Na Toyota gaat ook Lexus overstag voor elektrisch, met deze nieuwe RZ. De basis van beide merken is identiek, maar deze premiumversie krijgt eigen technologie en enkele primeurs in de automobielgeschiedenis. Schone schijn of effectief evolutie?
We moeten het je niet vertellen: de Toyota-groep springt met lichte tegenzin op de elektrische trein. Niet dat de Japanners afkerig staan tegenover elektrificatie: al ettelijke decennia zijn ze de hybridespecialist bij uitstek. Toch is een elektrisch model onvermijdelijk. Na de Toyota bZ4X is dit dus Lexus’ luxeversie. Of is dat deze auto te simpel samengevat?
In dezelfde lijn
Ja en nee. Beide elektrische familieleden delen uiteraard dezelfde fundamenten, het moduleerbare eTNGA-platform van de groep. Maar er komt meer dan een simpele copy-paste-oefening aan te pas, in tegenstelling tot wat Toyota en Subaru hebben gedaan. De Lexus RZ volgt immers zijn eigen pad, dat van de... Japanse styling. De RZ past dus de recente stijlgids toe die de NX en RX introduceerden.
Je krijgt dus scherpe en dynamische lijnen, die allemaal vanuit de grille lijken te vertrekken. En omdat het een elektrisch model is, hebben de Japanse designers zich wat meer vrijheden veroorloofd en de grille en bumpers met elkaar laten versmelten. Persoonlijk vinden we dit resultaat meer geslaagd dan andere elektrische modellen met kunstmatiger lijnenspel.
Nochtans zie je in profiel nog het meest gelijkenissen met die andere nieuwkomer bij het Japanse premiummerk, de RX. Daarvoor hoef je alleen maar naar de dynamische vormen en de gordellijn te kijken, die net voor het achterste zijruitje opwipt. De gelijkenis met de RX is onmiskenbaar. Achteraan is er een grote doorlopende ledstrook en wordt de naam ‘Lexus’ voluitgeschreven, zoals de traditie het vandaag wil. De nogal lage RZ is allerminst klein: met 4,8 meter plaatst hij zich makkelijk boven de bZ4X, hoewel hij dezelfde wielbasis van 2,85 meter behoudt.
Teugels
In het interieur van deze RZ keert de filosofie van de recente Lexus-modellen terug. Het Japanse marketingteam spreekt over het concept ‘Tazuna’, het equivalent van de teugels van een paard. Met andere woorden: alle bedieningsorganen staan binnen arm-, vinger- en handbereik, waardoor je nauwelijks je hand moet uitstrekken. De meeste bedieningsorganen staan achter het 14 duim grote touchscreen van het infotainmentsysteem, maar gelukkig laat Lexus nog fysieke knoppen staan voor de essentiële functies.
Allemaal goed en wel – en beter dan bij de Toyota, maar dat terzijde – maar dé aandachttrekker is ongetwijfeld het kleine vlindervormige stuur. Jawel, de Tesla-invloeden hebben ook Japan bereikt. Nochtans monteert Lexus niet gewoon een ander stuur en daarmee uit, want de Japanners leveren natuurlijk geen half werk. Het merk wijzigt heel de stuurinrichting in een elektronische bediening (One Motion Grip) zonder fysieke link. Daardoor is het oneindig variabel en beweeg je het stuur over maximum 150 graden. Je hoeft de armen dus niet te kruisen.
Nog een nieuwigheid: de ingenieurs hebben stralingswarmte in het dashboard gestopt. Dat soort verwarming zou efficiënter en zuiniger moeten zijn, en het gevoel geven van een ‘warme deken om de benen van de passagiers’. Of dat klopt, hebben we tijdens onze eerste kennismaking in het zuiden van Frankrijk niet kunnen verifiëren.
Zelfde batterij, meer vermogen
Onder dat specifieke koetswerk huizen nog enkele vertrouwde elementen. Zoals de batterij met een brutocapaciteit van 71,4 kWh, die integraal onderdeel uitmaakt van het chassis. In de RZ 450e voedt die batterij twee elektromotoren: een van 150 kW op de vooras en een van 80 kW op de achteras, goed voor een gecombineerd vermogen van 313 pk en vierwielaandrijving. Dat laatste wordt geregeld via nieuwe software, Direct4, die bliksemsnel zou moeten reageren.
Voor het rijbereik pakt Lexus het voorzichtig aan, en zegt het maatregelen genomen te hebben om de lange levensduur te garanderen, zoals specifieke koeling. Het resultaat is 440 kilometer voor de basisversie met 18-duimsvelgen. Als het wat stijlvoller mag zijn, haal je met 20-duimsvelgen een rijbereik van 395 kilometer.
Simpelweg indrukwekkend
Onderweg is het eerste wat opvalt uiteraard het One Motion Grip-stuur. Je went verrassend snel aan het feit dat je nooit je handen van het stuur moet halen om over te nemen en het dus gewoon op kleine beweginkjes kunt houden. Niet dat de vooras ultragevoelig is, maar de technologie maakt van manoeuvres kinderspel en versterkt het gevoel van stabiliteit in rechte lijn. De kleine correcties die je normaal doorvoert om op slecht wegdek rechtdoor te blijven rijden? Niet nodig in deze RZ. De rijdynamiek wordt er bovendien door versterkt, en de feedback lijkt veel beter dan bij sommige elektronisch bekrachtigde stuurinrichtingen.
Voor de rest schittert de RZ 450e in zijn dualiteit van rijcomfort en rijdynamiek. Een elektrische auto die eindelijk goed gedempt is? Right this way! Tegelijk houdt de twee ton zware SUV zijn koetswerkbewegingen beperkt tot een minimum. Hij verkiest natuurlijk lange, snelle bochten over kleine doordraaiers, maar pretendeert natuurlijk ook geen Franse hot hatch te zijn.
Vakantieliefde?
Je begrijpt het al: de Lexus RZ heeft ons overtuigd. Maar is het een vakantieliefde onder de Provençaalse zon? Mogelijk, want we moeten erbij vermelden dat het One Motion Grip-stuur in 2025 pas als optie beschikbaar wordt. Lexus is namelijk nog bezig aan de finetuning.
En dan is er de prijs. De Lexus RZ 450e is beschikbaar met één motor en één batterij, en begint vanaf 74.750 euro. Dat is niet goedkoop, maar de Japanners schermen natuurlijk met een zo goed als volledige standaarduitrusting en acht jaar onderhoud.
Het verbruik tot slot? Onze ervaring met de technisch verwante Toyota leert dat het verbruik tijdens de eerste kennismaking in het buitenland allerminst overeenkomt met de realiteit. Nochtans is het misschien iets minder onrealistisch voor de Lexus. Op de snelle wegen van de Provence haalden we een gemiddeld verbruik van 19,8 kWh/100 km. Iets meer dan de officiële cijfers (18,7 kWh/100 km met 20-duimsvelgen), maar de temperatuur van 15 graden was ideaal. Benieuwd hoe dat in ons land gaat zijn.
Conclusie
De Lexus RZ is niet zomaar een elektrische auto met versierinkjes om de homepages van de autowebsites te halen. Het elektronische stuur trekt de aandacht, maar voegt wel degelijk iets toe. Daarnaast slaagt de elektrische Japanner erin om een premiumrijbeleving voor te schotelen, die uitstekende geluiddemping combineert met gewatteerd comfort en een geslaagde rijdynamiek. Dat ligt wel anders bij heel wat concurrenten...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen