Rijtest: Seat Leon e-Hybrid ST (2021)

SEAT Leon Sportstourer FR e-Hybrid test Autofans 2021

Met de nieuwe Leon ziet Seat ook de eerste plug-in hybride zijn intrede maken in het gamma. Heeft die een meerwaarde tegenover de gewone Leon met diesel- of benzinemotor?

De nieuwe Leon e-Hybrid ziet er alvast niet veel anders uit dan zijn conventionele broers. Een laadklep en een e-hybrid logo zijn zowat de enige dingen die hem onderscheiden van de andere motorisaties in het gamma. Dat betekent dat deze plug-in hybride Leon recht heeft op dezelfde scherpe lijnen en de typerende aanblik van de Seats met de dichtgeknepen koplampen. Het verschil zit echter onderin.

echte stekkerhybride

De Seat Leon e-Hybrid krijgt namelijk een 1.4 benzinemotor die wordt gekoppeld aan een elektromotor. Zo wordt wat extra vermogen gegenereerd en kan op brandstof worden bespaard. Fossiele brandstof bedoelen we daarmee, want de elektromotor lust wel wat stroom. Die stroom wordt geleverd vanuit een 13 kWh sterke lithium-ion accu die een plaatsje vindt onder de laadvloer van het bagageruim. Dat betekent wel dat de Leon wat laadruimte verliest. In de hatchback gaat het over 90 liter, de Sports Tourer ziet de bagageruimte verkleinen van 620 naar 470 liter, dat is niet min.

seat leon sportstourer fr ehybrid test autofans 2021

Seat geeft de e-hybrid - niet te verwarren met de eTSI met milde hybride aandrijving - een 1.4 met 150 pk mee. Die benzinemotor wordt dus gekoppeld aan een elektromotor met een vermogen van 116 pk. Onderaan de streep zorgt dat voor een gecombineerd vermogen van 204 pk als uitkomst. Daarmee kunnen we zelf een streep trekken in 7,5 seconden van 0 naar 100 km/u, al moet de batterij daarvoor natuurlijk wel opgeladen zijn. Een volgeladen accu gaat vlot 50 kilometer mee. Dat is genoeg voor dagelijks woon-werkverkeer al leert de ervaring ons dat we er liever wat mee rond de kerktoren bollen omdat op de snelweg het niveau van de accu vlotter naar beneden gaat. Gecombineerd kwamen we tijdens onze test op een verbruik van 3,9 l/100 km al is dat natuurlijk afhankelijk van hoe vaak je de batterij oplaadt door de auto aan de stekker te hangen.

SEAT Leon Sportstourer FR e-Hybrid test Autofans 2021

Met 204 pk en een halve elektrische aandrijving op de voorwielen is de Seat Leon e-Hybrid best vlot te noemen. Met opgeladen batterij komt daar nog de stilte en de souplesse van de elektromotor bij, zodat de Leon zich als een comfortabel stille compagnon voor de weg aanbiedt. Wel is het zo dat bij scherper sturen de Leon e-Hybrid niet thuis geeft, of toch veel minder dan wanneer we hem op benzine rijden. Het lijkt erop dat Seat het scherper sturen overlaat aan de eveneens hybride Cupra Leon met 245 pk. Anderzijds wil Seat ook niet dat we veel gaan switchen tussen benzine- en elektroaandrijving want de mogelijkheid om te wisselen tussen beide en zo de accu wat meer te sparen of net meer te gebruiken is diep weggestopt in de menu's van het infotainmentsysteem.

SEAT Leon Sportstourer FR e-Hybrid test Autofans 2021

competitiefst in de groep

De Seat Leon e-Hybrid heb je in breakversie vanaf 35.660 euro. Dat kan veel lijken maar dat komt vooral omdat Seat de plug-in hybride Leon enkel als XCellence of als FR aanbiedt. Bij Volkswagen heb je voor dat geld een Golf Variant eTSI met 150 pk en een buidel vol opties. Dan is binnen dezelfde groep de Skoda Octavia iV Combi een betere kampgenoot, vanwege dezelfde opbouw. Hoge ogen trokken we echter toen we recent naar de prijs op zoek gingen en zagen dat de Tsjech niet buiten gaat voor minder dan 46.570 euro. Slik. In buurland Frankrijk biedt Renault de Megane Grandtour e-Tech Plug-in Hybrid aan vanaf 34.775 euro. Voor de Peugeot 308 SW hybrid kost met zijn 37.879 euro in Allure-versie net iets meer. Wel kunnen we zien dat ook in het Verre Oosten een plug-in hybride break staat te blinken, de Kia Ceed SW moet daar in plug-in hybride vorm 35.390 euro kosten en zit daarmee op dezelfde hoogte als de Seat.

SEAT Leon Sportstourer FR e-Hybrid test Autofans 2021

conclusie

De Seat Leon e-hyrbid profileert zich ook in stationwagonvorm als een discrete plug-in hybride. Zolang de laadkabel niet in de lader zit, merk je amper dat je met een hybride wagen onderweg bent. De stilte en het verbruik zijn de enige zaken die je aangeven dat je niet gewoon met een krachtigere versie van de doorsnee Leon op de baan bent. Het kan een doorslaggevende factor zijn voor de klanten die toch al gecharmeerd zijn door de strakke lijnen van de Leon.

seat leon sportstourer fr ehybrid test autofans 2021

Specificaties

Motor

1.4 turbo benzine + elektromotor

Vermogen

204pk

Koppel

350 Nm

Overbrenging

automaat dubbele koppeling, 6 versnellingen

Aandrijving

voorwiel

Gewicht

1 558 kg

Topsnelheid

220 km/u

0 tot 100 km/u

7.70 sec

Gemiddeld testverbruik

2.50 L/100km

Min. kofferinhoud

470 L

Max. kofferinhoud

1 450 L

CO2-uitstoot

34 g/km

Auteur: Sven
Reacties: 0 reacties

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws