Essai

Rijtest & video: Land Rover Discovery Sport (2015)

Zeg maar adieu tegen de Freelander, want met de Discovery Sport zet Land Rover een nieuwe deelnemer neer voor het segment van de compacte luxe-SUV's. Blijft het Land Rover-DNA echter behouden?

Sinds Tata Motors zich begon te moeien met Jaguar en Land Rover gaat het beide merken voor de wind. Die positieve evolutie geeft Land Rover de kans om een nieuwe strategie uit te dokteren. Eentje die gewag maakt van drie submerken. De Range Rover-lijn kennen we al jaren en pakt uit met de über-Range Rover, de Sport en de Evoque. De Defender-lijn is ook geen onbekende met de allesverslindende Defender in al zijn vormen. De Discovery-lijn is compleet nieuw en deze Sport is daar het eerste kind van...

Alle Disco's op een rij

Toegeven, de naam Discovery is niet helemaal een vreemde bij Land Rover. Wel zal het merk die naam vanaf nu hanteren als submerk. Waardoor je net zoals bij Range Rover een Sport-variant, een 'echte' Discovery als nog ander grut (Discovery Evoque?) kan terugvinen met de Discovery-badge. Een strategie die het merk toelaat om een veilig segment te creëren. Want de Defenders zijn voor de die hard offroaders terwijl je bij Range Rover de nodige luxe krijgt (en het daarbij horende prijskaartje).

Image
land-rover-discovery-sport-rijtest-2015

De modellen bij Discovery moeten dus de connectie tussen beide maken en - laten we er niet kinderachtig over doen - met een sensibel prijskaartje kunnen uitpakken. Of de Discovery Sport dat kan doen, daar hebben we het later over. Laten we eerst maar het uiterlijk onder de loep nemen.

Discovery Evoque?

Komt zo'n Disco Sport namelijk in je achteruitkijkspiegel hangen, je zou denken met een Evoque te maken te hebben. Daar kunnen we niet rouwig om zijn, maar een uniek gezicht krijgt de Discovery Sport alvast niet. Nee, dat unieke moet je op de flanken zoeken, want de enorm dikke C-stijl (achter de achterste deuren) is een knipoog naar de Discovery van weleer en laat het dak optisch zweven. Best fraai.

Image
land-rover-discovery-sport-rijtest-2015

Achteraan krijg je twee einddempers en een vormgeving die wederom niet verbergt dat het misschien liever een Range Rover had willen zijn. Net zoals de voorkant hoeft dat echter geen teleurstelling te zijn. Want globaal gezien staat hij stevig op zijn pootjes.

Kwalitatieve sprong

Binnenin valt meteen het Land Rover-DNA op. Hoezo? Wel, alle bedieningselementen zijn lekker blokkerig. Dat is niet omdat ze bij LR niet in staat zijn om fijngevormde elementen te creëren, nee, de ingenieurs vonden het een must dat je alles kan bedienen met dikke handschoenen aan. Het dashboard oogt daardoor lekker stevig. Alsof je er met een hamer op te keer zou kunnen gaan. Doe dat echter maar niet, want hoewel de gebruikte materialen er een stuk op vooruit gaan tegenover de Freelander, valt er toch nog stevig wat plastiek te bespeuren.

Desalniettemin weet Land Rover op de juiste plaatsen wat leder te toveren. Zeker de lederen deurhendels zijn een fijne touch. Verder krijg je een gloednieuw infotainmentsysteem in de Discovery Sport. De systemen van de concurrentie wegblazen gaat dat nog altijd niet doen, maar het werkt zeer intuïtief in tegenstelling tot wat het merk enkele jaren geleden durfde verkopen.

Image
land-rover-discovery-sport-rijtest-2015

Naast al die accenten en elektronica krijg je gewoon enorm veel plaats in de Discovery Sport. Er is zoveel plaats over dat je in de koffer nog eens twee stoeltjes aantreft. Inderdaad; dit is de eerste 7-zits SUV in het segment. Anderzijds moet je geen seconde denken dat het volwaardige stoelen zijn om twee volwassenen mee te nemen naar het zuiden van Frankrijk. Bekijk ze eerder als noodzitjes.

Beterschap op komst

Onder de kap van ons testexemplaar zit de 2.2 SD4-diesel. Een iets ouder blok uit de Land Rover-stal dat 190 pk en 420 Nm naar de vier wielen sluist via een manuele zesbak. Die doet zijn job naar behoren maar maakt van de Discovery Sport gaan vlotte verschijning. Daarvoor legt de Brit met 1.775 kg iets te veel kilo's in de weegschaal. In de prijzen vallen zal de motor niet meer doen. Dat hoeft ook niet, want tegen het einde van 2015 wordt de 2-liter Ingenium-diesel beschikbaar. Die gloednieuwe motor wordt ook gebruikt in de Jaguar XE en zal met 150 pk zo'n 119 gram uitstoten. Kanttekening daarbij is wel dat die motor aan voorwielaandrijving wordt gekoppeld.

Image
land-rover-discovery-sport-rijtest-2015

De 2.2 SD4 laat onze mond dan misschien niet opvallen, het rijgedrag van de Discovery Sport wel. Nu ja, niet dat we onze kaak breken, maar Land Rover heeft een best strak sturende SUV neergezet. Geen wonder, want onderhuids zit het chassis van de Evoque. Het maakt dat je zorgeloos kilometers kan malen met de Discovery Sport. En laat dat nu net zijn waar 'ie voor gemaakt is. Waar is die voorwielaandrijving?

Britse uitverkoop

Gelukkig ook maar, want de Discovery Sport moet het opnemen tegen best wat straffe concurrentie. Zo denken we aan de BMW X3, Audi Q5, de nieuwe Mercedes GLC en mogen we de iets meer noordelijke gelegen Volvo XC60 niet vergeten. Om daar weerwoord op te kunnen bieden trekt Land Rover twee trucjes uit haar toverhoed. Enerzijds de kaart van ruimte. Want tegenover die Duitsers (en Zweed) biedt de Sport stukken meer plaats. Om de kofferruimte er even bij te nemen; met standaard 981 liter kan je bijna het dubbel laden vergeleken met de kofferruimte van de andere concurrenten.

Image
land-rover-discovery-sport-rijtest-2015

Anderzijds is het een totaal koopje. De vanafprijs voor de Discovery Sport ligt op 33.900 euro. Vergelijken we even; dan kost een Audi Q5 minstens 36.750 euro, een Volvo XC60 36.600 euro en een BMW X3 zelfs 37.900 euro. Een prijsverschil waar je best wel wat opties voor kan aanvinken.

Conclusie

Met de Discovery Sport zet Land Rover een SUV neer met de looks van een Ranger Rover, het gebruiksgemak van een Defender voor een laag prijskaartje. Zowat de Land Rover voor de werkende middenklasse. Of simpeler gezegd: Eigenlijk de meest logische SUV die ze ooit bij Land Rover in elkaar hebben geschroefd.

De video bekijken? Dat doe je hier.

Spécifications

Puissance190 pk
Transmission6-bak manueel
Entraînementvierwiel
Poids1 775 kg
Vitesse maximale188 km/h
Prix du modèle de base€ 33 900
0 à 100 km/h10.40 sec
Capacité minimale du coffre981 L
Capacité maximale du coffre1 698 L
Émissions de CO2159 g/km
Taxe routière0

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter