
Het heeft even op zich laten wachten, maar Nissan opent nu eindelijk de orderboekjes van zijn Ariya. Met die SUV wil het merk terug een plekje tussen de groten van het elektrische segment veroveren, en nu weten we ook met welk prijskaartje hij dat zal proberen waarmaken.
Zeggen we “elektrische Nissan”, dan haal je waarschijnlijk nog beelden van een Leaf voor de geest. Heb je nog minder geluk, dan maakt de oude e-NV200 Evalia je gedachten misschien zelfs even onveilig. In de plaats daarvan had de nieuwe Ariya echter al lang op ons netvlies gebrand moeten staan, want met die SUV stelde Nissan midden 2020 zijn nieuwe visie op de elektrische auto voor. Na bijna twee jaar wachten waren we hem dus bijna vergeten, maar nu opent de constructeur eindelijk de orderboekjes voor de nieuwe EV.
Stevige standaarduitrusting
Bij een orderboekje hoort ook een prijskaartje, en zo krijgen we voor het eerst inzage in de Belgische prijzen van de Ariya. Daaruit blijkt dat je voor het goedkoopste exemplaar 48.900 euro moet neertellen. Die biedt meteen 217 pk op de voorwielen en een accupakket van 63 kWh, goed voor 403 elektrische kilometers. Je krijgt er ook standaard verwarmbare voorzetels en ditto stuurwiel bij, net als een infotainmentscherm van 12,3 inch en Nissans semi-autonome ProPILOT. Liever wat meer actieradius, dan kan je ook een 87 kWh-accu bestellen voor 58.900 euro die je rijbereik opkrikt naar 520 kilometer. Meer vermogen kan ook, want de zogenaamde Ariya e-4orce verdeelt in totaal 306 pk over de vier wielen vanaf 61.900 euro.

In de twee jaar sinds zijn officiële onthulling werd de Ariya vreemd genoeg al ingehaald door de Renault Mégane E-Tech, die op dezelfde basis staat als de Nissan. Dat iets lager gepositioneerde model werd later onthuld, maar staat wel al even in de showrooms. Volgens de Belgische Nissan-importeur is die achterstand te wijten aan een combinatie van factoren, waaronder de coronacrisis en het eeuwige chiptekort. Om te lange levertermijnen te vermijden werden de pre-orders bij ons dan maar helemaal uitgesteld, wat bijvoorbeeld onze noorderburen niet deden en dan bekoopten met enorm lange wachttijden. Nu zou de levering echter in de loop van deze zomer op gang moeten komen, en kunnen de eerste gegadigden ook bij ons hun exemplaar pre-orderen. Allen naar de Nissan-site, dan maar!
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 2 dagen geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden