
In de herfstdagen van zijn carrière kreeg de Mitsubishi ASX opnieuw een facelift. Maken de wijzigingen deze ancien nog relevant in het competitieve SUV-segment?
Exact tien jaar geleden verscheen de Mitsubishi ASX op de markt. In die tien jaar is er veel veranderd: de ASX kreeg enkele facelifts, Mitsubishi ging deel uitmaken van de alliantie tussen Renault en Nissan, en dieselgate zette de hele autosector op zijn kop. Dat maakt dat de ASX vandaag zijn carrière afsluit in een heel ander autolandschap dan dat waarin hij een decennium geleden begon.
Wat tien jaar lang wel een constante bleef, is de populariteit van SUV’s. Zeker in het C-segment, waar onder meer de Volkswagen Tiguan en Nissan Qashqai de plak zwaaien, maar ook waar deze ASX voor Mitsubishi een cruciale speler blijft. Doorheen zijn carrière maakte de ASX een derde tot een vierde van de Japanse verkoop in Europa uit. Alleen het laatste jaar viel die verkoop terug tot een vijfde van wat Mitsubishi bij ons verkocht, maar daar zit ongetwijfeld de Eclipse Cross voor iets tussen.

Dynamic Shield
De recentste facelift, die dateert van afgelopen jaar, moet de ASX een laatste zetje richting welverdiend pensioen geven, en hem visueel in lijn trekken met diezelfde Eclipse Cross en met Mitsubishi’s succesmodel, de Outlander. De Japanners pasten dus het Dynamic Shield toe, Mitsubishi-terminologie voor het huidige radiatorrooster, dat ook de voorbumper, motorkap en wielkasten mee verandert.
Achteraan zien we nieuwe lichtblokken, en eveneens een gewijzigd ontwerp voor de bumper. Verder noteren we vooral nieuwe koetswerkkleuren en velgdesigns. Een voorzichtige maar logische facelift voor een succesmodel dus. Binnenin werkten de designers vooral aan nieuwe materialen, opgewaardeerde bedieningselementen en een groter infotainmentscherm. Dat meet nu 8 duim in diameter. Het dashboard oogt wat somber, de ergonomie laat hier en daar een steekje vallen en het geheel kan de rimpels niet langer verbergen, maar de binnenruimte is wel op peil, inclusief de koffer.

Atmosferisch
De grootste wijziging bij de facelift is echter terug te vinden onder de motorkap. Daar maakte Mitsubishi zijn ASX namelijk WLTP-proof. Exit de atmosferische 1.6, enter geen 1.5 turbobenzine zoals in de Eclipse Cross, maar een... atmosferische 2.0. Dan is het mentaal natuurlijk even herkalibreren, als je weet dat het maximumkoppel van 195 Nm pas bij 4.200 tpm vrijkomt en het maximumvermogen van 150 pk pas bij 6.000 tpm.
Toch zet deze tweeliter op papier aanvaardbare prestaties neer: 0 tot 100 km/u duurt 10,2 seconden, de topsnelheid ligt op 190 km/u. En in de praktijk komt hij, eens op dreef, gelukkig aangenaam voor de dag. Mitsubishi heeft de geluiddemping aardig voor elkaar, al blijft het natuurlijk zaak de viercilinder in het juiste toerental te houden. Dat de ASX standaard een manuele vijfbak krijgt, laat zien dat hij echt wel op leeftijd is gekomen. Het alternatief is een continu variabele transmissie, die al helemaal oproept tot een relaxte rijstijl.
Dat is sowieso de manier waarop je de ASX het best rijdt: de vering is meegaander dan je verwacht, en dat veroorzaakt de nodige koetsrol in de bochten. Het stuur mist bovendien ook precisie. Het rijcomfort is gelukkig wel op niveau, de instap door het hoge zwaartepunt perfect voor het grootste deel van de kopers. Die zullen evenmin wakker liggen van het gebrek aan vierwielaandrijving: Mitsubishi biedt het wel aan op de ASX, maar de Belgische importeur doet er niet aan mee.

Prijzen
Voor zijn gefacelifte ASX vraagt Mitsubishi minstens 22.240 euro. Hij is dan standaard onder meer al voorzien van led-koplampen, manuele airco en een licht- en regensensor. Interessanter wordt het vanaf de uitvoering Intense (24.490 euro), die er smartphone-integratie, digitale radio, een achteruitrijcamera en automatische airco bovenop doet. De uitvoeringen Diamond Edition (26.140 euro) en Instyle (29.140 euro) voegen daar nog wat luxe-items aan toe, naast moderne rijhulp. Voor de CVT-versnellingsbak reken je 1.500 euro extra.
Halen we de twee eerdergenoemde referenties in het C-segment erbij, dan begint de Volkswagen Tiguan aan een hogere catalogusprijs (29.215 euro), maar dan krijg je een soepelere 1.5 TSI van 130 pk met manuele zesbak. De Nissan Qashqai, die ook al een dagje ouder wordt, begint vanaf 24.540, en heeft dan de 1.3 DIG-T 140 in het vooronder.

Conclusie
De wellicht laatste facelift geeft deze Mitsubishi ASX weer enkele jaren respijt. Toch krijgt hij het steeds moeilijker om zijn leeftijd te verbergen, en wordt hij aan alle kanten onder druk gezet door de uitgebreide en jongere concurrentie. Maar wie een eerlijke no-nonsense SUV zoekt voor de hogere rijpositie – dat blijkt immers vaak nog de belangrijkste aankoopreden – vindt in deze ASX een betaalbare outsider.

Specificaties
2.0 benzine, vier-in-lijn
150pk
195 Nm
5-bak, manueel
voorwiel
1 280 kg
190 km/u
€ 26 140.00
€ 22 240.00
10.20 sec
7.30 L/100km
406 L
161 g/km
Recente reacties
Fisker landt in België: orderboekjes voor elektrische Ocean geopend (2023)
Al ze prijs onder de 40000€ is dit een leuk alternatief voor al die Chinese EV brol, de Vlaamschen...
Door Vigor Mortsen 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Zoals THIS ook al aangaf zal het zeker duurder worden. Een paar jaar geleden bracht de auto-branche...
Door John 2 dagen geleden
EV-premie tot 5.000 euro: Vlaamse Regering wil particulier in elektrische auto krijgen
Ik snap eigenlijk niet waarom mensen denken dat elektrisch rijden goedkoop moet blijven. Het enige...
Door this 2 dagen geleden
Nieuwe BMW X2 plaagt met langer silhouet... o ja, en verlichte neusgaten
Nog ff en hij kan ook niezen :-)
Door Jos D. 3 dagen geleden