Een supercar is niks zonder een raceversie, en dat geldt ook voor de Audi R8. Zo stelden de Duitsers een paar jaar geleden de R8 LMS GT2 voor, de sterkste R8 ooit. Er was echter één probleem: je mocht er de openbare weg niet mee op… En dat mag je met deze nagenoeg identieke Abt XGT wel.
Gisteren werd nog maar eens duidelijk hoe precair de toekomst van de Audi R8 is. Toen maakte Ingolstadt namelijk wereldkundig dat het de allerlaatste TT geproduceerd heeft en we weten al langer dan vandaag dat die TT in hetzelfde jaar als de R8 aan zijn einde zou komen. Ook de supercar ziet dus zijn teloorgang tegemoet, maar niet voor hij een ultieme zwanenzang krijgt… En die komt niet van Audi zelf.
”Racewagen voor de weg”
Dit is namelijk de XGT, een R8 die op alle vlakken werd opgepompt door trouwe VAG-tuner Abt. Reken dus op extravagant vleugelwerk, dat volgens Abt ook helemaal functioneel is. Tussen de twee assen in vind je dan weer de gewoonlijke 5.2-liter V10-motor, al werd die voor de gelegenheid wel opgedreven tot een machtige 640 pk’s. Die moeten in dit geval slechts 1.400 kilogram aan auto in beweging brengen, aangezien Abt het gewicht beperkte door een groot deel van de carrosserie door koolstofvezel te vervangen en de quattro-vierwielaandrijving buiten te wippen. Kortom: deze Abt is een achterwielaangedreven R8 met meer vermogen én een lager leeggewicht.
Noem het gerust toeval maar met al die aanpassingen op zak gaat de XGT wel héél hard lijken op Audi’s radicaalste raceversie van de R8, de R8 LMS GT2. Ook die stuurt namelijk 640 pk naar zijn achterwielen en weegt iets minder dan 1,4 ton, al is er wel één belangrijk verschil. Zo mag je met je Audi R8 LMS GT2 enkel op het circuit rijden, terwijl deze Abt XGT wél nog straatlegaal is. Als er met andere woorden één auto een “racewagen voor de weg” is, is het wel deze tunerbak… Al moet je daar wel wat voor over hebben: Abt gaat hem bouwen in een oplage van 99 stuks en elk exemplaar moet een slordige 600.000 euro gaan kosten.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 2 dagen geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 2 dagen geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 2 dagen geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 2 dagen geleden