Stellantis wil hulp Tesla voor CO2-doel niet meer

CO2-credits, het is een beetje als Bitcoin. Het is een virtuele pasmunt maar als je ze in bezit hebt, kan je er veel geld mee verdienen. Al draait Stellantis de geldkraan wat meer toe.

Toen de autogroepen nog wat meer verdeeld waren deed FCA (Fiat, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler,...) beroep op Tesla om de uitstoot te verlagen. Daarvoor bouwden ze geen Fiat Model 3, ze verhandelden wel CO2-credits zoals dat wel vaker gebeurt tussen verschillende merken. Nu FCA tot de Stellantis-groep behoort en die best wel goeie elektromotoren in het gamma hebben zitten hoopt Stellantis dat ze de CO2-doelen kunnen halen zonder de hulp van Tesla. Dat lukte de PSA-groep zonder fusie vorig jaar al.

grote besparing

Dat scheelt alvast een stuk in de portefeuille want de afgelopen twee jaar kostte de handel FCA 2 miljard euro. Dit jaar ligt de CO2-norm in Europa gemiddeld op 95 gram CO2 per kilometer en de bollebozen bij Stellantis hebben berekend dat ze die norm dit jaar zullen halen zonder hulp van andere automerken. De komende jaren zal Stellantis wel inspanningen moeten leveren om de steeds strengere normen te blijven halen. Op dit moment is de vroegere FCA-afdeling nog de zwakkere schakel, behalve de Fiat 500e en een aantal plug-in hybrides van de Jeep Renegade en Wrangler hebben ze daar nog niet zo veel elektriciteit gegeten.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws