Actualités

Moeten steden straks SUV's verbannen?

Het aandeel van de SUV en de crossovers in de autoverkoop in ons land blijft stijgen. In de eerste drie maanden was bijna één op twee verkochte wagens een SUV. Voor Mobiliteitsdeskundige Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om diens vrijheden te beperken.

De SUV en de crossover, vaak geadverteerd als een auto voor de 'urban jungle', de stad dus. Maar vaak doen ze daar meer fout dan goed want zo'n SUV geeft een vals gevoel van veiligheid. Volgens Eva Van Eenoo (VUB) is het tijd om de toelatingen voor de SUV's tot de stad te herbekijken. Ze pleit dan ook voor no-SUV zones.

"Meer en meer steden (zoals Antwerpen, Brussel,...) beginnen lage-emissiezones in te richten. Maar als we proberen te reguleren welke wagens er in stadscentra nog binnen mogen, moeten we misschien wat breder nadenken en niet enkel de roetuitstoot bekijken," aldus Van Eenoo op Radio1.

Ze pleit er dan ook voor om verkeersveiligheid vanuit een breed perspectief te bekijken. Een auto met een grotere massa zorgt voor een grotere kans op ernstige letsels. Een SUV zorgt vooral voor een veiliger gevoel voor de inzittenden maar het zou kunnen dat je dan minder alert reageert op de omgeving rond je.

Ajouter un commentaire

Vous devez être connectés pour poster un commentaire.

Se connecter