digitale tellers in en krijg je de nodige info op de display te zien. Het scherm in de middenconsole krijgt geïntegreerde toetsen en ook de pook van de automaat is tegenwoordig een klein stompje geworden.

De inzittenden krijgen volgens Volkswagen het meeste voordeel bij de tot 2,67 meter verlengde wielbasis. Zo krijgen de achterste inzittenden meer ruimte. Dat geldt ook in de breedte trouwens, want de achterbank werd vijf centimeter breder. De zetels zijn mals gevuld en zitten comfortabel. Volkswagen houdt de korrelige stukken plastic grotendeels buiten het gezichtsveld, al konden ze het niet laten om ze ook in de portieren en de middenconsole te bezigen.

Olifant in de kamer

De ruimte van de koffer bezongen we eerder al lyrisch. Het neerklappen van de achterbank gaat makkelijk door een druk op de knop aan de binnenkant van de koffer. De achterbankleuning gaat dan wel neer, de zitting blijft waar ze was, zodat er nooit een vlakke laadvloer gemaakt kan worden. Denk daar even aan voordat je plaatwerk wil gaan vervoeren.

We gingen op stap met de Golf Variant in de eTSI-uitvoering. Daarbij gaat het om de éénliter driecilinder. Mogen we de olifant in de kamer direct benoemen? De 110 pk maakt de wagen traag aanvoelen. Nochtans krijgen we een DSG7-versnellingsbak standaard op deze milde hybride, toch trekt de motor de 1.265 kilogram zware Golf Variant in 10,6 seconden naar de 100 km/u. Dat is zelfs 0,1 seconden trager dan de versie zonder milde hybride technologie maar dat zal je niet voelen. Wat die mild hybrid-technologie dan bijdraagt? Op papier stoot je met 120 g/km 5 gram minder CO2 uit dan in de versie zonder 'e' voor de benaming. In de praktijk blijkt dat het verbruik met een goeie 5,5 liter binnen de perken blijft.

De Golf Variant met eTSI-motor heb je vanaf 30.910 euro. Dat is een stevige 2.760 euro meer dan de versie zonder mild hybrid, al krijg je er bij die laatste geen DSG7-automaat bij. Ook de 1.5 TSI met manuele bak en 130 pk kost je nog altijd 1.140 euro minder. Wij vragen ons dan ook af of je niet beter nog even op je bankrekening gaat kijken of je niet gewoon wat meer centen kan neertellen voor de 1.5 eTSI met 150 pk en DSG7-automaat.

conclusie

De Golf Variant is gegroeid en doet nog altijd waar hij al van bij het begin goed in was: bagage stouwen in comfort. Daarnaast lijkt het wel alsof Volkswagen op vlak van afwerking wel wat steken liet vallen. Zo zit de bagageruimte niet helemaal strak en zijn ook de onverlichte veegstreepjes weinig intuïtief.

Specificaties

Motor

1.0 TSI, turbo benzine met milde hybride

Vermogen

110pk

Koppel

200 Nm

Overbrenging

DSG 7 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 265 kg

Topsnelheid

202 km/u

Prijs testwagen

€ 33 865.00

Prijs basismodel

€ 30 910.00

0 tot 100 km/u

10.60 sec

Gemiddeld testverbruik

5.30 L/100km

Min. kofferinhoud

611 L

Max. kofferinhoud

1 642 L

CO2-uitstoot

120 g/km

BIV

€ 116.00

Rijtaks

€ 113.00

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
John 13:29
afbeelding van John

Als "goede huisvader" zou ik denken dat de 1.5 TSI (130PK manueel 123g CO²) de juiste keuze is. Die 1.5 TSIe (150PK DSG CO² van 128g) kost 3700 Eur meer (dan de manuele versie), de 1.5 TSIe (130PK DSG 125g) kost ook nog steeds 2770 Euro meer. De goedkoopste is op papier ook de zuinigste, geen idee waarom ik meer zou moeten uitgeven?

Maarten 14:09
afbeelding van Maarten

De mild-hybrides hebben voor de constructeurs het voordeel dat ze een gunstig regime hebben bij Europa. Door extra voordeel toe te kennen aan specifieke innovatieve technologieën, zoals een 48V mild-hybrid-systeem dat beperkt elektrische bijstand levert, kan een constructeur niet alleen z’n feitelijke uitstoot laten dalen. Hij kan er ook bonussen voor krijgen. Tot maximaal 7 gram gemiddelde uitstoot kan een merk daarmee compenseren.

Info: https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/BRIE/2018/614689/EPRS_BRI%...

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws