Zes weetjes over de elektrische Hyundai Ioniq 6

Hyundai Ioniq 6 Autosalon 2023

Hyundai heeft zijn nieuwe elektrische auto klaar – of moeten we zeggen ‘Ioniq’, want dat is zo’n beetje het elektrische submerk van Hyundai geworden. Is je interesse daarmee al gewekt? Dan vind je hieronder nog zes weetjes over de nieuwste EV uit Korea.

Hij is misschien wel dé reden waarom je één dezer dagen naar de Brussels Motor Show bent afgezakt, deze Ioniq 6. Daar laat Hyundai het model namelijk voor de eerste keer aan het grote publiek zien, en dat publiek zou wel eens massaal voor deze elektrische auto kunnen vallen. Waarom, vraag jij je af? Hieronder vind je alvast zes redenen.

Prophecy Concept als inspiratiebron

Volg je het reilen en zeilen bij Hyundai al even, dan kwam het lijnenspel van deze Ioniq 6 vast niet als een verrassing. Een dikke twee jaar geleden lieten de Koreanen namelijk de Prophecy Concept zien, en dat was een bloedmooie gran coupé met een zuiver elektrische aandrijflijn. Deze Ioniq 6 is dan ook niet gewoon gebaseerd op die Prophecy Concept; hij is eigenlijk gewoon de productieversie ervan. Reken dus ook hier op een gedurfd lijnenspel, inclusief brede heupen en doorlopende LED-balk achteraan.

Hyundai Ioniq 6 Autosalon 2023

Competitief geprijsd

Wanneer een constructeur het design van een conceptcar in productie neemt, is het resultaat doorgaans niet al te budgetvriendelijk. Vooral wanneer het ook nog eens om een zuiver elektrische auto gaat moet je vaak diep in de buidel tasten, maar in het geval van de Ioniq 6 valt dat al bij al nog mee. Zo is de nieuwe EV met zijn vanafprijs van 47.499 euro niet alleen 7.000 euro goedkoper dan de nochtans oudere Ioniq 5, maar kostte hij bij zijn lancering ook ruim 5.000 euro minder dan de basis-Tesla Model 3. Daar heeft Tesla dan natuurlijk snel iets aan gedaan waardoor de Amerikaan nu terug iets goedkoper is, maar goed: details.

Competitief gestroomlijnd

Wat Tesla niet kan veranderen, is hoe gestroomlijnd deze Hyundai is. De Koreanen zijn namelijk wild tekeer gegaan met de aerodynamische verbeteringen, waardoor het eindresultaat naast een opmerkelijke wigvorm ook beschikt over twee heuse achterspoilers, luchtgeleiders aan de wielkasten en optioneel zelfs camera’s in de plaats van zijspiegels. Dat geeft de Ioniq 6 een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0.21, waarmee hij trouwens niet alleen de Tesla Model 3 achter zich laat maar ook de Porsche Taycan.

Hyundai Ioniq 6 Autosalon 2023

Meer dan 700 parametric pixels

Nog aan de buitenzijde herken je meteen Hyundai’s nieuwe designtaal, en die is helemaal gebaseerd op de integratie van zogenaamde parametric pixels. Van die vierkante lichtblokjes vind je meer dan 700 stuks verspreid over de auto, waar ze samenkomen tot lichtclusters of sierelementen. Ook binnenin wordt die lijn doorgetrokken, en zo wordt het stuurwiel voorzien van vier LED-vierkantjes die in morsecode de ‘H’ van ‘Hyundai’ moeten spellen. Hun belangrijkste functie is echter het weergeven van informatie in één oogopslag, en zo kan je aan de hand van hun kleur afleiden welke rijmodus je geselecteerd hebt of hoeveel laadcapaciteit je accu nog heeft.

Tot 614 kilometer op één laadbeurt

Als alle vier je pixeltjes op het stuur branden, zou je met de juiste Ioniq 6 trouwens zonder moeite op je bestemming moeten geraken. Het meest juiste exemplaar is in dat geval de achterwielaangedreven Ioniq 6 met de grote 77,4 kWh-accu, want die moet maar liefst 614 kilometer kunnen rijden op een laadbeurt. Dat is interessant genoeg zelfs niet de duurste van het gamma, want aan 52.499 euro is hij nog een mooie 11.000 euro goedkoper dan de vierwielaangedreven variant. Die beschikt dan wel over meer power, maar houdt het voor bekeken na 583 kilometer.

Hyundai RN22e 2022

Binnenkort ook als sportieve Ioniq 6 N

Over power gesproken: vooral in zijn topversie met vierwielaandrijving is deze Ioniq 6 geen katje om zonder handschoentjes aan te pakken. Die beschikt namelijk over 325 pk, waarmee hij de 100 km/u bereikt in amper 5,1 seconden. Echt Tesla-moordend materiaal heb je daarmee misschien nog niet in handen, maar geduld loont. Hyundai plaagde namelijk even geleden al met de komst van een sportieve N-versie van de Ioniq 6, die over 585 pk en 740 Nm koppel zou gaan beschikken. Hoelang je daar nog op moet wachten, weten ze voorlopig echter alleen in Korea.

Laatst gepubliceerd

Reacties (8)

Plaats een reactie
FLP 11:19
afbeelding van FLP

Wat ook een tof weetje zou zijn, is het gewicht. In geen enkel artikel over de Ioniq 6 op deze site is er iets over te vinden.
Ik vind het bijna censuur hoe men consequent het gewicht van elektrische wagens in alle talen probeert te verzwijgen. En dan heb ik het over alle media, niet enkel hier hoor.

Yeelen Moller 11:45
afbeelding van Yeelen Moller

Het probleem is dat de constructeurs het zelf niet altijd meegeven. We vinden 1.775, 1.910 of 2.010 kg terug, afhankelijk van de aandrijflijn (53 kWh RWD, 77,4 kWh RWD of 77,4 kWh AWD).

Joram 11:54
afbeelding van Joram

Na even opzoeken blijkt de lichtste Ioniq 6 1.775 kilogram te wegen, de zwaarste 2.020 kilogram. Het is inderdaad zo dat wij (en eigenlijk ook de constructeurs zelf) niet altijd het gewicht van nieuwe auto's vermelden, maar als ik voor mezelf mag spreken is het eerder zo dat ik niet specifiek de noodzaak voel om het gewicht van een elektrische auto meer te accentueren dan dat van een auto met verbrandingsmotor. Zolang het niet compleet uit de pan rijst, wel te verstaan, maar in dit geval is dat naar mijn mening niet zo. Als je deze elektrische Hyundai vergelijkt met bijvoorbeeld een Mercedes C-Klasse met gelijkaardige afmetingen, dan weegt die laatste op z'n lichtst 1.625 kilogram en op z'n zwaarst 2.110 kilogram. Ik zou het dus niet zozeer censuur ten voordele van EV's noemen, het is eerder zo dat we merken dat àlle auto's, ongeacht aandrijflijn, tegenwoordig flink wat wegen. Dus tenzij er dan eentje echt tussenuit springt, vinden we het vaak niet echt relevant om dat te vermelden.

FLP 13:15
afbeelding van FLP

Bedankt!

Ik deel echter uw mening niet. Voor mij is gewicht na het vermogen (en de prijs) het relevantste getal. Maar voor mij is de dynamiek en rijbeleving dan ook het belangrijkste bij een wagen. Wat zegt een vermogen van bvb 300pk als je het gewicht niet kent? Helemaal niets.

Voor de tijd van EVs werd steeds consequent het gewicht van een wagen vermeld. Zelfs bij de "simpelste" doorsnee wagens waar het voor geen enkele koper ervan uitmaakt wat ie weegt, zoals - ik zeg maar iets - een C4 Cactus.

Joram 14:18
afbeelding van Joram

Die voorwaarde heb ik er inderdaad niet bij vermeld: veel hangt ook af van het doelpubliek van de auto. Wanneer Hyundai met die sportievere N-versie van de Ioniq 6 op de proppen komt, zal gewicht natuurlijk één van de eerste zaken zijn waar we naar gaan kijken om een beeld te krijgen van hoe lichtvoetig dat ding nog kan sturen... Hoe dan ook nemen we je opmerking mee, want gewicht zal iets zijn waar we toekomstgericht steeds meer mee te maken zullen krijgen ;-)

John 09:10
afbeelding van John

Ooit een testrit gemaakt met een Polestar 2, dual motor zonder performance pack. Dus zonder de grotere remschijven en ik moet zeggen: om die 2.1 ton (plots) tot stilstand te brengen, dat voel je toch zeer goed. Daarom vind ik gewicht toch ook wel een belangrijke parameter.

Joram 14:54
afbeelding van Joram

Dat is dus zo'n voorbeeld waar het uit de pan rijst, en vermeld moet worden ;-)

Tom 14:04
afbeelding van Tom

Tesla kan beginnen zweten
Model 3 heeft enkel nog voorsprong door de software - voor het overige goedkope eenheidsworst met inferieure afwerking.

Prijsverlaging die ze deden schaadt enkel huidige klanten, restwaarde en zogezegd premium imago.

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws